Toyota Corolla EKO Auto godine u Srbiji
Toyota je ekološki lider u Srbiji! Zaštita životne sredine, kao globalni problem najčešće se vezuje za čovekove aktivnosti u sektoru energetike, industrije, poljoprivrede i saobraćaja
Problem zagađenja koji nastaje od saobraćaja jeste kako globalnog (vazdušni saobraćaj) tako i lokalnog karaktera (putnički saobraćaj, transport i sl.) i posebno je izražen u urbanim sredinama, a vezuje se za zagađenje koje proizvode motorna vozila. Stoga, ovom problemu treba posvetiti posebnu pažnju i u Srbiji.
U nastojanju da se doprinese razvoju i unapređenju zaštite
životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, kroz promociju „ekološki
prihvatljivih“ prevoznih sredstava na tržištu Republike Srbije, agencija Metro
Market, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, Agencijom za zaštitu životne
sredine i Centrom za motorna vozila AMSS, devetu godinu za redom sprovodi
akciju izbora automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu
- „EKO Auto godine u Srbiji“ i dodeljuje posebna priznanja iz ove oblasti.
Članovi stručnog žirija bili su Mr Dušan Stokić, rukovodilac
službe za životnu sredinu, tehničke propise, kvalitet i društvenu odgovornost
Privredne komore Srbije, Filip Radović, direktor Agencije za zaštitu životne
sredine, Milan Božić, direktor Centra za motorna vozila AMSS, Dr sci med
Vladimir Resanović, Klinički centar Srbije i Zlatko Mitić, novinar.
Dušan Stokić
-Kada je reč o značaju zaštite životne sredine, tu nema
kompromisa. Ako kompanije zanemaruje očuvanje životne sredine što dovodi do
zagađenja vazduha i povećanog broja obolelih građana, onda je to društveno
neodgovorno. Taj aspekt društvene odgovornosti
nikako ne sme biti zanemaren. Svaka kompanija koja svoj poslovni uspeh i
imidž gradi isključivo na ekonomskim i tržištnim postulatima, a zamenaruje
zdravlje zaposlenih, ne obraća pažnju na lokalno okruženje i životnu sredinu,
ne može da očekuje da će biti uspešna i konkurentna na duži rok. Međutim,
potrebno je da principi održivosti postanu nerazdvojivi deo strategije i
poslovne politike kompanije. Ekološke nagrade koje dodeljujemo, skoro deceniju
treba da afirmišu i istaknu kompanije koje svojim programima i proizvodima
doprinose i unapređuju zaštiti životne sredine u Srbiji.
Filip Radović
-Kada su se pojavili automobili u XX veku smatrani su za
ekološke u odnosu na konjsku vuču koja je do tada važila kao dominantno
sredstvo prevoza, ali vrlo brzo koncentracije zagađujućih materija poput
ugljen-monksida, ugljen dioksida, azotnih oksida… preplavile su našu planetu, a
njihov broj je u periodu od 1946. - 1948. godine porastao je za 80 odsto. Danas gradovi poput Los Anđelesa imaju tri
četvrtine dana godišnje sa izduvnim gasovima, u Tokiju godišnje umre 50.000
ljudi od zagađenog vazduha i zato ni Srbija nije uspela da bude izuzetak i
oseća posledice globalnog fenomena.
-Automobilska industrija troši više resursa nego bilo koja
druga instustrija i zato je pravi trenutak za mere koje je preduzela Vlada
Republike Srbije. Ove godine žiri se održava iza zatvorenih vrata zbog pandemije
koja je stigla i u našu zemlju, ali sve učesnike izbora za EKO Auto 2020.
godine raduje vest da je u toku konkurs za dodelu sredstava za stimulaciju
ekoloških vozila. Siguran sam da će u narednimm godinama taj konkrus postati
tradicija, a da će sredstva koja se izdvajaju biti sve veća.
Vladimir Resanović
-Ekološka svest se u poslednje vreme značajno razvija kako
kod kupaca automobila, tako i kod proizvođača automobila. Jedan od
najznačajnijih rezultata takve izmene svesti, bar kada je auto industrija u
pitanju, svakako su i hibridna vozila, koja su se prvi put pojavila u
komercijalnoj upotrebi 1997. godine. Hibridni automobili približili su struju
kao pogonsko gorivo običnim kupcima. Proboj električnih automobila je u
poslednje vreme izuzetan, uz veliki godišnji rast prodaje. Paralelno sa
automobilima gde se struja skladišti u baterijama, moramo da se obrati pažnja i
na automobile na hidrogen.
-Kod njih se koristi proces reverzne elektrolize, kako bi se
iz vodonika dobila električna energija za pogon elektromotora, uz emisiju
vode. Nove, čiste tehnologije su skupe,
tako da je prodaja ovakvih automobila ipak ograničena i hendikepirana upravo
njihovom cenom. U tome značajan pomak učinjen je upravo uz pomoć država koje su
pružajući subvencije učinile da ovakvi automobili ipak nađu put do svojih
krajnjih kupaca u značajnijom broju.
