Enyaq RS Race - Novi motosport koncept s održivim idejama za proizvodne modele
Niži, širi i značajno lakši! Škoda Motorsport razvija potpuno električni koncept automobil baziran na modelu Škoda Enyaq Coupe RS
Škoda Motorsport predstavlja novi koncept potpuno električnog trkačkog automobila - Enyaq RS Race. Motosport utkan u trkački DNK češkog brenda, ovaj koncept podržava razvoj inovativnih tehnologija i održivih materijala, služeći kao pilot projekat za buduće proizvodne modele. Niži i širi koncept automobil uključuje inovativne, održive delove od biokompozita koji pružaju istu krutost i težinu kao karbonska vlakna, doprinoseći ukupnom smanjenju težine od 316 kg u poređenju sa modelom Škoda Enyaq Coupé RS na kom se temelji.
-Škoda Enyaq RS Race razvijen je u potpunosti unutar Škoda
Motorsport tima. Baziran na proizvodnom modelu Enyaq Coupé RS, automobil ima
prepoznatljiv dizajn sa snažnim trkačkim DNK, poboljšanom aerodinamikom i
izvrsnim ubrzanjem. Što se tiče održivih rešenja, novi koncept automobil takođe
služi kao pilot projekat za buduće inovacije u serijskoj proizvodnji.
Biokompozitni delovi doveli su do značajnog smanjenja težine, a mi ih testiramo
u motosportu, uključujući i trenutnu Škoda Fabia RS Rally2, s pogledom na
buduću implementaciju - rekao je Johannes Neft, član uprave Škoda Auto za
tehnički razvoj.
Potpuno električni
trkački automobil definisan kroz DNK modela Škoda Fabia RS Rally2
Inženjeri Škoda Motorsport tima razvili su potpuno električni
trkački automobil koji je u potpunosti usklađen s upravljanjem i prostranošću
uspešne Škoda Fabia RS Rally2. Škodin trkački DNK i rigorozni zahtevi
motosporta nastavljaju da pomeraju granice tehničkih inovacija. Razvoj modela
Enyaq RS Race započeo je 2023. Projekat prikazuje Škodine aktivnosti u području
elektrifikacije motosporta, vodeći napredak prema održivijoj budućnosti.
Temeljen na modelu Škoda Enyaq Coupé RS, konceptni automobil koristi isti
električni pogonski sklop, ali je 70 mm niži, 72 mm širi napred i 116 mm širi
pozadi. Što je najvažnije, značajno je lakši od proizvodnog modela.
Delovi od biokompozita, koji sadrže lanena vlakna u
karoseriji i unutrašnjosti, pomažu smanjenju težine automobila. Osim toga,
koncept ima brojne vizuelne i tehničke izmene, uključujući širu, spuštenu
šasiju, redizajnirane branike, kao i modifikovane amortizere i opruge. Potpuno
novi kočioni sistem visokih performansi, trkačka sedišta i sigurnosni kavez
obezbeđuju najveću moguću aktivnu i pasivnu bezbednost. Zatamnjena prednja
svetla imaju prepoznatljiv Škoda Motorsport logo, s kućištima prednjih svetala
modifikovanim za usklađivanje sa većim točkovima. Zatamnjena su i zadnja
svetla. Na Škoda maski, Crystal Face proizvodnog modela zamenjen je jednom
izduženom LED trakom koja povezuje dva prednja svetla.
Biokompozitni delovi -
Smanjenje težine i povećanje održivosti
Kako bi smanjili težinu u poređenju s proizvodnim modelom,
inženjeri Škoda Motorsport tima upotrebili su inovativne i održive materijale,
uklanjajući sve komponente koje nisu potrebne za nameravanu upotrebu
automobila. Dodatno su ugradili bočne i zadnje prozore od laganog
polikarbonata. Ove mere zajedno rezultirale su ukupnim smanjenjem težine od 316
kg. Održivi delovi od biokompozita, razvijeni u saradnji sa partnerom Bcomp,
korišćeni su za karoseriju, uključujući branike, blatobrane, krov, krovni otvor
i zadnje krilo. Ovi lagani materijali takođe su primenjeni u unutrašnjosti, kao
što su instrument tabla, paneli vrata i oslonci za noge vozača i suvozača.
Dodatno, panoramski stakleni krov standardnog modela zamenjen je biokompozitnom
pločom.
Održive komponente
lanenih vlakana - alternativa ugljeniku
Ukupno 16 komponenti vozila izrađeno je od održivih
materijala, s prirodnim lanenim vlaknima koja zamenjuju ugljenik u
unutrašnjosti i spoljašnjosti. Oni su testirani u najizazovnijim uslovima trka,
na primer u Škoda Fabia RS Rally2, zajedno s održivim mazivima za motore,
menjače i amortizere. Jedan primer je AmpliTex, tehnički ojačana tkanina
izrađena od obnovljivih lanenih vlakana uzgojenih u Evropi. Ova tkana vlakna ne
samo da smanjuju vibracije u unutrašnjosti i doprinose smanjenju težine, već
služe i kao vizuelno privlačan element dizajna. Štaviše, vlakna se obrađuju
mehanički, a ne hemijski, a uzgoj lana ima znatno manji uticaj na tlo u poređenju
s drugim usevima.
