Toyota RAV4 - Pionir koji je preokrenuo automobilsku industriju
Kada je RAV4 otkriven na Salonu automobila u Ženevi, marta 1994. godine, retko ko je mogao da pretpostavi da će ovaj sveži koncept u automobilskoj industriji preokrenuti dotadašnji odnos na tržištu
Četvorotočkaš RAV4 je bio začetnik, vesnik nove ere za automobile sa pogonom 4x4, a reakcije su bile izuzetno pozitivne. Kada je RAV4 prve generacije otkriven na Salonu automobila u Ženevi, marta 1994. godine, retko ko je mogao da pretpostavi da će ovaj novi, sveži koncept u automobilskoj industriji preokrenuti dotadašnji odnos na tržištu. Kao što je bio pionir nove vrste vozila, RAV4 je koristio i nove tehnologije, i tako stvorio potpuno novi segment tržišta kompaktnih, pokretljivih i praktičnih SUV vozila, koji su se idealno uklopili u moderan život. Od samog starta, to je bio model za ceo svet. Prodaja je počela u Japanu, u maju 1994. godine, već sledećeg meseca usledila je u Evropi, Africi, Australiji i Latinskoj Americi. U Severnoj Americi prodaja je počela januara 1996. godine.
Duplirana proizvodnja
Po prvim planovima, očekivala se
mesečna prodaja od oko 4.500 vozila, ali kada je samo tokom prvog meseca stiglo
8.000 porudžbina, proizvodnja je duplirana. RAV4 je popločao put novom SUV
segmentu koji od tada beleži nezaustavljiv rast. Više od četvrt veka od svog
rođenja, RAV4 bio je najprodavaniji SUV na svetu tokom 2018. i 2019. godine, da
bi 2019. sveukupno bio čak četvrti najprodavaniji putnički automobil. Toyotina
politika zasnovana na stalnom unapređenju, prilagođavanju novim ukusima, kao i
zahtevima vozača, omogućila je da RAV4 i dalje postavlja standarde kvaliteta,
performansi i praktičnosti.
Sam početak
Ideja koja je prethodila Toyoti RAV4
(Recreational Active Vehicle s pogonom na 4 točka) prvobitno je najavljena
konceptom RAV-FOUR, predstavljenim 1989. godine na Salonu automobila u Tokiju,
nagovestivši Toyotinu nameru da napravi kompaktni model sa pogonom na sve
točkove. Iako je to bila samo dizajnerska studija, bez ijednog detalja koji
zahteva razvoj određenog modela, publika je reagovala toplim prijemom. Projekat
je dobio zeleno svetlo 1991. godine, pa je otpočeo rad na razvoju.
Novi koncept, novi izazovi
Glavni inženjer projekta RAV4,
Masakatsu Nonaka, otkrio je kako nije bilo lako ubediti sva Toyotina odeljenja
da treba napraviti novi automobil za prodaju u tržišnom segmentu koji u to
vreme nije ni postojao. Izraz “Sports Utility Vehicle” još nije bio ni skovan,
i bilo je mnogo onih, čak i u Toyoti, koji nisu odmah prihvatili takav koncept
kompaktnog modela 4x4. Zapravo, unutrašnji otpor je gotovo zaustavio projekat u
jednom trenutku.
Međutim, podrška je stigla iz
odeljenja od koga se to nije očekivalo, dajući novi život tom projektu.
Prodajna odeljenja Toyote u Evropi i Japanu, osluškujući tržište, smatrali su
da je ipak pravo vreme za takvu vrstu vozila. Zajedno su pogurali projekat, i
pokazalo se da su bili u pravu. Vrlo brzo po lansiranju, RAV4 je postao priznat
kao trendseter.
Od običnog do svetskog automobila
Tržište kompaktnih SUV vozila, koje
je razvila Toyota, brzo je doživelo ekspanziju. Toyota je prodala oko 53.000
vozila 1994. godine, da bi najpre duplirala, a onda i tri puta povećala ukupnu
prodaju tokom naredne dve godine. Prodaja je rasla sa svakom narednom
generacijom, iako je konkurencija već izašla sa svojim modelima na tržište.
Ukupna prodaja zabeležena 2019. godine bila je čak 17 puta veća od one koju je
RAV4 imao prve godine.
Ovaj nezabeleženi uspeh postignut je
zahvaljujući Toyotinom stalnom unapređenju proizvoda. Sa svakom novom
generacijom osluškivana su mišljenja vozača, da bi potom bila primenjena kako bi se prilagodila veličina,
funkcionalnost, performanse i izgled vozila, u skladu sa izmenjenim tržišnim
navikama i zahtevima.
Recimo, na trećoj generaciji rezervni
točak je premešten s prethodne pozicije na zadnjim vratima, što je automobilu
donelo prefinjeniji izgled. Isto tako, četvrta generacija dobila je unificirano
međuosovinsko rastojanje za sva tržišta. Verzija s troja vrata prestala je da
se proizvodi nešto ranije, tako da je RAV4 nastavio da živi isključivo kao
vozilo s petora vrata, što je značilo da je prostraniji nego ikada pre.
