Toyota Yaris Cross - Potpuno novi kompaktni SUV
Novi Yaris Cross je dizajniran i razvijen za Evropu, kako bi ispunio posebne zahteve i sklonosti koje imaju kupci na tržištu B-SUV klase vozila
Savremeni život stalno postavlja nove izazove. Kada je reč o vožnji, to je okruženje u kojem vozači sve više cene robustnost i visoku poziciju kakve pruža SUV vozilo, ali prilagođeno gradskim ulicama s naglaskom na ekološke karakteristike. Istovremeno, vozači žele automobil sa stilom, koji se razlikuje od drugih, i koji može da ispuni brojne potrebe aktivnog životnog stila.
Upravo to su kvaliteti koje je Toyota ugradila u novi
model Yaris Cross. Novi Yaris Cross je dizajniran i razvijen za Evropu, kako bi
ispunio posebne zahteve i sklonosti koje imaju kupci na tržištu B-SUV klase
vozila. Naravno, proizvodiće se u Evropi, u Toyotinoj fabrici u Francuskoj
(Toyota Motor Manufacturing France -TMMF), uporedo s novom generacijom Yarisa,
i to od 2021. godine.
Pravi hibrid, pravi SUV
Novi Yaris Cross nastavlja veliku tradiciju Toyotine
napredne hibridne tehnologije, dizajna malih automobila i SUV načina
konstrukcije. Toyotin status svetskog predvodnika u tehnologiji hibridnih
vozila bio je potvrđen prvom primenom hibridnog sistema na vozilima B segmenta,
na izvornom modelu Yaris Hybrid, 2012. godine. Zahvaljujući tom nenadmašnom
iskustvu, Yaris Cross je dobio novi hibridni pogon četvrte generacije, koji
pruža izuzetne performanse i efikasnost.
Kao deo porodice Yaris, Yaris Cross je takođe
konstruisan na Toyotinoj novoj GA-B platformi. I on deli dizajn nazvan “veliki
mali”, kao i ostale osobine koje su krasile originalni Yaris, s obiljem
unutrašnjeg prostora u okviru kompaktnih spoljašnjih dimenzija. Istovremeno,
Yaris Cross je i pravi SUV, sa svim prednostima koje su ostvarene zahvaljujući
Toyotinom 25-ogodišnjem iskustvu s modelom RAV4, koji je danas najprodavaniji
SUV u svetu, kao i s novijim, modernim i visokoefikasnim modelom C-HR. Povišena
pozicija vozača i mogućnost izbora AWD-i pametnog pogona na svim točkovima samo
potvrđuju sve prednosti njegovih SUV sposobnosti. Novi Yaris Cross znači da će
Toyotina gama SUV modela obuhvatiti B, C i D segment.
Novi hibridni pogon
Yaris Cross će koristiti četvrtu generaciju Toyotine
hibridne tehnologije. Toyota je prva uvela primenu pune hibridne tehnologije u
B segment još 2012. godine, kada se pojavio Yaris Hybrid. Od tada je samo u
Evropi prodato više od pola miliona primeraka, što ga čini moćnim alatom za izgradnju
svesti i uvažavanje tehnologije od strane javnosti.
Yaris i Yaris Cross su prvi modeli koji koriste
Toyotin 1,5-litarski hibridni sistem, koji je direktno razvijen iz većih motora
zapremina 2,0 i 2,5 litra, korišćenih u brojnim novimmodelima kao što su
Corolla, C-HR, RAV4 i Camry. Sistem podrazumeva novi benzinski motor zapremine
1,5 l, s tri cilindra koji rade u Atkinsonovom ciklusu, precizno konstruisanih
kako bi se što više smanjilo trenje i mehanički gubici, uz omogućavanje
optimalnog sagorevanja. Kao krajnji rezultat, dobijen je visok obrtni moment na
niskom broju obrtaja motora, uz odličnu potrošnju goriva.
Toplotna efikasnost motora je 40%, što je bolje i od
uporednih dizel motora, čime se osigurava velika ušteda goriva, uz nisku
emisiju CO2 gasova. Novi hibridni sistem ima maksimalnu snagu od 116 KS.
Posebna pažnja posvećena je raspoloživosti te snage, kako bi sistem imao što
bolji odziv. Što se tiče emisije štetnih gasova, verzija s pogonom na prednje
točkove emituje od 90 g/km ugljen-dioksida, dok AWD-i verzija izbacuje ispod
100 g/km.
