U kojoj meri će subvencionisana kupovina električnih i hibridnih vozila smanjiti zagađenje
Srpska Asocijacija uvoznika vozila i delova želi da skrene pažnju javnosti na odluku koju je donela Vlade RS o subvencionisanju kupovine električnih i hibridnih vozila i u 2021. godini
Dovoljno je navesti samo neke od problema i brojke koji podupiru neophodnost nastavka subvencionisanja, da bi se doneo zaključak o tome da je ova Uredba ispravan potez. Kao prvo, neophodno da se ovakva praksa nastavi zbog podsticaja za kupce koji su spremni da promene način razmišljanja i novac ulože u ekološki prihvatljivija vozila.
Kao drugo, s obzirom na trenutno
alarmantno stanje sa zagađenjem vazduha, ali i trendove koje sprovodi Evropska
Unija, potrebno je ubrzano raditi na donošenju niza pozitivnih propisa u ovoj
oblasti. Subvencionisanje kupovine je
samo jedan od njih. Naša zemlja je na
začelju Evrope po ovom pitanju. U ovoj
godini je uvođenjem subvencionisane kupovine, napravljen prvi, veoma značajan
korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu, kao i pospeši prodaja
električnih i hibridnih vozila. Važno je
naglasiti da u prodaji vozila u Srbiji samo 4,4% čine hibridi (u Evropi je taj
procenat 12,4) a tek 0,15% električna vozila (u Evropi 9,9%).
Ukupna prodaja novih putničkih vozila
(uključujući i laka komercijalna vozila) ove godine neće preći 27.000
vozila. Zaključno sa novembrom,
registrovano je 24,5% manje novih vozila negu u 2019. godini. Prodaja novih vozila u našoj zemlji, čini oko
15% ukupne prodaje, to jest prvih registracija.
Čak 85% prvih registracija čine polovna vozila. Gotovo 80% polovnih vozila starije je od 10.
To nas dovodi do poražavajuće statistike prosečne starosti voznog parka u
Srbiji, koja iznosi 17 godina. Po tom parametru smo u najlošijoj poziciji u
regionu.
Evropska Unija je postavila dugoročni
cilj od 40% smanjenja emisija štetnih gasova do 2030 godine u odnosu na
1990. Prema predlogu Evropske komisije
iz septembra ove godine, ovaj cilj je trebalo da bude podignut na 55%. Međutim, Evropski parlament je ovaj cilj
dodatno podigao i u oktobru izglasao smanjenje od 60% do 2030.godine (u odnosu
na 1990). Do 2050. godine treba da se
postigne potpuna karbonska neutralnost, što znači svođenje emisija na toliko
nizak nivo da se ono što preostane prirodno neutrališe. Ilustracije radi, do 2019. su emisije CO2
smanjene za 24% (26% uključujući UK) u odnosu na 1990. tako da više od pola
ciljanog smanjenja treba da se postigne u narednih 10 godina.
Trenutne ciljane prosečne emisije
novih automobila u EU su 95g/Km, a da bi se dostigli novi ciljevi, potrebno je
da prosečne emisije budu smanjene na ispod 50g/Km. Jedini način da se ovaj
prosek postigne je ogromno povećanje učešća ekološki podobnijih vozila. Na
primer u prvih devet meseci ove godine, električna vozila su imala trocifreni
rast prodaje na velikim evropskim tržištima (Francuska +132%, Nemačka +105%, UK
+165%...). Shodno tome, svi proizvođači ubrzano rade na uvođenju takvih modela,
od lakih do punih i plug-in hibrida, potpuno električnih vozila i hibrida na
pogon na gorivne ćelije, tj. hidrogen.
U tom smislu, pomenuta Uredba ima
prostora za dodatno poboljšanje i uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila
kao što su laki hibridi i vozila na klasičan pogon koja imaju emisiju ispod
100gr/km CO2. Ipak, pozitivni propisi mogu da se odnose na niz regulativa koje
bi doprinele smanjenju zagađenja i podsticaju za ekološku industriju. Jedna od njih je i regulativa vezana za eko
taksu koju plaćaju samo uvoznici novih vozila po toni vozila, dok sva uvezena
polovna vozila ne moraju da plaćaju eko taksu.
Ne treba zaboraviti da je u Srbiju u prošloj godini uvezeno oko 150
hiljada polovnih automobila uglavnom iz Evropske Unije.
Dodatno, podsticajan sistem registacije vozila, kakav postoji u većini EU zemalja a odnosi se na manje takse na vozila sa manjom emisijom štetnih gasova, a veće takse na vozila koja su veći zagađivači, doprineo bi na više načina, a pre svega smanjenju starosti voznog parka. Uz to, potrebno je ubrzati procese i procedure, kako bi se što brže operativno funcionisale bez zastoja i čekanje, što je sada slučaj sa subvencionisanom kupovinom. Moramo da budemo svesni situacije i nemogućnosti dostizanja EU ciljeva i budžeta, ali je vrlo važno da pratimo ove trendove, jer su promene dramatične i ako ih ne ispratimo, makar u određenoj meri, doći ćemo u situaciju da ćemo teško uhvatiti korak. U isto vreme, problem sa starosti voznog parka će biti sve veći, navode iz Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova.
Komentari(0)