Toyota GR Supra s jedinstvenim manuelnim menjačem za trkačke zaljubljenike
GR Supra bio je prvi Toyotin globalni GAZOO Racing (GR) model, i od trenutka lansiranja 2019. bio je savršeno otelotvorenje GR duha, kao i ostvarenje sna Toyotinog predsednika Akia Toyode.
Nedugo posle toga usledilo je predstavljanje modela GR Yaris, a uz nedavni dolazak kupea GR86 osnažene su sve prednosti i vrhunski kvaliteti koji definišu brend s oznakom GR – to su automobili rođeni iz strasti za automobilizmom, koji se direktno oslanjaju na znanje i iskustvo osvajača svetskih šampionata - tima TOYOTA GAZOO Racing.
Od
svog lansiranja, GR Supra bila je u ponudi s rednim šestocilindarskim motorom
zapremine 3,0 litra, sa 340 KS (250 kW), koji je uparen s osmostepenim
automatskim menjačem. Godinu dana kasnije, novi 2,0-litarski motor snage 258 KS
(190 kW) pridodat je gami, ponovo s automatskim menjačem kao standardom.
Iako
su mediji i obožavaoci širom sveta imali samo reči hvale za automobil i njegove
performanse, neizbežno je i dalje postojala dilema da li će konačno i manuelni
menjač biti dostupan.
#SAVETHEMANUAL
Toyota
je osluškivala glas ljubitelja i kupaca sportskih automobila, a sada je i
potvrđeno da će nova GR Supra sa šestostepenim inteligentnim manuelnim
menjačem (iMT) uskoro biti predstavljena u Evropi: konstruisana je da oduševi
vozače koji cene kontrolu i prednosti precizno proračunatog prenosa manuelnog
menjača. Novi član porodice pruža prilku Toyoti da sva tri svoja GR modela
dostupna u Evropi ponudi s manuelnim
menjačem i tri papučice, bilo kao kao standard (za GR Yaris) ili kao
opciju (GR Supra, GR86).
Veran
čistokrvnom inženjerskom kvalitetu GR Supre, ovaj razvojni proces nije bio samo
pitanje korišćenja i primene poznatih rešenja. Novi menjač, zajedno s novim
kvačilom, konstruisan je tako da posebno odgovara karakteristikama snage i
obrtnog momenta 3,0-litarskog motora koji je predviđen za model GR Supra.
U
isto vreme, sistemi za kontrolu kočenja i ogibljenje primenjeni u GR Supri
ponovo su podešeni za još bolje performanse, a te promene se uvode u čitavoj
gami modela.
Nova
rešenja omogućila su proširenje game specijalnim modelom s oznakom Lightweight,
koji ima lakši motor zapremine 3,0 litra. Pored manje težine manuelnog menjača,
omogućeno je dalje unapređenje specifikacija kako bi se smanjila masa praznog
vozila za skoro 40 kg, obezbeđujući još bolje upravljanje automobilom.
NOVI
ŠESTOSTEPENI MANUELNI MENJAČ
Manuelni
menjač ugrađen u GR Supru je projektovan i posebno podešen za primenu s rednim,
šestocilindarskim motorom ovog kupea.
Inženjerski
tim je tako bio u mogućnosti da modifikuje postojeće kućište menjača,
pogonsko vratilo i set zupčanika, ali i da ukloni elemente koji nisu bili
potrebni, kao što su delovi zvučne izolacije, što je dodatno smanjilo težinu.
U
srcu menjača je novokonstruisano kvačilo većeg prečnika i s ojačanim listovima
(“lepezom”) potisne ploče. S većom površinom trenja i jačom oprugom, ovo
poboljšano rešenje obezbeđuje visoke performanse neophodne za motor velikog
obrtnog momenta koji se ugrađuje u GR Supru.
INTELIGENTAN
RAD
Inteligentni
menjač (iMT) koristi pametni kontrolni sistem, a programiran je novim softverom
koji daje prednost sportskim performansama. Prilikom prebacivanja u viši stepen
prenosa, svi parametri se podešavaju tako da optimizuju obrtni moment motora u
trenutku aktiviranja i otpuštanja kvačila. Prilikom prelaska u niže stepene
prenosa, softver je pažljivo podešen kako bi zadržao željene performanse.
