Toyota slavi 25 godina Priusa - Četvrt veka od početka hibridne revolucije
Razvojem Priusa Toyota je htela da ispuni dva cilja: stvori automobil za 21. vek (koji je te 1997. godine već kucao na vrata) i da transformiše način na koji proizvodi automobile
Već 25 godina Toyota neumorno radi na tome da svetu
ponudi proizvode i rešenja mobilnosti za održivu budućnost. A sve je počelo 10.
decembra 1997. godine, kada je Toyota predstavila Prius i započela svoju misiju
„Beyond Zero“ (preko nulte emisije) u stvaranju sveta veće efikasnosti i manjih
emisija štetnih gasova.
Razvojem Priusa Toyota je htela da ispuni dva cilja:
stvori automobil za 21. vek (koji je te 1997. godine već kucao na vrata) i da
transformiše način na koji proizvodi automobile. U to vreme malo proizvođača
automobila je imalo iskrenu želju da rešava ekološke probleme. Toyota je
odlučila da se uhvatiti u koštac s tim i pokrenula je hibridnu revoluciju koja
traje i danas!
Neumorno radeći na razvijanju novih, inovativnih
rešenja Toyota je stvorila vozilo za svakog: hibridno elektrifikovano, plug-in
hibridno elektrifikovano, baterijsko električno ili elektrifikovano s pogonom
na vodonikove gorivne ćelije. Svaki kupac danas s Toyotom ima rešenje po meri,
a koje je ujedno dobro za našu planetu.
Prius je bio začetnik i
pokretač elektrifikacije
Prius je bio začetnik i pokretač elektrifikacije kao
prvo hibridno elektrifikovano vozilo masovne proizvodnje, a plasiran je na
tržište pod sloganom „Upravo na vreme za 21. vek“. Danas, 25 godina nakon što
je Prius prvi put krenuo hibridnim elektrifikovanim putem, većina vozila marke
Toyota prodanih u Evropi su hibridi, dok je ukupan broj elektrifikovanih vozila
marke Toyota širom sveta veći od 21 milion. Samo hibridne i plug-in hibridne
verzije Priusa prodate su u više od 5,05 miliona primeraka.
Prius je ostavio trajan trag u Toyoti, ali i svetu kao
autentična automobilska ikona i kao hrabar predvodnik budućih trendova. A za
25. rođendan Priusa Toyota je pripremila najbolji mogući dar - predstavljena je
nova generacija modela, koji će u Evropi biti dostupan isključivo kao plug-in
hibridno elektrifikovano vozilo.
25 godina istorije
automobilske ikone
Izvorni model Prius kupcima je zapeo za oko i zbog
neobičnog izgleda, no ono što se posebno isticalo bila je nova hibridna tehnologija.
Posebno dizajniran VVT-i 1,5-litarski benzinski motor i kompaktni elektromotor
visokog obrtnog momenta pružali su vozne karakteristike poput automobila
sličnih dimenzija na tržištu, ali uz dvostruko manju potrošnju goriva i
dvostruko manje emisije CO2. To je modelu Prius omogućilo da osvoji titulu
automobila godine u Japanu za 1997-1998. pre nego što je krenuo na svetsku
scenu 2000. godine, nakon čega su ga brzo prepoznali i zavoleli ekološki
osvešteni kupci u Evropi i SAD-u.
Potpuno nova, druga generacija modela Prius, na
tržište je plasirana 2003. godine, a donela je nove standarde u pogledu
aerodinamičnosti, s izuzetno niskim koeficijentom otpora vazduhu od samo 0,26,
kao i nov ikonski klinasti oblik koji je bio posledica toga što je format promenjen
u “hatchback” s pet vrata. Ova generacija takođe je osvojila titulu automobila
godine u Evropi za 2005.
Hibridna se tehnologija brzo razvijala i novi Toyotin
hibridni sistem, Toyota Hybrid System II, u drugoj generaciji modela Prius imao
je 15 odsto manju potrošnju goriva i 50% snažniji elektromotor, koji se i sad
upotrebljava za bolje performanse i veću efikasnost. Poboljšana baterija, manje
težine i veće izlazne snage, po prvi put je omogućila modelu Prius vožnju samo
struju. Predana ostvarenju svoje izvorne misije i prava inspiracija za novi
stil vožnje, nova generacija modela Prius povećala je prodaju hibridnih vozila
marke Toyota preko granice od jednog miliona, što je značajno uticalo na smanjenje
štetnih emisija širom sveta.
Toyotina vodeća pozicija u
segmentu
Toyotina vodeća pozicija u segmentu hibridnih vozila
dodatno se učvrstila 2009. godine s trećom generacijom modela Prius, koji je
odmah postao tehnološki najnapredniji automobil na svetu, s još 10 odsto manjom
potrošnjom goriva i 14% nižim emisijama CO2, kao i dodatno smanjenim
koeficijentom otpora vazduhu, a sve to s većim 1,8-litarskim motorom i
unapređenim elektromotorom.
Kupci su takođe mogli da uživaju u jednostavnim
hibridnim vožnjama bez stresa s novim članom familije Prius, a sve zahvaljujući
snažnijim litijum-jonskim baterijama. Prius Plug-in, plasiran je na tržište
2012. kao jedan od prvih takvih modela u Evropi. Mogao se puniti putem spoljnog
izvora napajanja, što je vozačima omogućilo da uživaju u svim pogodnostima
vožnje samo na struju, uz dodatnu sigurnost koju pruža hibridna funkcija. S
dometom od 25 km samo na struju (u načinu rada EV), prvi Prius Plug-in Hybrid
postao je novi zaštitni znak na polju mobilnosti.
Prius je nastavio istim putem i bio Toyotin predvodnik
za hibridne tehnologije, i više od toga, s četvrtom generacijom modela koja je
na tržište plasirana 2015. godine i bila je prvo vozilo koje upotrebljava
Toyotinu novu globalnu strukturu (TNGA). Zahvaljujući strukturi TNGA, Prius i
brojni modeli nakon njega, zabavniji su za vožnju jer imaju niže težište, što
omogućava aktivniji položaj pri vožnji i manje naginjanje vozila u krivinama i
pri skretanju. Tome se pridružio i viši nivo upravljivosti zahvaljujući
upotrebi čelika velike čvrstoće, zbog čega je karoserija četvrte generacije
modela Prius bila 60 odsto kruća nego
kod prethodnika.
Još jedan važan preokret dogodio se u pogledu inženjeringa na četvrtoj generaciji modela Prius. Novi motor imao je maksimalnu toplotnu efikasnost bez premca, visokih 40 odsto, što je najveći ikada dostignut nivo za jedan benzinski agregat masovne proizvodnje. Predstavljena je i nova plug-in hibridna verzija, s dometom samo na struju od 45 km i emisijama CO2 po pređenom kilometru od samo 28 grama u kombinovanom WLTP ciklusu. Novo poglavlje u jedinstvenoj priči o modelu Prius započeće kad peta generacija krene u svoj tržišni pohod na evropsko tržište sredinom sledeće godine i to isključivo u plug-in varijanti.
Komentari(0)