Oštra konkurencija
U konkurenciji za „EKO Auto 2020. godine u Srbiji“ bilo je
ukupno dvanaest modela iz aktuelne svetske automobilske produkcije - BMW serije
1, Kia X-Ceed, Mazda CX30, Mercedes-Benz CLA, Nissan Juke, Opel Corsa, Peugeot
208, Renault Clio, Subaru Forester, Škoda Scala, Toyota Corolla Hatchback i
Volkswagen Golf. Članovi stručnog žirija detaljno su analizirali sve pristigle
prijave i vrednovali ih na osnovu navedenih podataka i informacija, kao i
dostavljene validne prateće dokumentacije svakog pojedinačnog zastupnika
automobilske marke.
Držeći se prethodno utvrđenih pravila i procedura za
sprovođenje postupka izbora Eko automobila godine u Srbiji („Pravilnik o izboru
Eko automobila godine u Srbiji“ i „Metodologija izračunavanja i rangiranja“),
doneta je konačna odluka o tome da je EKO Auto 2020. godine u Srbiji Toyota
Corolla Hatchback 1.8 Hybrid. Do sada, titulu EKO Auto godine u Srbiji, poneli
su Honda Civic 5D I-DTEC (2012), Peugeot 208 1.4 e-HDI (2013), Dacia Logan MCV
1.5 dCi (2014), Mazda 2 1.5d (2015) i Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic (2016),
Citroen C3 1.6 Hdi (2017), Opel Crossland X B1.6DT Ecoflex (2018) i Toyota Corolla
Sedan 1.8 Hybrid (2019).
Nikolić - Feman iz
Jagodine posebno priznanje
U skladu sa proklamovanim ciljem izbora automobila sa
najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu da se promoviše etičko
ponašanje i podizanje svesti o potrebi za očuvanjem prirodnih resursa, zaštita
životne sredine i korporativna odgovornost žiri dodeljuje i posebna priznanja. Fabrici
elektro materijala i alata Nikolić - Feman d.o.o. iz Jagodine, posebno
priznanje pripalo je za osvajanje proizvodnje univerzalnog punjača za
elektrovozila i električne automobile. Ovaj domaći punjač objedinjuje sva tri
postojeća standarda koja postoje za punjenje i četiri puta je jeftiniji od
stranih. Svaki od tri priključka ima snagu do 60 kW i može jedno vozilo da
dopuni za sat vremena, a do 80 odsto i za pola sata.
EKO Autoservis godine
Od ove godine dodeljuje se i priznanje EKO Autoservis godine,
jednom od servisa iz ovlašćene mreže koji je u svom radu postavio prijateljski
odnos prema životnoj sredini. Na osnovu prethodno identifikovanih kriterijuma
razvijen je Sistem ocenjivanja i proračuna u kojem je glavni težinski
koeficijent posedovanje sertifikata Standard 14001. Prema dobijenim rezultatima
na prvom mestu našao se Toyota centar Beograd ovlašćeni prodajno-servisni
centar u mreži Toyota Srbija i time mu je pripalo priznanje EKO Autoservis
2020. godine u Srbiji.
Do sada pored ostalih posebno priznanje dobili su Centar za
motorna vozila AMSS zbog razvoja i proizvodnje prvog domaćeg automobila na
električni pogon, Toyota Srbija za doprinos očuvanju životne sredine uvođenjem
na tržište modela na hibridni pogon, Gradsko saobraćajno preduzeće
"Beograd" za uvođenja električnih autobusa i prve linije električnih
autobusa u Evropi, Delta Motors za promovisanje automobila na električni pogon,
JKP Parking servis za društveno odgovorno poslovanje u koje je integrisana
briga o životnoj sredini, Stalna konferencija gradova i opština (SKGO) za
organizovanje akcije „Dan bez automobila u gradovima i opštinama“ u okviru
Evropske nedelje mobilnosti…
Nagrada za Eko Auto 2020. godine i posebna priznanja trebalo
je da budu uručeni tokom sajma automobila BG CarShow 07 u Beogradu, međutim
kako je ova manifestacija iz poznatih razloga odložena i svečano uručenje
sačekaće novi termin.
Toyota Corolla
Hatchback 1.8 Hybrid
Toyota je sinonim za hibridnu tehnologiju koja se u serijskom
modelu Prius u Japana pojavila 1997. godine, a 2001. godine širom sveta. Prvi
serijski automobil pokretan hibridnim pogonom toj tehnologiji dao je sasvim
novo značenje i postao simboličan automobil koji je nastao pre nego što je
ekološka svest postala glavno društveno pitanje. Da podsetimo, hibridni
automobili su oni koje za pokretanje koriste dva ili više izvora energije,
umesto jednog kao kod tradicionalnih automobila - motor sa unutrašnjim
sagorevanjem. Najčešća je kombinacija benzinskog ili dizel motora s
elektromotorom, kao što je to slučaj kod Toyotinih modela. Benzinski hibridi
skoro da uopšte ne emituju azotne okside (NOx) i čestice, za koje se smatra da
su uzrok brojnih respiratornih smetnji i oboljenja ljudi u urbanim sredinama.