Menjač
iMT je podešen kao podrazumevani izbor za vožnju, ali se može isključiti u
Sport režimu ako vozač to poželi.
PRENOSNI
ODNOS
Da
bi se izbegao usporeni polazak i utisak nedovoljnog ubrzanja, krajnji prenosni
odnos menjača je skraćen sa 3,15 (kod GR Supri s automatskim menjačem) na
3,46. Rezultat je sportski odziv i menjanje stepena prenosa u skladu s
performansama sportskog automobila.
UNAPREĐENJE
OGIBLJENJA I UPRAVLJANJA
Sve
verzije GR Supre imaju izmenjeno i unapređeno ogibljenje, primenjeno da bi se
dobile idealne performanse usklađene s novim manuelnim menjačem.
Izmene
obuhvataju čvršću vulkanizovanu gumu u prednjim i zadnjim čaurama
stabilizatora, i dodatno podešene amortizere. Mehaničke komponente električnog
servo upravljača i radni parametri sistema su takođe poboljšani.
IZMENJENA
CENTRALNA KONZOLA I RUČICA MENJAČA
Promene
koje donosi ugradnja novog manuelnog menjača namenjenog GR Supri nisu bile
ograničene samo na pogon. Posebna pažnja je takođe posvećena načinu na koji se
novi sistem može smestiti u kokpit vozača.
Naime,
to nije bila samo stvar promene jedne ručice menjača drugom. Moralo se uzeti u
obzir da ručica menjača bude optimalno postavljena radi preciznije, brže i
efikasnije promene stepena prenosa.
Postojeći
dizajn centralne konzole nije dozvoljavao dovoljan razmak između ručice menjača
i kontrolnog panela klima uređaja. Da bi se postigla savršena ergonomija, konzole
i komande za izbor režima vožnje su redizajnirani. Istovremeno, promenjena je
dužina hoda ručice menjača, dok je smanjen napor potreban za menjanje brzina i
prebacivanje stepena prenosa za vožnju
unazad.
Izmenjeni
raspored sada obezbeđuje skladan razmak od 42 mm između vrha menjača i panela
klima uređaja.
Osećaj
koji pruža menjač u ruci i snaga potrebna za njegovo prebacivanje deo su
senzorne veze čoveka s automobilom, pa je značajna pažnja posvećena težini i
obliku ručice menjača i kvalitetu njegovog funkcionisanja. Kao rezultat svega
toga, Toyota je prilagodila nivo potrebnog napora za prebacivanje ručice za hod
unazad, i odlučila se za nešto težu ručicu menjača (200 g) koja daje prijatniji
efekat inercije.
KONTROLA
PRENOSA SNAGE
Prenos
snage i kočenje kod GR Supre su optimizovani za rad s ručnim menjačem.S
automatskim menjačem moguće je koristiti drugu brzinu pri polasku uzbrdo, u
situacijama kada se točkovi na suprotnim strana nalaze na površinama s
različitim nivoima prianjanja – na primer, kada je automobil parkiran delimično
na zaleđenoj bankini puta. Polazak je ravnomeran, bez kretanja unazad ili proklizavanja
točkova. S manuelnim menjačem mora da se koristi prva brzina jer otpuštanje
kvačila donosi veći rizik od proklizavanja točkova. Da bi rešili problem,
Toyotini inženjeri su podesili kontrolu “vuče” (TRC) automobila kako bi
postigli uravnotežen rad, kao što je to slučaj kod verzije s automatskim
menjačem. Sistem je takođe optimizovan za karakterističan visok obrtni moment
motora GR Supre, kao i široke gume i pogon na zadnje točkove.
ŽUSTRO
KOČENJE I STABILNOST
Ponašanje
automobila pri ubrzanju na izlasku iz krivine je ključni element kvaliteta u
Toyotinoj filozofiji „Zabava u vožnji“, razvijene za GR Supru. Za novu verziju
s manuelnim menjačem, kontrola proklizavanja je ponovo bila u fokusu razvoja
kako bi se osigurala idealna ravnoteža između agilnosti i stabilnosti pri
izlasku iz krivine uz pritisak na papučicu gasa. TRC rešenje je podešeno tako
da održava stabilnost – automobil se pouzdano drži linije koju je vozač zadao,
dok ujedno osigurava neophodnu količinu snage potrebne za pružanje sportskog
osećaja.
