Toyota GR Supra - Povratak legende
Otkrivena je potpuno nova generacija sportskog kupea Toyota GR Supra u Detroitu. Atletski građen dvosed prvi je model proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racinga
Pokreće ga redni šestocilindrični twin-turbo motor, maksimalne snage 340 „konja“ i najvećeg obrtnog momenta od 500 Nm. Snaga se na zadnje točkove prenosi preko osmostepenog automatskog menjača, a ubrzanja su munjevita. Nova Supra, iz stanja mirovanja, do „stotke“ stiže za samo 4,3 sekunde!
Kreiran kao sportski automobil
Potpuno
nova GR Supra, peta generacija Toyotinog legendarnog sportskog automobila i
prvi globalni GR model proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racinga, imala je
svetsku premijeru na Salonu automobila u Detroitu. Nova Toyota GR Supra
kreirana je kao sportski automobil u njegovom najčistijem obliku, bez
kompromisa koji bi umanjili užitak vožnje. Glavni inženjer Tetsuya Tada držao
se klasične koncepcije s napred postavljenim, rednim šestocilindričnim motorom
koji pokreće zadnje točkove, oslanjajući se na nasleđe prethodnih generacija
Toyote Supre i jedinstvenog sportskog modela 2000GT. Ljubitelji visokih
performansi mogu da očekuju uzbudljiv spoj snage, agilnosti i preciznog
upravljanja, ostvaren kombinacijom kratkog međuosovinskog rastojanja i širokog
traga točkova, male težine, niskog težišta i veoma čvrste konstrukcije.
Lako i snažno ubrzanje
Trolitarski
šestocilindrični motor ima dvostruki turbo punjač i isporučuje 340 KS i 500 Nm.
U kombinaciji s automatskim osmostepenim menjačem, karakteriše ga glatko i
snažno ubrzanje, s velikom količinom obrtnog momenta dostupnim u širokom
spektru obrtaja. TOYOTA GAZOO Racing odigrao je značajnu ulogu u unapređenju
performansi novog sportskog vozila, intenzivno radeći na slavnoj stazi
Nurburgring Nordschleife i okolnim putevima u Nemačkoj, kako bi kreirao najviši
nivo agilnosti, stabilnosti i upravljivosti. Dodatno opsežno testiranje
obavljeno je na putevima širom sveta. Da bi bio potpuno uveren da je ispunjeno
njegovo obećanje, predsednik Toyote Akio Toyoda lično je testirao novi kupe na
pisti u Nurburgringu, pre nego što je dao finalno zeleno svetlo. Isporuke nove
GR Supre počeće krajem leta, a proizvodnja će se odvijati u Gracu (Austrija).
Dizajn snažnog sportiste
Čak
i na prvi pogled, jasno se vidi kako se Toyotino bogato sportsko nasleđe
odražava na dizajn nove GR Supre. Uticaj Toyote 2000GT posebno je uočljiv na
dugom poklopcu motora, kompaktnoj karoseriji i krovu s dva „mehura“, dok se
karakterističan izgled četvrte generacije Supre prepoznaje u stilizaciji
prednjeg i zadnjeg dela vozila, a naročito na naglašenoj muskulaturi zadnjih
krila i luku integrisanog spojlera. Međutim, ta veza se ne završava sa spoljnim
izgledom jer nova Toyota GR Supra deli i istu klasičnu sportsku formu s napred
postavljenim snažnim šestocilindrašem i pogonom na zadnje točkove, kao i slavni
prethodnici.
Dizajnerska
tema nove Supre prvi put je nagoveštena na dramatičnom koncept-vozilu FT-1,
kreiranom u studiju CALTY u Kaliforniji i prikazanom 2014. godine na Salonu
automobila u Detroitu. Glavni dizajner Toyote Supre Nobuo Nakamura dao je svom
timu jednostavan opis koncepta „Kondenzovanog ekstrema“ (Condensed Extreme),
namerno izbegavajući bilo kakve emotivne reči kako bi bili slobodni da izraze
sopstvenu viziju čistokrvnog sportskog vozila istinski originalnog dizajna.
