Škoda Fabia - Najbolja u klasi u segmentu aerodinamike

Četvrta generacija modela Škoda Fabia dolazi sa aerodinamikom koja je sofisticiranija nego ikad pre i može se pohvaliti najboljim koeficijentom otpora vazduha od cd = 0,28

    foto: Škoda
    Podeli




Oplemenjena emotivnim i dinamičnim dizajnom, potpuno nova FABIA ima koeficijent otpora od samo cd = 0,28, što je znatno manje od prethodne verzije (cd = 0,32). Ova izuzetna aerodinamička efikasnost rezultat je brojnih poboljšanja, poput pametnih rashladnih zavesica s aktivnim lamelama, koje pomažu u smanjenju potrošnje goriva i emisije. U razvoju aerodinamike za model Fabia, Škoda je uložila više od 3000 CFD simulacija, a rezultati su zatim provereni i dorađeni tokom sledećih probnih vožnji.

Vít Hubaček

-Iako je potpuno nova FABIA veća od svog prethodnika – prednja površina se povećala za oko tri posto – smanjili smo koeficijent otpora za gotovo deset procenata. Samo ovo smanjuje emisiju CO₂ za gotovo tri grama po kilometru u WLTP ciklusu ispitivanja. Da bismo to postigli, sproveli smo više od 3.000 aerodinamičkih testova, oko 80 posto virtuelno, koristeći CFD simulacije na posebnom računaru. Običnom računaru bi trebalo više od 2.000 godina da obavi isti posao - kaže Vít Hubaček, odgovoran za aerodinamički razvoj modela Škoda Fabia.

Smanjena potrošnja goriva

Rezultat razvoja aerodinamike za potpuno novu Škoda Fabia je koeficijent otpora vazduha cd = 0,28, pri čemu je četvrta generacija znatno bolja od svog prethodnika (cd = 0,32), dok je istovremeno uspostavila novo target za segment malih automobila. Izvanredna aerodinamika potpuno nove Fabie daje značajan doprinos smanjenju potrošnje goriva i emisija. U razvoju aerodinamike sarađivali su stručnjaci iz nekoliko sektora, poput dizajnera, stručnjaka za aeroakustiku, kao i inženjeri odgovorni za karoseriju, podvozje i motore automobila. Štaviše, ŠKODA je pametno kombinovala virtuelne testove koristeći računarske simulacije s fizičkim testovima pogona, pri čemu su se ovi poslednji koristili pretežno za proveru i potvrdu rezultata simulacija.

Desetine hiljada sati na posebnom računaru

Odeljenje za aerodinamiku kompanije Škoda Auto radilo je uveliko u virtuelnom prostoru tokom razvoja potpuno nove Fabie. Kako je optimizovanje aerodinamike vozila veoma zahtevan zadatak, pa čak i mala promena može dovesti do brojnih posledica u drugim područjima, inženjeri su koristili posebne računare kako bi testirali što je moguće više varijacija pomoću CFD (Computational Fluid Dynamics) simulacija. Tokom tri i po godine, izveli su preko 3.000 ovih simulacija dinamike fluida, za koje je bilo potrebno desetine hiljada sati računanja.

Uloga aerodinamike u automobilskoj industriji značajno je porasla u poslednjih nekoliko godina, a taj će se trend nastaviti kako regulacija emisija bude postajala sve strožija. Škoda Auto je ovo uzela k srcu i značajno povećala svoje kadrovske kapacitete i kompetentnost u ovoj oblasti. Dok su pre dvadeset godina samo tri stručnjaka za aerodinamiku bila odgovorna za celokupnu proizvodnju Škoda Auto, sada ih ima samo tri za model Fabia.

Odlična aerodinamika

Brojne pojedinačne mere pomogle su novom modelu Škoda Fabia da postigne najbolju aerodinamiku u klasi. Jedan od važnih faktora su inovativni hladnjaci u donjem usisniku vazduha, koje je Škoda prva uvela u ovoj klasi vozila za model Fabia. Kad je potrebno malo hlađenja, aktivne letvice će se zatvoriti, poboljšavajući tako aerodinamiku. Pri konstantnoj brzini od 120 km/h to omogućava uštedu goriva do 0,2 l/100 km. Fabia će tada takođe emitovati do pet grama manje CO₂ po kilometru. Kada su zahtevi za hlađenjem visoki ili za vreme kratkih zaustavljanja, sistem će otvoriti lamele kako bi omogućio maksimalni protok vazduha. Osim toga, postoje brojne komponente koje doprinose smanjenju otpora.

Na prednjem delu vozila nalaze se otvori na braniku poznatiji kao vazdušne zavese, koji usmeravaju strujanje vazduha na kontrolisan način pored bočnih strana i lukova točkova, za optimalnu aerodinamičku efikasnost. Protok vazduha ispod automobila sada je optimizovan s dvanaest, a ne s prethodna tri panela podvozja, koji se kombinuju s dugim zadnjim spojlerom i bočnim stranama kako bi se smanjili otpor i turbulencija u zadnjem delu automobila. Oblik spoljašnjih retrovizora usmerava vazduh prema ivicama razdvajanja zadnjih svetala. Budući da su samo točkovi odgovorni za stvaranje oko 25 posto otpora vazduha, ŠKODA je sada, po prvi put za model Fabia, predstavila posebne plastične umetke koji čine njene aluminijske felne aerodinamičnijim.

Komentari(0)

sortiraj