Danas kada govorimo o hibridima, prva asocijacija je Toyota.
Japanski proizvođač je apsolutni lider u razvoju hibridne tehnologije još
otkako je pre više od dvadeset godina predstavio prvu generaciju Priusa - prvog
serijskog hibridnog automobila na svetu. Od tada do danas prodato je preko 14
miliona hibridnih automobila koji su se dokazali izuzetnom pouzdanošću, vrlo
malom potrošnjom i nenadmašnim osećajem u vožnji - koji je uporediv samo s
vožnjom potpuno električnog automobila.
Nova generacija Corolle u potpunosti je nova Corolla, na
novoj platformi, sa novom unutrašnjošću i naprednim tehnologijama. Nakon 54
godine od kada se pojavila ona je najprodavanjiji automobil u istoriji ovog
japanskog proizvođača i najprodavaniji automobil na svetu. Corollu Hatchback
karakteriše značajno sportskiji, dinamičniji i prepoznatljiviji dizajn sa
upečatljivijim prednjim frontalnim stilom. Duža 40 mm, 30 mm šira i 25 mm kraća
od prethodnika, Aurisa, Corolla je autentičan kompaktni automobil. Izdužena
gornja maska ima trodimenzionalni oblik i spaja se s vrhovima glavnih svetala
oštrog oblika, šireći se preko uglova i tako naglašavajući povećanje širine
automobila i njegov široki sportski stav. Opremljen standardno za modele
visokog ranga, dostupan je sveobuhvatan asortiman udobnosti i praktičnosti za
poboljšanje boravka u automobilu kako za vozača, tako i za sve putnike.
Nova serija modela Corolla predstavlja potpuno novi enterijer
dizajniran za stvaranje prostranog, modernog i kohezivnog okruženja kabine u
kojem se nove teksture, boje i obloge kombiniraju kako bi ponudili najviše
nivoe vizuelnog i taktilnog kvaliteta. Corolla vozaču nudi softver ekološke
vožnje, sveobuhvatan pregled uštede goriva i eko piktogram, koji u procentima
prikazuje parametre koji utiču na potrošnju goriva na info-displeju. U toku
vožnje vozač može da pratili kada i koliko se puta EV režim uključuje tokom
vožnje, tako da na osnovu tih podataka može da prilgođava način vožnje.
Corolla hibrid nema definisan električni opseg, međutim,
posebno u gradu ina autoputu pri brzinama do 100 km/h, benzinski motor često se
isključuje, a pogon preuzima struja. Čak i pri većim brzinama hibridni pogon
kombinovanjem rada oba motora značajno utiče na smanjenu potrošnju, što može da
se vidi na grafikonu putnog računara. Na testu u vožnji većim brzinama po
autoputu potrošnja se kreće oko 4,3 litra na 100 pređenih kilometara.
Istovremeno baterije se veoma brzo pune i elektromotor besprekorno daje svoj
doprinos ukupnoj snazi. Standardno je opremljena najnovijom verzijom Toyota
Safety Sense - setom tehnologija aktivne bezbednosti dizajniranom da pomogne u
sprečavanju ili ublažavanju sudara u širokom rasponu saobraćajnih situacija.
Četvrta generacija 1,8-litarskog hibridnog sistema sa
samopunjenjem razvija snagu od 122 KS uz obrtni moment od 142 Nm pri 5200
o/min, uz dodatnu snagu elektromotora od 53 kW (600V), koji razvija maksimalni
obrtni moment od 163 Nm odmah pri aktiviranju. Elektromotor je sposoban da
potpuno autonomno pokreće automobil do brzine od 50 km/h, naravno ako se ne
ubrzava agresivno. Simultanim radom pogonski tandem bez problema ubrzava 1.285 kilograma
težak automobil do 100 km/h za 10,9 sekundi pa sve do maksimalne brzine od 180
km/h. Svi hibridni sklopovi, uključujući hibridnu bateriju, pokriveni su
Toyotinom garancijom od pet godina bez limita kilometraže od trenutka prodaje
novog vozila. Kao deo provere hibridnog sistema (Toyota Hybrid Health Check),
Toyotini stručnjaci proveravaju hibridni sistem i bateriju kako bi se uverili
da su u odličnom stanju. Ako se jednom godišnje obavi ovakva proveru, automobil
ima pravo na dodatno produženu garanciju od jedne godine ili 15.000 kilometara
(šta pre nastupi), sve do ukupno 10 godina.
Sve veća potražnja za ekološkim rešenjima društva dovela je do strožih propisa, posebno u velikim evropskim gradovima. Kombinujući najniže moguće emisije sa sposobnošću za vožnju do 50 odsto dnevnog putovanja samo električnom snagom, Toyotini hibridni pogonski agregati sa samo punjenjem predstavljaju pravu opciju.
Komentari(0)