-S
glavnim inženjerom Tadom koji je obezbedio zadovoljstvo u vožnji, znao sam da
je moja misija da kreiram dizajn koji će vizuelno i fizički biti uzbudljiv za
ljubitelje sportskih automobile. Koristeći redni šestocilindrični motor napred
i pogon na zadnje točkove, nešto što se retko sreće u današnjim automobilima,
bio sam sposoban da dostignem nešto izvan Toyotinih granica“ - rekao je Nobuo
Nakamura, glavni dizajner Toyote Supre.
„Kondenzovani
ekstrem“ se direktno odnosi na „pakovanje“ vozila, koje se sastoji od tri
glavna elementa - kratkog međuosovinskog razmaka, velikih točkova i njihovog
širokog traga, napetog unutrašnjeg prostora s dva sedišta i dugačkog poklopca
motora s kompaktnom karoserijom, što naglašava kombinaciju rednog
šestocilindraša i pogona na zadnje točkove. Nakamura je zamislio automobil koji
je nesumnjivo moderan, ali izaziva i romantiku klasično stilizovanih sportskih
automobila. Rezultat se približio granicama onoga što može da se proizvede u
većoj zapremini, posebno moćnim krivinama zadnjih krila.
U
finalnom dizajnu, tema „kondenzovanja“ je očigledna u odnosu između pneumatika
velikog prečnika, kratkog međuosovinskog razmaka i ukupne dužine. Značajno je
da je međuosovinsko rastojanje zapravo kraće nego kod kupea GT86, a da su
pneumatici veći. „Ekstrem“ se tumači u širokom stavu automobila, s čvrsto
definisanim proporcijama kabine i širokim gaznim slojem, koji doprinosi visokom
stepenu upravljivosti i stabilnosti. Dizajn obezbeđuje optimalnu aerodinamiku i
idealan balans mase između osovina. Na primer, krov s dvostrukim „mehurima“
nije samo stilska karakteristika inspirisana nasleđem, on je efikasan u
smanjenju otpora vazduhu tako što redukuje prednju zonu automobila, bez
žrtvovanja prostora za glave u kabini.
Prednji
deo inspirisan je četvrtom generacijom Supre ali ima izraženiji izgled s niskim
stavom, naglašenom centralnom rešetkom koja je okružena velikim usisnicima
vazduha koji su neophodni za hlađenje motora. Karakteristične LED jedinice
imaju inkorporirane indikatore skretanja i dnevna svetla. Pozicioniranje lampi
bliže prema nosu daje dodatnu vizuelnu zapreminu i snagu prednjim krilima.
Niski poklopac motora
S
bočne strane, niski poklopac motora stvara dinamičnu liniju koja teče unazad od
niskog nosa automobila, dok su zadnja ivica i zadnji spojler u skoro istoj
ravni, povezani pojasnom linijom. Podvozje je malo nagnuto unapred, dok kabina
ima snažan nagib unazad, s crnim prednjim stubovima i karakterističnim linijama
s bočne strane krova, naglašavajući na taj način napet i kompaktan unutrašnji
prostor. Oštri, čvrsti pragovi naglašavaju čvrstoću automobila. U Evropi,
Toyota GR Supra biće standardno opremljena lakim, ali veoma čvrstim
alu-naplacima od 19 inča s naizmenično crnim i poliranim tankim krakovima.
Trapezoidni
oblik zadnjeg branika dodatno stvara utisak veoma čvrste veze s podlogom, kojoj
snažno doprinosi lučno dizajniran spojler. Zadnje svetlosne grupe imaju
jednostavan raspored prstenova, dok su prepoznatljiva zadnja svetla za maglu i
svetla za vožnju unazad formirana od tačkastih LED-ova grupisanih u centru
donjeg dela branika. Stil nove Supre posebno ističe izbor od osam odabranih
boja, uključujući jarke crvene, žute i plave nijanse. Novi mat sivi finiš (Mat
Storm Grey), dostupan za specijalnu ediciju modela, stvara dodatnu vizuelnu
dramu i naglašava „metalnu strukturu“ zakrivljenih površina s mat završnim
slojem i naznakom plave.
