Zemlje EU na različite načine stimulišu kupovinu ekoloških vozila
Samo na prvi pogled izgleda da je subvencionisanje kupovine električnih vozila od strane države veliko opterećenje za budžet
Benefiti koji se ostvaruju, (pre svega uticaj na životnu sredinu koji direktno utiče i na zdravlje nacije), pokazuju, kada se izraze valutno, da su uštede koje se ostvare recimo u delu budžeta namenjenog zdravstvu, ogromne i višestruko premašuju trošak za bilo direktno subvencionisanje ili oslobađanje od nekih poreza, taksi, nekih drugih nameta, kupca električnog vozila.
Zato i ne čudi da su vlade skoro svih zemalja Evrope, a među
njima je i Srbija, već nekoliko godina, odlučile da je prelazak na električnu
mobilnost agenda od koje neće odstupiti, podržavajući je subvencionisanom
kupovinom ili nekim drugim benefitima. Države EU su se i raznim zakonima
obavezale da će u datom momentu (2035.), zabraniti prodaju vozila sa SUS
motorima, pa je to i način da olakšaju svojim građanima tu tranziciju.
Srbija od ove godine subvencioniše sa iznosom do 5.000 evra
(u zavisnosti od kategorije vozila) kupovinu električnih vozila uz najave
nadležnih da će se uvesti i drugi vidovi stimulacije. Asocijacija evropskih
proizvođača vozila (ACEA) je napravila analizu svih benefita,
državnih podsticaja, za svaku od 27 država članica EU koju je dostavila i
Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova. ACEA je ove vrste subvencija
podelila u dve grupe Poreske benefite i Podsticaje.
Austrija
Austria je na primer
potpuno oslobodila poreza (PDV) kupce hibridnih i električnih vozila
(uključujući i 20 odsto poreza na zagađenje vazduha) do cene vozila od 40.000
evra. Za vozila koja koštaju do 80.000 oporezuje se samo iznos od 40.000 evra.
Na vozila skuplja od 80.000 evra plaća se pun iznos poreza. Vlasnici ovih
vozila su oslobđeni godišnjih poreza i za vozila ali i za takse na zagađenje. Delom
ili celokupnim iznosom poreza i taksi su osloboođena i vozila pravnih lica u
zavisnosti od namene. Austrija daje podsticaj od 5.000 evra (2.000 evra bonus
uvoznika i 3.000 eur federalni bonus) za kupovinu novih vozila (samo za fizička
lica) koja mogu samo na struju da pređu minimalno 50 km pod uslovom da nisu
skuplja od 60.000 evra. Austrija subvencioniše i nabavku kućnih punjača od
inteligentnih kablova za punjenje do wallboxa i to u rasponu od 600 do 1.800
evra.
Belgija
Belgija za razliku od Austrije nema direktne novčane podsticaje za kupovinu,
ali ima dosta poreskih olakšica i prilikom kupovine i upotrebe ekoloških
vozila. Belgijanci maksimalno oslobađaju od poreza vozila sa emisijom CO2
manjom od 50 grama po km odnosno kapacitetom baterije većim od 0,5 kWh na 100 kilograma.
Bugarska
U Bugarskoj nema
oslobođenja od poreza pri kupovini, ali vlasnici, isključivo električnih vozila
ne plaćaju godišnji porez. To važi za fizička lica, ali ne i za pravna. Nema ni
bilo kakvih novčanih subvencija.
Hrvatska
U Hrvatskoj je vlasnik isključivo električnog vozila oslobođen jedino
plaćanja specijalne takse na zagađenje. Ostale poreze plaća. Pri kupovini
električnog vozila dobiće subvenciju od 9.000, a za plug-in hibrid 5.000 eur.
Vozilo ne sme da bude skuplje od 50.000 evra i ne može da se proda najmanje dve
godine.
Kipar
Na Kipru se prilikom
kupovine ne plaća PDV za vozila koja emituju manje od 120 grama CO2 po kilometru.
I godišnji porez je minimalan ako vozilo ispunjava ovaj uslov. Vlada Kipra
subvencioniše sa 12.000 evra zamenu starog i kupovinu novog vozila sa emisijom
CO2 manjom od 50 g/km.Vozilo ne sme da bude skuplje od 80.000 evra. Kupovina
čisto električnog vozila, ne skupljeg od 80.000 evra, se subvencioniše sa čak
19.000 eur, a uz predaju svog polovnog vozila dobija se još 1.000 evra.
