Kako se proizvodi srce električnog automobila - Proizvodnja baterija
Zašto je zaposlenima potrebna posebna radna odeća? Zašto koriste običan flomaster? Zašto mere šrafove? Pogledajte kako se izrađuju baterije za Škoda plug-in hibride
U osvetljenoj, prozračnoj i prostranoj fabričkoj hali linija za proizvodnju baterija na prvi pogled izgleda kao prava linija. Proizvodna linija ima tri grane, a gotove baterije izlaze otprilike u sredini proizvodne linije. Moduli akumulatora se sastavljaju u sklop od po četiri jedinice u prvoj grani. U drugoj grani nalazi se potpuno opremljeno kućište u kojem su smešteni moduli baterija, a koja se na kraju postupka sklapanja zatvara da bi se zaštitila bateriju od spoljašnjih uticaja. Elektronika baterije sastavlja se u trećoj grani.
Prilikom sklapanja četiri akumulatorska modula, Škoda koristi
module eksternog dobavljača koji su u svari gotove male baterije. Ovi moduli se
nastavljaju duž prvog dela linije u dva paralelna toka - odvojeno za levi i
desni deo baterije. Svaki modul dolazi od dobavljača sa otprilike 20%
kapaciteta, pa su od samog početka proizvodnog procesa potrebne mere
bezbednosti. Prvi korak je postavljanje modula sa posebnom folijom koja provodi
toplotu koja pomaže u poboljšanju hlađenja čitavog kompleta baterija. Između
modula se ubacuje hladnjak, koji kada se poveže omogućava da tečnost rashladne
tečnosti prolazi kroz hladnjak.
Ostali delovi linije obrađuju niskonaponsku elektroniku
baterije. Upravljački modul, poznat kao e-kutija, sa sopstvenom upravljačkom
jedinicom, napravljen je na delu linije sa pojačanom zaštitom od prekomernog
napona od statičkog elektriciteta. Zbog toga svi na radnom mestu nose posebnu
odeću.
-Podovi, odeća i obuća imaju ESD sertifikat i redovno se
testiraju kako bi se utvrdilo da li štite od statičkog elektriciteta, a to je
veoma važno u celoj proizvodnoj liniji - objašnjava Otakar Mašek, specijalista
za montažu baterija. Pojedinačne komponente na liniji su posebno zaštićene.
Aluminijumsko kućište
Dok se akumulatorski moduli i elektronske kutije montiraju, u
drugom delu linije je pripremljena aluminijumska kutiju koja čini telo
baterije. Većinu posla u ovoj fazi obavljaju roboti, ali na nekim stanicama
imaju manuelnu podršku u slučaju da robot iz nekog razloga ne može da obavi
posao.
Masivno aluminijumsko kućište takođe dolazi od dobavljača. Na
liniji se oprema sa svim potrebnim komponentama kao što su razni konektori,
zavrtnji, graničnici i navoji, ali i spoljašnji toplotni štit koji prolazi kroz
središte kućišta i koji štiti bateriju od toplote iz izduvnih gasova koji
prolaze ispod nje.
Kada je kućište u potpunosti sastavljeno, na red dolazi možda
neočekivani pomoćnik, robot koji koristi usisivač kako bi uklonio sve nečistoće
koje bi mogle da stvore probleme tokom rada. Nakon usisavanja, kućište je
spremano spajanje sa šasijom i motorom, što obavlja robot. Još jedan robot
brine o prilično složenom procesu spajanja prethodno povezanog kućišta i modula
zajedno na nosaču.
Jednom kada su kućište i moduli sastavljeni, ugrađuju se
druge komponente, kao što je rashladni sistem. Instalacija niskonaponskih
kablova je završena i kućište dobija materijal za punjenje i potporu.
Primenjuje se jedno pametno rešenje nakon što su pričvršćeni na liniji.
-Zavrtnji za pričvršćivanje kućišta nalaze se na specijalnim
kolicima sa vagom, kako bi se utvrdilo da li je radnik koristio pravi broj
šrafova - kaže Otakar Mašek.
I druga kontrolna praksa može da se čini neočekivanom, a
obavlja nakon što su svi konektori pričvršćeni unutar baterije, tako što
zaposleni u sledećoj stanici flomasterom pravi tačku na mestu spajanja kako bi
potvrdio da je izvršio drugu vizuelnu proveru konekcije.
-Ovaj zahtev primorava zaposlenog da zapravo pogleda vezu -
kaže Mašek. Nakon toga preostaje samo povezivanje modula sa kontrolnom jedinicom
i baterija je spremna za zatvaranje. Poklopac na kućištu je pričvršćen
dvostrukim zatvaračem, gumom i posebnim lepkom, koju zatvara robot.
Mnogo testova
Montažu prati niz testova. Prvo se ispituje kako je baterija
zatvorena, sa odvojenim proverama nepropisnosti rashladnog sistema i baterije u
celini. Povremeno se među testiranim baterijama pojavi jedinica drugačijeg
izgleda, što potvrđuje da aparat za ispitivanje zatvaranja radi ispravno.
Specijalni mlazovi mogu da simuliraju nedostatke zatvarača, što dodaje novu
dimenziju proveri funkcionalnosti uređaja za ispitivanje.
Kada baterija prođe test zatvaranja može da pređe u jedno od trinaest ispitnih faza u okviru kojih se odvija niz električnih ispitivanja. Proveravaju se visokonaponski i niskonaponski (komunikacioni) delovi i sprovode se ispitivanja kako bi se osiguralo da izolacija pravilno funkcioniše. Kada prođe kroz sva ispitivanja, baterija se puni do oko 37% kapaciteta. Zatim se dodaje nalepnica sa upozorenjem, etiketa za identifikaciju (ova nalepnica se takođe štampa i postavlja automatski pod budnim okom kamere) i nekoliko drugih detalja. Zatim se gotova baterija šalje u skladište.
Komentari(0)