Koncept kokpita - postavlja vozača u
centar akcije
Vozačevo
okruženje u novoj Toyoti GR Supri spaja tradicionalne elemente s ultra-modernom
funkcionalnošću. Dizajniran da pomogne vozaču da se u potpunosti fokusira na
vožnju i događaje na putu, kokpit je direktno inspirisan „radnim“ prostorom
trkačkih jednoseda. Niska, tanka horizontalna kontrolna tabla maksimizira
pogled prema napred kroz vetrobransko staklo, pomažući vozaču da precizno
postavi automobil pri velikim brzinama, dok su glavne komande usko grupisane za
brzo i jednostavno rukovanje. Instrumentalna tabla, centralna konzola i obloge
vrata besprekornim dizajnom nude kombinaciju koja kokpitu daje snažan,
jedinstven osećaj. Vodilo se računa o svakom detalju, a jedan od njih jesu i
meka, podupirajuća ulegnuća za kolena na oblogama vrata i centralne konzole,
što je direktan benefit trkačkog iskustva TOYOTA GAZOO Racinga.
„Head-up“
displej, merači i ručice za promenu stepena prenosa pozicionirani su direktno
ispred vozača, s dodatnim prekidačima koji se nalaze na trokrakom upravljaču.
Sam upravljač oblikovan je tako da odlično leži u rukama i obložen je kožom.
Displej od 8,8 inča visoke rezolucije je jasno vidljiv kroz upravljač, sa 3D
efektom i indikatorom promene stepena prenosa postavljenim u sredini. Digitalno
očitavanje brzine je levo, a infotainment i navigacione informacije na desnoj
strani.
Asimetrična
centralna konzola kabine Toyote GR Supre jasno razdvaja vozačev kokpit od više
otvorenog prostora za suvozača. I tu je obezbeđena zaštita za kolena. Kontrolni
panel klima uređaja ponosno stoji na konzoli s „memory-touch“ prekidačima za
jednostavno rukovanje, a 8,8-inčni centralni multimedijalni displej postavljen
je iznad konzole. Ovaj displej može da funkcioniše putem dodira ili da se njime
upravlja preko rotirajućeg kontrolera. Prtljažnik je dovoljno velik za stvari
dve osobe koje žele da odu negde za vikend i može da se poveća pomeranjem
panela u zadnjem delu kabine, čime se stvara dovoljno prostora za golf-torbu
ili opremu neophodnu za odlazak na „track day“.
Sedišta inspirisana trkama
Nova
Toyota GR Supra ima sedišta dizajnirana pod direktnim uticajem trka koja
obezbeđuju udobnost i vrhunsku podršku, posebno kada se automobil koristi na
pisti. Uz naglašene i bogato obložene bokove, visok zadnji deo, tu su i
integrisani nasloni za glavu. Opcije presvlaka uključuju kožu i kombinaciju
kožnih „jastučića“ s perforiranom alkantara oblogom za naslon i centralni deo
sedišta koja obezbeđuje ventilaciju i dodatno unapređenje držanja tela.
Moćan šestocilindrični motor
Srce
nove Toyote GR Supre je trolitarski redni šestocilindrični motor, koji
isporučuje maksimalnu snagu od 340 KS i najveći obrtni moment od 500 Nm.
Opremljen je dvostrukim turbo punjačem, direktnim ubrizgavanjem goriva visoke
preciznosti i konstantnom varijabilnom kontrolom ventila koja obezbeđuje
najviši nivo obrtnog momenta u klasi već na veoma niskom broju obrtaja motora.
Pogonska jedinica je snažna, veoma dobro izbalansirana, uglađena i sjajnog
odziva, s uzbudljivim osećajem ubrzanja.
Snaga
moćnog šestocilindraša prenosi se na zadnje točkove uz pomoć osmostepene
automatske transmisije koja omogućava munjevite promene na više i niže, s
kratkim prenosnim odnosima za niže stepene prenosa. Vozač može preuzeti
kontrolu nad promenom brzina korišćenjem polugica na upravljaču i izabrati
Normal ili Sport mod vožnje, kako bi prilagodio rad menjača svojim potrebama
ili uslovima vožnje. Launch Control funkcija omogućava snažno ubrzanje iz
stanja mirovanja do 100 km/h za samo 4,3 sekunde. Zvuk motora i odziv, način
promene brzina, tvrdoća sistema oslanjanja, osetljivost upravljača i rad
aktivnog diferencijala posebno su podešeni kada vozač izabere režim Sport.
Kontrola stabilnost (Vehicle Stability Control) ima specijalni „Track“ seting,
čime se smanjuje nivo intervencije sistema i omogućava veći uticaj vozača na
dinamiku i proklizavanja, čime se kreira trkačka atmosfera i zabava kakvu mogu
da ponude samo čistokrvni sportisti.