Češka
I Česi imaju
sopstveno viđenje i rešenje ove problematike. Električna i plug-in vozila koja
emituju do 50 gr.CO2 po km se besplatno registruju i imaju poseban broj na
tablicama. Vlasnici električnih vozila ne plaćaju putarinu, a plug-in vozila,
do 50 gr. CO2 po km, 25 odsto. Smanjen je i period amortizacije punjača
(stanice i wallbox) sa 10 na pet godina. Češka je namenila za podsticaje za
nabavku električnih i plug-in hibridnih vozila (i punjača) u državnim i
lokalnim organima 1,9 milijardi čeških kruna. Podrška Ministarstva transporta
za el.punjače (stanice) i infrastrukturu za hidrogen iznosiće u 2024.godini 6,0
milijardi čeških kruna (100 kruna - 4,02 evra).
Danska
U Danskoj u ovoj
godini nema subvencionisanja kupovine električnih i hibridnih vozila.
Predviđene su jedino olakšice pri registraciji električnih vozila od 60 odsto.
Za hibride sa emisijom CO2 manjom od 50 g./km je popust 45 odsto. Godišnji
porez za vozila sa nultom emisijom i ona sa maksimalnom emisijom od 50 g/km je
390 danskih kruna polugodišnje (100 kruna - 13,4 evra).
Estonija
U Estoniji nema
nikakvih poreskih olakšica ali ima subvencija za kupovinu vozila. Za kupovinu
električnih vozila i plug-in hibrida je iznos subvencije 5.000 evra za fizička
i 4.000 za pravna lica.
Finska
U Finskoj vozila sa
nultom emisijom ne plaćaju taksu za registraciju od oktobra 2021. Fizička lica
ne plaćaju nikakav porez na ova vozila dok kompanije koje ostvaruju prihod
upotrebom ovih vozila plaćaju umanjene poreze u zavisnosti od kategorije i od
toga da li koriste ili ne kompanijske punjače.
Francuska
U Francuskoj se pri
nabavci vozila na alternativne pogone (uz električne i hibridne, TNG,CNG,
hidrogen…) umanjuje PDV od 50-100 odsto u zavisnosti od regiona. Električna i
hibridna vozila sa dometom većim od 50 km samo na struju su izuzeta i od malusa
prilikom osiguranja. Francuska ima poprilično komplikovan način
subvencionisanja kupovine električnih i plug-in hibridnih vozila jer uzimaju u
obzir brojne parametre od težine vozila (najveća masa 2,4 tone) cene (ne veće
od 47.000 evra) do minimuma uticaja na životnu sredinu i visine primanja kupca.
Tako će oni sa niskim primanjima uz ispunjene ostalih uslova, dobiti 7.000, a
oni drugi 4.000 evra subvencija. Posebno se stimuliše zamena, reciklaža starih
vozila uz kupovinu novih ili polovnih električnih i plug-in hibridnih vozila.
Kupci sa niskim primanjima dobiće 5.000, a ovi bolje stojeći 1.500 evra.
Nemačka
U Nemačkoj pri kupovini nema oslobođenja od "merverštojera" (Mwst
- nemački PDV), ali su zato kupci električnih i plug-in hibridnih vozila 10
godina oslobođeni registracije (važi za sve koji kupe vozilo do 31. decembra
2025.). Ovo izuzeće važiće maksimalno do 31. decembra 2030. Posebna umanjenja
taksi se odnose na takozvana kompanijska vozila sa elektro i plug-in hibridnim
pogonom u zavisnosti od kataloške vrednosti. Ali kako se navodi u analizi ACEA,
tek predstoji diskusija oko ovih olakšica. Subvencionisanje kupovine eko vozila
u Nemačkoj je prestalo 31. decembra 2023.
Grčka
Grčka ima olakšice
pri registraciji i do 75 odsto za električna i hibridna vozila koja emituju do
50 grama CO2 po kilometru, odnosno 50 odsto za hibridna vozila sa većom
emisijom CO2 od 50 g/km. Vlasnici vozila u Grčkoj plaćaju manji porez na promet
na svoje ljubimce u zavisnosti od toga koliko emituju CO2, zatim kolika im je
zapremina motora (manja ili veća od 1.550 ccm) i da li su vozilo kupili pre ili
posle 31.oktobra 2010. Ako vozila emituju manje od 90 grama CO2 po km (NEDC)
ili 122 g/km (WLTP) onda ne plaćaju ovu taksu.