Tehnička izvrsnost
Kako bi RAV4 zadržao napredne
tehničke karakteristike, Toyota je uvodila nove platforme i razvijala
inteligentna rešenja pogona na svim točkovima koji su omogućavali bolje
upravljanje i efikasnije performanse kako na putu, tako i u off-road vožnji.
Međutim, još za vreme prve generacije modela, Toyota je zaključila da pogon na
svim točkovima nije nešto što je neophodno svim kupcima, pa je model dobio
opcije s pogonom na dva ili četiri točka.
Što se tiče motora, izbor se bazirao
u skladu sa zahtevima različitih tržišta, i obuhvatao je benzinske i dizel
motore, sve do zapremine od 3,5 litra. Ipak, ključne su bile efikasnost i
performanse, potrebne za automobil zamišljen kao gradski SUV, spreman da ispuni
potrebe porodica, ili kao savršen partner za ljude koji vole aktivan životni
stil.
Prvi hibrid
Prvi RAV4 Hybrid Toyota je
predstavila 2016. godine, kao vozilo koje je zadržalo sve prednosti modela
četvrte generacije, ali sa novim mogućnostima koje donosi pun hibridni
elektro-pogon. Kao prvi pun hibrid u klasi na evropskom tržištu, RAV4 Hybrid je ojačao svoju poziciju kao
vodeći po maloj potrošnji i emisiji gasova, sa svojom ravnomerno raspoređenom
snagom, uključujući vrlo efikasni, električni sistem pogona na sve točkove.
RAV4 danas
Aktuelna, peta generacija modela RAV4,
predstavljena je u Evropi 2019. godine, pre svega kao hibridno vozilo za
tržišta Zapadne Evrope. To je bio prvi SUV koji je Toyota počela da izrađuje na
modularnoj platformi GA-K, koja je, s niskim težištem i značajno povećanom
krutošću karoserije, doprinela vrhunskom upravljanju, udobnosti u vožnji, većoj
prostranosti u kabini, kao i najvećem prostoru za prtljag u klasi. Nova
platforma omogućila je dizajnerima više slobode kako bi kreirali atraktivan
dizajn vozila sa spuštenim krovom i nižim prednjim delom.
Hibridni sistem, opremljen novim
benzinskim, hibridnim Dynamic Force motorom zapremine 2,5 litra, ima snagu od
218 KS u verziji s pogonom na prednje točkove i 222 KS u verziji pogona na sve
točkove, uz ravnomernu isporuku snage i odziva i rekordnu efikasnost u klasi.
Inteligentni pogon RAV4 (Intelligent all-wheel drive system - AWD-i)
sveobuhvatno je unapređen kako bi bi bio spreman za „vožnju na bilo kom putu”,
sa snažnim karakteristikama u teškim situacijama, i uz bezbedno upravljanje na
klizavim podlogama.
Sledeći korak - RAV4 Plug-in Hybrid
Zahvaljujući uspehu koji je RAV4
postigao kao pionir u primeni hibridnog pogona u SUV klasi, Toyota priprema
nove prednosti koje će biti omogućene sa uvođenjem novog RAV4 Plug-in Hybrida u
drugoj polovini 2020. godine. To će biti perjanica u gami hibrida, i biće ne
samo najsnažniji automobil, već ujedno “čistiji” i štedljiviji od bilo kog u
klasi.
RAV4 Plug-in Hybrid će ponuditi
kupcima najbolje od oba rešenja. To podrazumeva najnoviju Toyotinu
hibridno-električnu tehnologiju, s više snage i boljom dinamikom u vožnji,
istovremeno dajući mogućnost potpune električne vožnje u EV režimu, bez brige o
dometu ili potrebi zaustavljanja radi dopunjavanja baterija.
Toyota je razvila novu litijum-jonsku
bateriju visokog kapaciteta, dodajući poboljšani pretvarač napona, što će
omogućiti dobijanje dodatne snage koju električna struja može da pruži kao
značajno povećanje u odnosu na standardni RAV4 Hybrid. Benzinski motor s
oznakom Hybrid Dynamic Force, zapremine 2,5 litra, nastao je na bazi agregata
koji se koristi na standardnoj verziji RAV4 Hybrida, s unapređenjima koja su
bila neophodna za primenu na plug-in sistemu.
S maksimalnom snagom od 306 KS, ubrzanje iz stanja mirovanja do 100 km/h je oko šest sekundi, a prema Toyotinim merenjima, WLTP podaci pokazuju da je emisija CO2 najniža u klasi. RAV4 Plug-in Hybrid će takođe imati mogućnost većeg dometa u električnom EV režimu, bez potrošnje goriva i s nultom emisijom gasova. Vozač će moći neosetno da menja režim vožnje iz hibridnog u potpuno električni EV režim. To daje mogućnost da preveze više kilometara od bilo kog konkurentskog plug-in hibridnog SUV modela s elektro pogonom (uz jednako punjenje baterije i uslove vožnje), prelazeći značajno više od 50 kilometara, koliko je prosečna dnevna kilometraža u Evropi. Štaviše, brzine do 135 km/h mogu se lako dostići bez pomoći SUS motora, čak i pri punim ubrzanjima.
Komentari(0)