Toyotina GA-B platforma
Yaris Cross koristi sve prednosti Toyotine GA-B
platforme, baš kao i klasični hatchback blizanac. To obezbeđuje visok nivo
krutosti i dobar balans karoserije, dajući automobilu dobar odziv i agilnost.
Potpuno gradski, potpuno
SUV
Toyota je konstruisala Yaris Cross kao pravi, ali
umanjeni SUV, pružajući vozačima automobil s povišenom vozačkom pozicijom,
praktičnim rešenjima i prostranom unutrašnjošću, a sve to u okviru skladnih
dimenzija koje ga čine pravim rešenjem za gradske uslove vožnje. Dizajn ističe
sve klasične kvalitete SUV vozila, s višom karoserijom, većim točkovima i širim
pneumaticima koji nagoveštavaju njegovu snagu i namenu.
Yaris Cross ima isto međuosovinsko rastojanje od 2560
milimetara, kao Yaris u verziji hatchback, ali je 240 mm duži, od čega je 60 mm
dodato na prednjem delu, a 180 mm na zadnjem delu, što daje više prostora u
enterijeru. Odstojanje od tla je povećano za 30 mm, dok je vozilo više za 90, a
šire za 20 milimetara.
Praktičan i svestran
Kao i kod svakog pravog SUV vozila, posebna pažnja
posvećena je praktičnosti i prilagodljivosti. Zadnja vrata opremljena su
elektro-komandama, što će pomoći kada su vam ruke pune. Prtljažnik ima
mogućnost podešavanja, bilo tako što se pokretna platforma koristi da obezbedi
stvari ispod, ili kao dodatni prostor za veće stvari. Osim toga, pokretna podna
platforma može da se podeli na dva dela, istovremeno pružajući i više prostora
i deo za smeštanje stvari u prostor ispod.
Prtljažnik, takođe, ima novi Flex sistem pojaseva koji
sprečavaju kotrljanje stvari po prtljažniku tokom vožnje. Yaris Cross je
prostran koliko i praktičan. Bez obaranja sedišta i bez sklapanja pokrivača
prtljažnika, zapremina prtljažnog prostora iznosi 390 litara. Ukoliko je,
međutim, potrebno više prostora za teret, zadnja sedišta mogu da se preklope iz
tri dela, u odnosu 40:20:40 kako bi se uskladile potrebe prevoza putnika i
stvari.
Pametan pogon na sve
točkove
Jedna od karakteristika koja krasi novi Yaris Cross,
kao autentični SUV, jeste mogućnost izbora pametnog sistema pogona na svim
točkovima – jedinstveno rešenje u ovoj klasi hibridnih vozila. AWD-i pruža
izvanrednu stabilnost i pogon u svakodnevnoj vožnji, u lošim uslovima i na podlogama
s niskim prianjanjem. To je električni sistem, kompaktniji i lakši od
mehaničkih AWD sklopova, koji omogućava da Yaris Cross Hybrid AWD-i ima manju
potrošnju goriva i nižu emisiju CO2 od bilo kog konkurenta u B-SUV segmentu s
pogonom na svim točkovima. Sistem usmerava obrtni moment na zadnju osovinu
prilikom usporavanja ili ubrzanja. Uobičajeno, Yaris Cross pokreće prednje
točkove, ali u slučaju nailaska na klizavu podlogu automatski se aktivira pogon
na sva četiri točka. To važi za vožnju po, na primer, vlažnoj kaldrmi, pljusku,
vlažnom ili utabanom snegu, po pesku i slično.
Napredni sistem pomoći
vozaču
Osnova bezbednosti novog modela Yaris Cross krije se u
primeni GA-B platforme, koja vozilu daje izuzetnu čvrstinu karoserije. S
namerom da ispuni najviše i najstrože standarde nezavisnih testova, njegovoj
bezbednosti dodatno će doprineti aktivni sistem Toyota Safety Sense i napredne
asistencije za vozača, pomažući mu da izbegne širokog spektar uobičajenih
rizika putem pravovremenih upozorenja, i, ukoliko je neophodno, aktiviranjem
automatskog kočenja i intervencijama na upravljanju.