Bcompova PowerRibs™ tehnologija koristi izuzetno lagana
prirodna vlakna visokih performansi takođe izrađena od lana. PowerRibs™
kombinuju maksimalnu krutost i minimalnu težinu stvaranjem 3D strukture za
ojačavanje panela tankih zidova karoserije automobila. Prednosti uključuju
uštedu sirovina, smanjenje težine i niže troškove proizvodnje zbog upotrebe
manje potrošnog materijala. Materijal nudi uporedivu krutost i težinu u odnosu
na ugljenična vlakna, a istovremeno smanjuje emisiju CO₂ za približno 85%. Ovo
je prvi put da Škoda Auto koristi ovaj materijal za velike, složene komponente
kao što su prednja krila, bočne strane i branici. Inženjeri su takođe u velikoj
meri koristili 3D ispis u pripremi i proizvodnji prototipa, koristeći reciklirane
materijale kao što su najlon i CO₂-neutralni biorazgradivi biopolimerni
filamenti.
Aerodinamička
optimizacija karoserije
Za izradu karoserije modela Enyaq RS Race, pojedinačni delovi
karoserije uzeti su s proizvodne trake, redizajnirani od nule i ponovo
sastavljeni. Uz zaštitni kavez izrađen od hrom-molibden čelika visoke čvrstoće
- koji ojačava karoseriju i štiti putnike - koncept vozilo ima i druge
sigurnosne elemente izvedene iz modela Škoda Fabia RS Rally2. To uključuje
Atech trkačka sedišta sa sigurnosnim pojasevima u šest tačaka, punjenje
sigurnosnih vrata i automatski aparat za gašenje požara. Poput WRC reli
automobila, zelena i crvena svetla s obe strane vozila označavaju status
visokonaponskog sistema. Visina vožnje smanjena je za 70 mm, a posebni zaštitni
klizači na donjoj strani vozila sprečavaju prekomerno trošenje delova šasije i
štite bateriju.
Paket aerodinamike uključuje veliko zadnje krilo,
aerodinamički optimizovan krov i NACA usisnik vazduha koji usmerava vazduh ka
unutrašnjosti. Mala krilca na zadnjoj strani krova usmeravaju strujanje vazduha
direktno na zadnje krilo. Redizajniran je i usisnik vazduha za rashladni
sistem, s prednjim delom koji je sada potpuno čvrst, a vazduh ulazi kroz donji
deo branika, zbog čega je bio potreban nagnut zid hladnjaka. Redizajnirani
branici s dve dodatne vazdušne zavese napred, širim branicima i novim zadnjim
difuzorom zajedno s velikim zadnjim krilom povećavaju potisnu silu,
poboljšavajući vozne karakteristike pri većim brzinama. Turbulencije oko točkova
minimalizovane su elementima za usmeravanje vazduha u obliku krila, dok
ventilacione rešetke u prednjim i zadnjim lukovima točkova poboljšavaju i
aerodinamiku i hlađenje kočnica. Enyaq RS Race takođe se može opremiti
aerodinamički optimizovanim točkovima.
Podešavanja spremna za
trku
Stručnjaci Škoda Motorsport tima prilagodili su nekoliko
komponenti modela Enyaq RS Race. Na primer, kočioni sistem proizvodnog modela
zamenjen je postavkom visokih performansi iz modela Audi e-tron GT, s
karbonsko-keramičkim kočionim diskovima, čeljustima s deset klipova napred,
čeljustima s četiri klipa pozadi i novim sistemom hlađenja kočnica. Štaviše,
konceptno vozilo opremljeno je hidrauličnom ručnom kočnicom reli tipa s dugom
polugom i sistemom pedala iz modela Škoda Fabia RS Rally2.
Umesto standardnog DCC vešanja, ugrađeno je posebno sportsko
vešanje koje omogućava individualno podešavanje tvrdoće opruga, kompresije i
odskoka. Točkovi od 20 inča opremljeni su gumama niskog profila. Dva
elektromotora, koji daju kombinovanu snagu od 250 kW, i baterija od 82 kWh
identični su onima u proizvodnom modelu. Poput modela Škoda Enyaq Coupé RS,
maksimalna brzina je 180 km/h, ali lakši Enyaq RS Race sada može ubrzati od 0
do 100 km/h za manje od pet sekundi.
Poboljšano upravljanje
i kontrole za performanse na stazi
Potpuno redizajnirana unutrašnjost inspirisana je modelom
Škoda Fabia RS Rally2, a uključuje i modifikovani infotainment sistem. S novim
dugmićima, trkački upravljač podseća na upravljač uspešnog reli automobila.
Umesto progresivnog upravljanja s letvom i zupčanikom koji se koristi u Enyaq
Coupé RS, Enyaq RS Race opremljen je linearnim upravljanjem, s podesivom
težinom upravljanja kontrolisanom putem softvera, a odnos pogona je optimizovan
za trkačke performanse. Selektor pogona i centralni panel za pokretanje
automobila i aktiviranje sistema za automatsko gašenje požara smešteni su
između sedišta u ovom dvosedu.
Havas zvučni sistem - Pojačan
za autentično iskustvo motosporta
Enyaq RS Race ima vrhunski zvučni sistem Havas koji uključuje
digitalno pojačalo zvuka za isporuku karakterističnog, uzbudljivog zvuka
motosporta. Ovaj potpuno novi sistem znatno je glasniji od jedinice u
proizvodnom modelu Enyaq Coupé RS, a njegova nota se može menjati. Zvuk se
takođe aktivira pri brzinama iznad 30 km/h, osiguravajući uzbudljiv akustični
doživljaj tokom cele vožnje.
Komentari(0)