Škoda Fabia - Od prve do četvrte
Nedavno četvrta generacija modela Škoda Fabia predstavljena je “pod maskom”! Ovaj model će predstavljati veliki iskorak u pogledu tehnologije i dizajna
Osvrnimo se na to kako je prva generacija rođena u prošlom stoleću i kako je mogla da izgleda. Sudeći prema prvim objavama, četvrta generacija popularnog modela Fabia preradiće proporcije i ponudiće najsavremenije tehnologije, poboljšanu bezbednost i još veći prtljažnik. Nova Fabia izgrađena je na platformi MQB-A0 Volkswagen grupe za male automobile s poprečno postavljenim prednjim motorima. Ova platforma omogućila je četvrtoj generaciji modela da raste u svim smerovima.
Iako Škoda neće potpuno predstaviti model Fabia do proleća,
već znamo da će njen prtljažni prostor biti 50 litara veći od prethodnika.
Čvršća karoserija i moderan niz bezbednosnih sistema i sistema asistencije
doprineće poboljšanju iskustva vožnje i aktivnu i pasivnu bezbenost dići na
viši nivo. Štaviše, Fabia četvrte generacije biće opremljena modernim EVO
benzinskim motorom s malom potrošnjom goriva i niskom emisijom CO₂. Kupci će
takođe moći da biraju između manuelnog i 7-stepenog DSG automatskog menjača. To
će novu Škoda Fabia učiniti jednim od najuniverzalnijih modela u svom segmentu,
baš kao što je bila i prva generacija predstavljena 1999. godine.
Nova tehnologija i novi
dizajn
Prva generacija modela Fabia pratila je modele Favorit i Felicia
koji datiraju iz 1980-ih. Na kraju milenijuma Fabia je postala definicija malog
gradskog automobila i porodičnog automobila za 21. vek. Ime novog modela
nastavilo je tradiciju svojih prethodnika započinjući sa slovom F. Prva Fabia postala
je prvi moderni Škoda automobil iz B segmenta (nazvan „supermini“ u
anglosaksonskim zemljama) koji je u potpunosti razvijen pod okriljem
Volkswagena Grupe. Prva generacija ovog modela koristila je tada najnoviju
platformu grupe za male automobile, poznatu kao PQ24. U poređenju s
prethodnicima, bio je to potpuno novi model s novim tehnologijama i
dizajnom. Kratko i jednostavno.
Vaclav Capouch
-Dobili smo osnovne dimenzije i tehničke specifikacije koje
je diktirala platforma, a naš posao je bio da dizajniramo moderan, ali i dalje
relativno konzervativan mali automobile - priseća se Vaclav Capouch, koji je
bio koordinator dizajna eksterijera u Škoda dizajnerskom timu. Na kraju su
paralelno proizvedena tri alternativna dizajna. Osim verzije Vaclava Capoucha,
dizajne su izradili Belgijanac Luc Donckerwolke i Brazilac Raul Pires.
Tri različite interpretacije tri različita dizajnera dale su
prvi obris budućeg modela Fabia. Svima im je bilo zajedničko da je telo bilo
primetno zaobljenije sa zadnje strane krova i oko zadnjih prozora nego u
konačnom dizajnu. Iako su se tri verzije razlikovale, imale su nekoliko
zajedničkih očiglednih karakteristika - podebljana linija bokova s čistom,
ravnom površinom i način na koji su bočne strane automobila odvojene od ostalih
površina jednom naglašenom crtom koja je išla od prednjeg branika ka zadnjim
svetlima.
Dizajneri prve
generacije
Dizajn prve generacije modela Škoda Fabia delo je tima od
dvadesetak dizajnera. Tim su činili iskusni stručnjaci i mladi talenti dovedeni
iz celog sveta. Šef dizajna Škode u to vreme bio je Dirk van Braeckel, a
koordinator dizajna eksterijera Vaclav Capouch, koji je prethodno radio na
"Bertone" Favorit i njegovom nasledniku, modelu Felicija. Pored
njega, Luca Donckerwolkea i Raula Piresa, tu je bio i Martin Uhlarik, Kanađanin
slovačkih i čeških korena, koji je radio na dizajnu enterijera. Derivate modela
je u velikoj meri dizajnirao Daniel Petr, koji i dan danas radi u sektoru za
dizajn češkog proizvođača automobila.