Dizajn
Tokom procesa dizajniranja, Yaris Cross je na jednom
mestu okupio veliki tim oba studija iz Evrope i Japana. Jedan član tog tima -
Lance Scott, generalni direktor za dizajn Toyotinog studija EDD u Nici, u
Francuskoj, opisao je raspoloženje koje je vladalo tokom rada na projektu.
Lance Scott
-Još na početku ovog procesa znali smo da je izgled
prevashodni razlog kupovine vozila u B-SUV segmentu, ali da kupci takođe žele
što praktičniji automobil. Te krajnosti nije lako pomiriti, posebno ne u tako
kompaktnom pakovanju. Od samog početka rada na konceptu dizajna, imali smo na
umu evropske kupce, ali smo želeli da ih upoznamo još bolje. Zato smo ih
anketirali kako bismo saznali kakav je životni stil realnog kupca, šta im se
sviđa, kakve su im dnevne navike, i kako provode slobodno vreme – objašnjava Lance
Scott.
Uzbudljiva kombinacija
prefinjenosti i snage
-S tim novim saznanjima, vratili smo se s entuzijazmom
kreiranju automobila koji je trebalo da odražava osobenosti kupaca, pružajući
im uzbudljivu kombinaciju prefinjenosti i snage. Naš tim je koristio dve
ključne reči – ’robustan’ i ’minimalan’, koje su, po našem mišljenju, mogle
najbolje da objasne skladnost i pokretljivost, kao i veličinu i snagu kao
odlike koje ima jedan SUV. Slika dijamanta nam je pala na um od samog početka
rada na skicama spoljnog dizajna vozila. Vremenom smo skovali izraz ’okretni
dijamant’, kako bismo izrazili snagu, čvrstinu i prvorazrednu karakteristiku
dragog kamena koju smo preneli na živahan automobil, koji pruža zadovoljstvo u vožnji. Gledano iz ptičje
perspektive, ili iz ugla ’plan view’ kako ga mi dizajneri zovemo, ’rezali smo’
ili ’brijali’ karoseriju kako bi dobili oblik dijamanta koji bi nam potom
omogućio da naglasimo bočne strane. Taj dijamantski oblik, s četiri naglašena
blatobrana, dao nam je energičan izgled, a istovremeno i snažan i prefinjen –
objašnjava Lance Scott.
Veće rastojanje od tla
-Naravno, hteli smo da automobil već na prvi pogled
izgleda kao SUV, pa smo zbog toga naglasili veće rastojanje od tla, čvrstu
horizontalnu liniju koja oslikava odličan balans, kao i skladne, velike ugaone
blatobrane točkova, i, naravno, velike točkove… sve do 18 inča! Prednji deo je
takođe bio izuzetno važan za nas. Želeli smo da zadržimo prepoznatljivi gen
koji deli cela Toyotina SUV gama, ali i da novi Yaris Cross stekne svoj lični
identitet. Nazad smo se fokusirali da automobilu omogućimo dobar stav na putu,
s bočnim detaljima koji daju utisak da je karoserija postavljena na
točkove. Kombinacija horizontalnih
zadnjih svetala i stakla jasno pokazuje pripadnost Yaris porodici, dok šira i
oštrija zadnja vrata nagoveštavaju više prostora u prtljažniku i praktična rešenja
za svakodnevnu upotrebu – rekao je Lance Scott.
Prirodno i urbano
-Konačno, razmišljajući o boji, želeli smo nešto što
bi u potpunosti bilo u skladu s idejom koju bi naši kupci cenili. Postojeći
trendovi ukazuju na rast interesovanja za boju zlata i drugih plemenitih
metala, ali smo mi želeli nešto više prirodno i urbano. Uz suptilan dodatak
zelene boje na zlatnu osnovu, istovremeno prosvetljavajući boju kako bi se
pojačao utisak izgleda metala, dobili smo svež urbani, živopisni izgled koji
zaokružuje spoljne linije. Konačan
rezultat je boja koju smo nazvali Brass Gold – objasnio je Lance Scott.
Toyota očekuje godišnju proizvodnju od preko 150.000 primeraka modela Yaris Cross, iz fabrike TMMF Onnaing, blizu Valensijena, u Francuskoj, čime bi učešće na tržištu B-SUV automobila dostiglo više od osam odsto.
Komentari(0)