Vlasnici električnih vozila su oslobođeni i plaćanja dela
poreza na lični dohodak (sistem pretpostavke ličnog dohotka). Grci mogu da
računaju na subvenciju za kupovinu električnog vozila i to tako što dobijaju
povrat od 30 odsto od vrednosti vozila, maksimalno 8.000 evra i još dodatnih
1.000 evra za reciklažu vozila, starijeg od 10 godina ili ako je kupac mlađi od
29 godina. Taksisti imaju povrat od 40 odsto, maksimalnih 17.500 za električno
vozilo i dodatnih 5.000 evra za reciklažu starog taksija (neobavezno).
Mađarska
U Mađarskoj se ne
plaća PDV prilikom kupovine električnog ili plug-in hibridnog vozila. Ne plaća
se ni godišnji porez. Isto važi i za kompanije.
Država od 15. juna 2020. za kupovinu električnih vozila do
32.000 evra daje subvenciju od 7.350 eur, a za vozilo sa cenom od 32.000 do
44.000 evra - 1.500.
Irska
U Irskoj pri nabavci
isključivo električnih vozila do 40.000 evra poreska olakšica će biti 5.000
evra. Ta olakšica se umanjuje kako raste cena vozila i prestaje na granici od
50.000 evra. Električna vozila su oslobiđenja i NOx takse (Emisija natrijum oksida
u miligramima po kilometru). Iznos godišnjih taksi za vlasnike vozila se takođe
umanjuje i važi i za električna ali i plug- in hibridna vozila. Irska
subvencioniše kupovinu električnih vozila sa 5.000 evra ali i hibrida koji
imaju manju emisiju CO2 od 50 g/km odnosno autonomiju na struju veću od 50
kilometara.
Italija
U Italiji nema oslobođenja od poreza pri kupovini vozila. Vlasnici
električnih vozila imaju pet godina oslobađanje od plaćanja godišnjeg poreza na
upotrebu od dana prve registracije. Zatim 75 odsto umanjenje u odnosu na vozila
sa klasičnim motorom. Italijani imaju dosta komplikovani sistem
subvencionisanja kupovine električnih vozila. U zavisnosti od cene novog
električnog vozila sa ili bez zamene staro za novo, uzimajući u obzir sa kojim
je EURO standardom motora to staro vozilo, zatim kalkulišući i "indikator
ekonomske situacije" kupca, iznos subvencije ide u rasponu od 6.000 do
13.750 evra. Italija subvencioniše i instalaciju kućnih punjača do 80 odsto
vrednosti, maksimalno sa 1.500 evra.
Letonija
Letonija ne daje novčane subvencije za kupovinu eko vozila.
Samo prva registracija električnog vozila se ne plaća. Vlasnici vozila sa
emisijom CO2 manjom od 50 g/km ne plaćaju godišnji porez na vozilo, a kompanije
samo minimalnih 10 evra, ali isključivo za električna vozila.
Litvanija
Litvanija pored besplatne prve registracije za električna
vozila stimuliše poreskom politikom i kompanije da zamene svoje vozne parkove,
a zbirno taj iznos može da dostigne maksimalnih 400.000 evra po kompaniji.
Subvencioniše se kupovina isključivo električnih vozila za fizička lica i to
2.500 evra za polovna el.vozila čija je prva registracija bila posle 2.aprila
2016. i 5.000 evra za nova električna ili polovna vozila čija je prva
registracija bila ne pre više od šest meseci. Dobija se i dodatnih 1.000 evra
za reciklažu, staro za novo, vozila sa SUS motorom uz uslov vlasništva od
minimum 12 meseci i registrovanog.
Luksemburg
Luksemburg oslobađa kupce električnih vozila sa 50 odsto
administrativne takse. Minimum godišnjeg poreza od 30 evra plaćaju vlasnici
vozila sa nultom emisijom. Subvencije za kupovinu električnih vozila su 8.000
evra za ona do 18 kWh i 3.000 evra za više od 18 kWh. Plug-in hibridi koji
emituju manje od 50 g CO2 po km zavređuju subvenciju od 2.500 evra.
