Kako izgleda tržište automobila u prvoj polovini godine
Trgovina polovnim i novim vozilima u Srbiji i dalje je manja u odnosu na period pre pojave pandemije i globalne krize, pokazala je analiza sajta Polovni automobili
Prodaja novih automobila u prvoj polovini ove godine „skočila“ je u odnosu na isti period 2022. dok je kod polovnjaka i dalje prisutan pad prodaje, ali u značajno manjem procentu u odnosu na prethodne godine. Ipak, trgovina polovnim i novim vozilima u Srbiji i dalje je manja u odnosu na period pre pojave pandemije i globalne krize, pokazala je analiza sajta Polovni automobili.
Istraživanje je obuhvatilo prodajne rezultate u prvih šest
meseci 2023. godine, kretanje cena, kao i interesovanje kupaca u pogledu
brendova, modela, godišta i pogonskog goriva. Podaci prikupljeni u saradnji sa
„CUBE Team-om“ pokazali su da je prodaja polovnih automobila iz uvoza u
prvih šest meseci 2023. manja za 5,6% u odnosu na prodaju ostvarenu u istom
periodu prošle godine. Ovaj podatak deluje ohrabrujuće jer je, ilustracije
radi, pad prodaje u prvoj polovini 2022. u odnosu na 2021. godinu iznosio čak
15,5 procenata.
Činjenica je ipak, da se i dalje nismo vratili na nivo pre
pandemije. Ta razlika se najbolje vidi ukoliko uporedimo prodajne rezultate iz
prve polovine 2023. sa istim periodom 2019. godine, poslednjom godinom pre
početka globalne krize, koja se najčešće koristi kao reperna u
istraživanjima. Gledano kroz konkretne brojke, u prvih šest meseci ove
godine prodato je 64.521 polovnih automobila iz uvoza, dok je u 2019. godini za
isti vremenski period prodato 74.156 polovnjaka. Dakle, prodaja polovnih
vozila u Srbiji iz uvoza trenutno je manja za 15% u odnosu na period pre korone
i ratnih sukoba u Ukrajini, što takođe pokazuje koliko je kriza pogodila
automobilsku industriju.
Cene i dalje u blagom
porastu
Cene polovnjaka u stalnom su porastu, sada već gotovo dve
godine unazad, a taj trend je nastavljen i u prvoj polovini 2023. Sajt Polovni
automobili istraživao je prosečne cene oglašenih vozila na samom portalu
(trenutno je na sajtu oglašeno oko 68.000 putničkih automobila), a prema
dobijenim podacima, prosečna cena polovnjaka u prvih šest meseci ove godine
veća je za 5,3% u odnosu na isti period prošle godine.
I u ovoj godini prisutan je kontinuirani rast cena, iz meseca
u mesec. Tako je prosečna cena u januaru iznosila 8.446 evra, dok je u
junu prosek svih oglašenih putničkih automobila na sajtu Polovni automobili
dostigao 8.892 evra. Zanimljivo, u prvih šest meseci prošle godine je zabeležen
gotovo identičan rast prosečnih cena polovnjaka (5,2%). Tako se od 7.057
evra u januaru, prosečna cena oglašenog polovnog automobila na sajtu u junu
2022. popela na 7.427 evra.
Ni ovi podaci ne predstavljaju iznenađenje, pogotovo kada se
uzme u obzir stopa inflacije i u našoj zemlji i u Evropskoj uniji, ali i
aktuelna geopolitička situacija. Sa druge strane, ohrabruje činjenica da
se tržište automobila u Evropi polako stabilizuje. U prvih šest meseci ove
godine, prema podacima Evropske asocijacije proizvođača automobila prvi put je
registrovano 5,4 miliona putničkih vozila, što predstavlja rast od 17,8% odsto
u odnosu na isti period prošle godine. Prema istom izvoru, četiri najveća
tržišta u Evropi beleže rast i u junu: Španija od 13%, Italija 9,1%, Francuska
11,5%, a Nemačka čak 24,8%. Ipak, ovde treba podsetiti da je prodaja novih
vozila u EU i dalje manja u odnosu na period pre krize.