NOVO
REŠENJE HAIRPIN+
Ambicije
da se GR Supra učini zabavnom za vožnju i u najtežim uslovima bila je podsticaj
za uvođenje novog rešenja pod nazivom Hairpin+. Taj sistem će omogućiti više
slobode i bolji odziv, posebno kada vozite kroz uske krivine na usponima (većim
od 5%), s podlogom sa visokim trenjem, poput onih na evropskim planinskim
rutama.
Više
„slobodnog” okretanja točkova može učiniti takve deonice prijatnijim za vožnju,
tako da je Toyota optimizovala kontrolu obrtnog momenta motora čime je
omogućila veću razliku u broju okretanja zadnjih točkova, nezavisno s leve i
desne strane.
SPREČAVANJE
ZANOŠENJA
Veoma
brzo vozilo s pneumaticima visokog nivoa prianjanja može biti osetljivo na
iznenadno preupravljanje – nešto što je teško kontrolisati samo pomoću
elektronske kontrole stabilnosti vozila (Vehicle Stability Control - VSC). Da
bi se kontrolisalo ovakvo ponašanje automobila, ugrađen je sistem koji
ograničava naginjanje i zanošenje (Anti Roll Programme - ARP), a biće dostupan
kako za verziju s manuelnim, tako i za onu s automatskim menjačem GR Supre. To
će, uporedo s radom sistema VSC, omogućiti pravovremenu kontrolu, kako bi se
izbegao iznenadni gubitak prianjanja točkova što je moguće kod ogibljenja
podešenog za maksimalne performanse.
Pored
toga, Track režim vožnje podešen je da omogući lako driftovanje uz slobodu na
pritisak papučice prilikom dodavanja gasa. Vozilo ostaje agilno, ali je manji
rizik od proklizavanja, pre svega zahvaljujući specifičnoj kontroli motora i
obrtnog momenta.
NOVA
GR SUPRA LIVE LIGHTWEIGHT
Toyota
je iskoristila priliku nastalu uštedom na težini novog manuelnog menjača kako
bi GR Supra gamu obogatila modelom Lightweight.
Model
GR Supra Lightweight s trolitarskim motorom lakši je za 38,3 kilograma u
poređenju s masom praznog vozila aktuelnog 3,0-litarskog modela s automatskim
menjačem.
Ugradnjom
novog manuelnog menjača i novih 19-inčnih aluminijumskih naplataka
postignuto je smanjenje težine od 21,8
kg; Lightweight model je lakši za dodatnih 16,5 kg jer je zamenjen audio
sistem, odustalo se od kožnih presvlaka sedišta, električnog podešavanja i
lumbalne podrške. Sva ova smanjenja mase poboljšavaju preciznost upravljanja i
ponašanje automobila.
IZMENJENA
GAMA MODELA
Nova
gama GR Supra modela zadržava 2,0-litarski Live model s automatskim menjačem
kao baznu verziju, dostupnu s paketima opcija Premium, Connect i Sport, kao i
3,0-litarsku Active verziju s automatskim menjačem, s opcijom Premium paketa.
Očekuje
se da će 3,0-litarska Live Lightweight verzija s manuelnim menjačem biti
najpopularnija verzija GR Supre, dok će 3,0-litarski Premium, s manuelnim
menjačem, biti pozicionirana na vrhu game.
NOVE
BOJE SPOLJA I UNUTRA
Proširena
porodica GR Supre takođe dobija i novu ponudu boja jer su paleti pridodate
nijanse Moareki Grey i Dawn Blue. Mat boja Moonstone White je takođe novost,
ekskluzivno namenjena novom vrhunskom modelu, 3,0-litarskoj Premium verziji s
manuelnim menjačem.
U
kabini je dosadašnja crvena koža zamenjena novom opcijom žućkastobraon boje
presvlaka. Ukoliko žele još više sportskog duha za svoj automobil s manuelnim
menjačem, kupci mogu da se odluče za dodatni paket Alcantara koji se odlikuje
finim materijalima primenjenih u izradi vrha ručice menjača i obloge.
Komentari(0)