Interna
konkurencija
Škodin prvi korak bio je dopuštanje da se razvijaju vizije
sva tri dizajnera. Ovakva vrsta internog nadmetanja je u ovim slučajevima potpuno
normalna, jer rezultira s više ideja i omogućava vaganje određenih mogućnosti
razvoja dizajna. Povrh svega, komentari i zahtevi počeli su da se filtriraju iz
menadžmenta.
-U početku zapravo nismo razmišljali o tome, ali zahtev da
dizajn novog modela treba povezati s dizajnom modela Octavia, koji je prethodio
modelu Fabia, izražen je tokom procesa razvoja kao način definisanja
dizajnerskog jezika kompanije. Zbog toga je Fabia dobila karakterističnu
rešetku hladnjaka - kaže Vaclav Capouch, objašnjavajući odakle je prva FABIA
dobila svoj izgled.
Pobednik internog takmičenja bila je verzija koju je
dizajnirao Raul Pires. Uprkos tome, automobil nosi rezultate rada Vaclava
Capoucha i ostalih članova tima.
-Dizajn automobila očito je rezultat timskog rada! Svi su
doprineli nekom delu automobila. Na primer, radio sam na farovima. Ali
uopšteno, ručke na vratima, točkovi, branici i druge takve detalje kreiraju
individualni dizajneri - kaže Capouch.
Tri tela
Jedan od ljudi koji je radio na raznim detaljima bio je
Daniel Petr, koji je još uvek bio prilično nov u timu. Bio je zadužen za
pripremu sportske verzije RS.
-Tada je već postojala ideja da će Fabia biti Škoda model
koji će se takmičiti u WRC-u, pa je jedan od zadataka bio postići da automobil
pređe prag dužine od četiri metra koji je u to vreme bio uslov homologacije -
priseća se Daniel Petr. - Iz tog razloga sam preradio prednji branik, koji je
na RS-u duži nego u standardnoj verziji - objašnjava on.
Njegov fokus na sportski dizajn automobila takođe je ohrabrio
Daniela Petra da stvori dve druge verzije modela Fabia koje nikada nisu
napravljene - GTC Coupe i GTC Roadster. Iako je od samog početka bilo jasno da
su to samo eksperimenti.
-Tokom razvoja krenuli smo praktičnijom rutom, stvarajući
karavan, baš kao i prethodni modeli Felicia i Favorit - kaže Daniel Petr. - Verzija
limuzine koja je nastala iz sličnih probnih studija iz doba Favorita bila je
pomalo iznenađenje, ali kategorija malih limuzina u to vreme je, čini se, bila
postavljena za velike stvari - dodaje on.
Mogla je postojati čak i još jedna verzija modela Škoda
Fabia, iako ovo nije imalo nikakve veze
s karoserijom automobila.
-Postoji čak i skica Volkswagen-ove verzije automobila. Grupa
se poigravala idejom da se ova verzija modela proizvodi u Meksiku za tržište te
zemlje - seća se Daniel Petr.
Vanvremenski model
Dizajn prve generacije modela Škoda Fabia postigao je uspeh i
publika ga je toplo prihvatila.
-Izgled automobila se razlikovao od onoga što je javnost
očekivala i svideo im se. I još uvek izgleda dobro. I dalje ga smatram modernim
automobilom. Ako mene pitate, prva Fabia i danas izgleda moderno. Ima čiste
linije i oštre ivice i vanvremenski izgled - kaže Daniel Petr. Ipak, priznaje
da postoje neki detalji koji su se mogli dizajnirati drugačije iz današnje
perspektive. - Ponekad želite da promenite detalj, ali to ima udarni efekat
koji zahteva druge promene na drugim delovima automobile - kaže Václav Capouch,
naglašavajući zamke kasnijih prepravki dizajna automobila.
Ali izgled automobila stari delimično zbog korišćenih
tehnologija, i upravo je zbog ovog faktora prva Fabia toliko različita od
današnjih automobila.
-Dizajn automobila danas se odnosi na svetla i felne. Današnje tehnologije prednjih svetala su mnogo naprednije i raznovrsnije - kaže Vaclav Capouch. Ista je priča za unutrašnjost automobila. - Jasno definisani oblici instrument table tada su izgledali moderno, dok se iz današnje perspektive čini gotovo naivno jednostavnim - dodaje on.
Komentari(0)