Aktivni diferencijal
Sve verzije Toyote GR Supre namenjene evropskom tržištu biće opremljene aktivnim diferencijalom koji radi i kad vozilo ubrzava i kad usporava i ima raspon „zaključavanja“ od nule do 100%, s trenutnim odgovorom. Posvećena ECU jedinica obavlja monitoring velikog broja inputa, uključujući položaj upravljača, nivo gasa i pritiska na papučicu kočnice, broj obrtaja motora i brzinu kretanja radi adekvatnog rada sistema. On nudi ogromne benefite na polju stabilnosti i efikasnosti, kada pneumatici dostignu sopstvene limite. Efekat se oseća u svim fazama skretanja, s uvećanjem stabilnosti tokom faze kočenja i skretanja, kao i s maksimalnim nivoom prianjanja dok vozač ubrzava na izlasku iz krivina.
Šasija dizajnirana za optimalni balans
Spoljne
dimenzije prvi su zadatak koji treba uzeti u obzir kada se počne od čistog
papira. Kada je reč o Toyoti GR Supri, one su definisane kroz glavne prioritete
- vrhunsku agilnost i upravljanje. Ključna kalkulacija je odnos između dužine
međuosovinskog rastojanja i traga točkova. Najbolji balans vrhunske agilnosti i
superiorne stabilnosti postiže se odnosom između 1,5 i 1,6. Dostizanje „zlatnog
odnosa“ od 1,55 bilo je polazna tačka za razvojni tim Toyote GR Supre i ključni
element oko koga je sve drugo optimizovano.
Razvojni program intenzivnog upravljanja
Postavljeni
su visoki ciljevi na polju upravljivosti i oni su ostvareni u razvojnom
programu koji je vodio TOYOTA GAZOO Racing koji je podrazumevao opsežno
testiranje na širokom spektru izazovnih puteva širom sveta. Ispitivanje je
uključivalo i sesije na trkačkim pistama, uključujući i legendarnu Nurburgring
Nordschleife. Visok nivo krutosti strukture (veći čak i od super automobila
Lexusa LFA), težište niže od kupea GT86 i idealan raspored mase od 50:50 odsto
(prednja/zadnja osovina) bili su fundamentalni za dostizanje ciljeva na polju
dinamike ali su zahtevali važne inženjerske odluke. Na primer, željeni balans
je ostvaren pomeranjem motora što je moguće više unazad, a to je dovelo do
novih izazova u proizvodnji.
Visoka
čvrstoća karoserije pružila je preciznije i detaljnije optimizovanje geometrije
sistema oslanjanja i tjuninga amortizera. Novo oslanjanje čini kombinacija
„Mekfersona“ u prednjem i petostruke veze u zadnjem delu. Prednji ram i vezivne
tačke kontrolnih ramena napravljeni su ekstremno kruto da bi se ostvarila
preciznost u krivinama, dok upotreba aluminijuma za ramena i ležajeve smanjuje
težinu vozila, što daje superiornu agilnost i efikasnost. Nova Supra takođe ima
glavčine točkova visokih performansi s povećanim nagibom i optimizovanom
kinematikom. Električno servo upravljanje je sportski podešeno i može se prilagođavati
u Comfort i Sport modu.
Zadnji
sistem oslanjanja je takođe lake konstrukcije s jakim okvirom i vezivnim
tačkama, čime se osigurava izuzetno precizna kontrola. Na aluminijumske
naplatke od 19 inča montirani su pneumatici Michelin Pilot Super Sport visokog
nivoa prianjanja, a na zadnjoj osovini su nešto širi nego na prednjoj. Sve to
prate odgovarajuće četvoroklipne Brembo kočnice.
Prvi GR model za globalno tržište
TOYOTA
GAZOO Racing je krovna organizacija za Tojotin globalni auto sport program i
prošle godine je osvojila 24 časa Le Mana na FIA Svetskom šampionatu
izdržljivosti (World Endurance Championship) i titulu šampiona u konkurenciji
konstruktora u FIA Svetskom reli šampionatu (World Rally Championship). Njen
rad se zasniva na tri stuba - razvoj kadrova kroz učešće u auto sportu,
kreiranje fanova kroz uzbuđenje na trkama i primena znanja stečenih na
takmičenjima kako bi se napravili još bolji drumski automobili zabavni za
vožnju.