U Nemačkoj, jednom od najvećih tržišta sa kog se uvoze
polovnjaci u Srbiju, cene polovnih automobila su u neznatnom padu i to, kako
navodi portal za prodaju automobila AutoScout24, već tri meseca uzastopno. Pozitivni
signali iz Evrope počinju da se prenose i na naše tržište. Naime, u drugom kvartalu
ove godine i u našu zemlju su počeli da pristižu polovnjaci sa pristupačnijim
cenama. Zato sajt Polovni automobili savetuje kupce da pažljivo pogledaju
ponudu na sajtu, jer se za isti model cene mogu prilično razlikovati.
Šta zanima kupce
polovnjaka
Tradicionalno, kupci polovnjaka u Srbiji i dalje su okrenuti
modelima sa dizel agregatima. Konkretno, 65,23% prodaje polovnih
automobila iz uvoza u prvoj polovini godine činila su vozila sa dizel motorom,
a 29,39% na benzin. Nema značajnijih promena ni kad je reč o interesovanju za
proizvođače i modele. Prosečan srpski vozač i dalje je najviše naklonjen
Folksvagenovim uzdanicama: golfu, pasatu i polu, a u vrhu prodaje polovnjaka su
još i modeli Audija, Opela, Pežoa i Renoa.
Kad je reč o godištu, u prvih šest meseci ove godine
najtraženiji su bili automobili proizvedeni između 2007. i 2011.
godine. To su vozila sa Euro 4 i Euro 5 emisionim standardom i ona
čine 42,8% ukupne prodaje polovnih automobila iz uvoza. Sajt Polovni
automobili istraživao je prosečne cene takvih vozila oglašenih na
sajtu. Tako je u junu ove godine prosečna cena automobila sa Euro 4
standardom izosila 4.164 evra, dok je za automobile sa Euro 5 standardom
potrebno u proseku izdvojiti 8.894 evra.
U narednim mesecima posebno će biti interesantno kako će se
kretati cene automobila sa Euro 5 motorima, pogotovo ako se ostvare najave
nadležnih da će od 1. januara 2024. godine biti zabranjen uvoz starijih
polovnih vozila sa emisionim standardima Euro 3 i Euro 4, a da će vlasnici
starijih automobila sa dizel motorom imati mogućnost subvencija, ukoliko
recikliraju staro vozilo za kupovinu polovnjaka sa Euro 5 standardom.
Skok prodaje novih
vozila
Za razliku od tržišta polovnjaka, kod novih vozila u prvih
šest meseci je zabeležen rast prodaje od 8%. Tako je u prvih šest meseci
ove godine prodato 12.664 novih automobila, dok je u istom periodu prošle
prodato 11.722 novih vozila iz salona. Ovo je svakako podatak koji uliva nadu
da će se situacija sa tržišta novih „preliti“ i na tržište polovnih automobila.
Hibridi su u modi
Dok je kod prodaje polovnjaka dominantan pogon na dizel
gorivo, kod novih automobila je situacija znatno drugačija. U prvoj
polovini ove godine više od polovine svih prodatih novih vozila je na benzin,
dok dizelaši čine svega 19,42% tržišta. Interesantno je da i dalje raste
popularnost hibrida, čija je prodaja skočila na 21.38% svih prodatih novih
automobila. Podsećanja radi, vozila na hibridni pogon su u 2022. godini činila
oko 17% kompletnog tržišta.
Škoda i dalje najprodavanija
Kao i prethodnih godina, kod novih vozila u prvoj polovini 2023. godine najviše su se prodavali modeli Škode. U vrhu su još Tojota, Folksvagen, Hjundai...
Komentari(0)