Malta
Malta uz poreska oslobođenja za vozila koja emituju manje od
100 grama CO2 po km daje i značajne novčane subvencije za kupovinu električnih
vozila. Fizička lica dobijaju 11.000 evra, a pravna i do 20.000 evra u
zavisnosti od administrativne jedinice. Stimuliše se i recikliranje starih
vozila i njihova zamena po raznim parametrima.
Holandija
Holandija ne ubire poreze ni po kakvim osnovama za električna
vozila, a vlasnici plug-in hibrida plaćaju 50 odsto godišnjeg poreza. Stimuliše
se i kupovina malih i kompaktnih električnih vozila novih ili polovnih po
brojnim parametrima od namene vozila pa do solarnog krova vozila.
Poljska
U Poljskoj su od poreza na dodatu vrednost oslobođena
električna i vozila na hidrogen dok plug-in hibridna vozila taj benefit imaju
uz uslov da su im SUS motori manje zapremune od 2.000 kubika i to samo do
2029.godine. Poljska ima i umanjenja godišnjih poreza na vozila u zavisnosti od
emisije štetnih gasova. Poljaci pri kupovini električnih i hidrogen vozila
u zavisnosti da li su fizička ili pravna lica od 18.750 do 27.000 zlota (1evro
oko 4,26 zlota) do maksimalne cene vozila od 225.000 zlota.
Portugalija
Portugalija je od "takse na automobile" oslobodila
električna vozila. Plug - in hibridna ako imaju veći domet na struju od 50 km
75 odsto, odnosno 40 odsto ako imaju manji domet od 50 kn na struju. Na
električno vozilo vlasnik ne plaća godišnji porez a i kompanije su oslobođenje
nameta ukoliko je vozilo jeftinije od 62.500 evra plus PDV. Fizička lica za
kupovinu električnog vozila dobijaju subvenciju od 3.000 evra samo za novo i
jeftinije od 62.500 evra. Jedno lice može da kupi samo jedno vozilo.
Rumunija
Rumuni ne plaćaju godišnji porez na električna vozila. Uz
zamenu najmanje osam godina starog za novo vozilo i dobijanje 3.300 evra za
njega, mogu da računaju i na još 2.500 evra subvencije za kupivinu plug-in
hibrida odnosno 5.000 evra za elektromobil.
Slovačka
Slovačka ne daje subvenciju za kupovinu eko vozila. Jedini
benefiti su niža registracija i besplatna putarina za elektromobile. Popust od
50 odsto na putarinu imaju i vlasnici plug-in vozila.
Slovenija
Slovenija uz porez pri nabavci električnog vozila od svega
0,5 odsto daje i subvenciju od 4.500 evra za kupovinu istih.
Španija
U Španiji je za 2023-24. predviđeno oslobođenje od specijalne
takse za vozila sa manjom emisijom od 120 grama CO2 po kilometru. U istom
periodu će vlasnici ovih eko vozila imati umanjenje od 15 odsto od nabavne cene
vozila na porez na lični dohodak uz uslov da vozilo ne bude skuplje od 45.000
evra bez poreza. To umanjenje maksimalno može da bude 3.000 evra. Slično važi i
za infrastrukturne projekte. Na Kanarskim ostrvima se ne plaća PDV pri kupovini
vozila sa manjom emisijom CO2 od 110 g/km. Do 31. jula 2024. subvencioniše se
kupovina električnih i vozila sa gorivim ćelijama za fizička lica od 4.500 do
7.000 evra u zavisnosti od zamene vozila staro za novo i plug-in hibrida od
2.500 do 5.000 evra opet u zavisnosti zamene I recikliranja starog vozila.
Švedska
U Švedskoj se vlasnicima električnih i plug-in hibridnih vozila naplaćuje minimalna cena putarine od 360 kruna godišnje.( 100 kruna - 8,53 evra). Kompanije su stimulisane jednokratnim niskim porezima na eko vozila a kakav će sistem subvencionisanja kupovine eko vozila, zamene staro za novobiti uspostavljen znaće se, kako je najavljeno, u drugoj polovini 2024. godine.
Komentari(0)