To
je u potpunosti usvojio Kiichiro Toyoda, osnivač Toyotinog automobilskog
biznisa, a danas deli Akio Toyoda, predsednik Toyota Motor Corporation, kako bi
podržao posvećenost kompanije u proizvodnji sve boljih automobila. Počevši od
Toyote GR Supre, TOYOTA GAZOO Racing će preneti tehnička saznanja koja dobija
sa trkačkih pista i reli staza na razvoj ne samo novih generacija Toyotinih
sportski nastrojenih GR modela, već i na široku ponudu automobila koje voze na
desetine miliona ljudi širom sveta.
Supra 900
U
prvoj, godini lansiranja u Evropi će biti 900 vlasnika nove Toyote GR Supre a
za kupce koji prvi rezervišu ovaj istinski sportski automobil pripremljeni su
brojni specijalni benefiti. U znak zahvalnosti za njihov entuzijazam oko
povratka imena Supra, njima će biti omogućen pristup ekskluzivnom programu i
nagradama koje se ne mogu kupiti sve do isporuke njihovih vozila, krajem leta
2019. godine.
Active i Premium verzije
Toyota
GR Supra linija biće ponuđena u dve 3,0 l verzije Active i Premium. Supra
Active nudi nadograđenu all-inclusive specifikaciju s opremom i sistemima
visokih performansi koji pomažu vozaču da koristi pun dinamički potencijal
vozila. To uključuje aktivni diferencijal, adaptivni varijabilni sistem
oslanjanja i aluminijumske naplatke od 19 inča s visoko kvalitetnim kočnim
sistemom.
Nivo
Active nudi i dvozonski klima uređaj, adaptivni tempomat sa Stop & Go
sistemom, pristup vozilu i pokretanje motora bez ključa, kožom obložen
upravljač s dodatnim komandama… LED tehnologija je korišćena na adaptivnim
prednjim svetlima, zadnjim svetlosnim grupama i dnevnom svetlima, a ogledala
(na vratima i u unutrašnjosti) su sva samozatamnjujuća. Dodatnu pogodnost
pružaju brisači sa senzorima za kišu i kamera za vožnju unazad.
Sportska
sedišta su obložena crnom alkantarom i imaju električno podešavanje
(uključujući lumbalnu podršku), s integrisanim grejanjem i memorijskom
funkcijom. Specifikacija za zabavu sadrži audio sistem sa 10 zvučnika i displej
od 8,8 inča, navigacioni uređaj sa Supra Connect opcijom (na pojedinim
tržištima), Bluetooth i USB port.
Na
polju bezednosti tu su Supra Safety+Package, koji sadrži Blind Sport Monitor i
Lane Change Departure Alert, Rear-Cross traffic Alert, Rear-end Collision Alert
i inteligentne parking-senzore s automatskim kočenjem. Pored toga, ti je i
E-Call funkcija koja će automatski poslati lokaciju hitnoj pomoći u slučaju
ozbiljnog sudara i Tyre Pressure Monitoring System za nadzor pritiska u
pneumaticima. Sve Toyote GR Supre opremljene su alarmima. Premium se nadovezuje
na specifikaciju Supre Active s crnim kožnim presvlakama, JBL premium
ozvučenjem sa 12 zvučnika, Head-Up displejom, bežičnim punjačem za telefone i
paketima za skladištenje i dodatno osvetljenje.
Toyota GR Supra A90 Edition
Prototip
Supre imao je impresivan internacionalni debi na Goodwood festivalu brzine u
leto 2018. Obučen u crnu, crvenu i belu kamuflažu inspirisanu TOYOTA GAZOO
Racing bojama, novi sportski kupe oslonio se na nasleđe čuvenog Suprinog „A“
koda šasije kome je dodata nova „A90“ referenca.
Peta generacija Supre zato će startovati s ekskluzivnom A90 edicijom koja će biti proizvedena u striktno limitiranoj seriji od 90 primeraka. Posebnost Toyote GR Supre A90 naglašavaju dramatična mat siva boja, mat crni točkovi i unutrašnjost obložena crvenom kožom. Drugi delovi specifikacije vezani su za Premium nivo ponude.
Komentari(0)