Škoda Fabia proslavlja 25 godina postojanja - Značajni jubilej češkog bestselera

Prva generacija debitovala je na Salonu automobila u Frankfurtu, brzo osvojivši kupce naprednom tehnologijom, modernijim dizajnom i racionalnom cenom

    foto: Škoda
    Podeli




Kada je Škoda Fabia zauzela centralno mesto na štandu češke kompanije u Frankfurtu tog septembra 1999. ni najveći optimisti nisu mogli da naslute koliki će uspeh novi gradski model postići. Danas, 25 godina kasnije, Fabia je jedan od najpoznatijih automobila u klasi i automobil koji su zavoleli milioni...

Iako Fabia nije imala najbolju startnu poziciju na veoma konkurentnom evropskom tržištu, Škodin novitet je u prvoj generaciji potvrdio kvalitet. Predstavljanje Škodine Fabie je zapravo označilo preko potrebnu modernizaciju. Veliku logističku i fijansijsku podršku je prožila kompanija Volkswagen, koja je 1991. godine i zvanično preuzela posrnulu ali i veoma perspektivnu Škodu. Ispostaviće se da je to bio izuzetak poslovni potez od kojeg su profitirala oba brenda…

Prva generacija debitovala je na Salonu automobila u Frankfurtu, brzo osvojivši kupce naprednom tehnologijom, modernijim dizajnom i racionalnom cenom. Bio je to recept za uspeh, pa su naredne tri generacije konstruisane na tim temeljima. Rezultati nisu izostali, pa je Fabia do danas našla put do gotovo pet miliona kupaca!

Osim na ulicama evropskih metropola Fabia je takođe ostavila dugok trag u motosportu. Naime, tim konstruktora i dizajnera je osmislio verziju WRC koja je na reli takmičenju pokazala da Fabia osim odlične vrednosti za uložen novac takođe ima impresivan sportski potencijal. Danas, četvrt veka nakon premijere Škoda Fabia je dostupna u četvrtoj generaciji. Ipak, proslava jubileja je idealan trenutak da se zajedno podsetimo najznačajnije trenutke u istoriji Fabie.

Škoda Fabia I (1999. – 2008.)

Iz perspektive dizajna, prvu generaciju češkog bestselera kreirao je tim od dvadesetak dizajnera, predvođen tadašnjim šefom dizajnerskog tima Škode, Dirk van Braeckelom. Prva generacija Fabie izgrađena je na naprednoj platformi za male automobile PQ24, a nudila je širok izbor pogonskih sklopova. Iako je debitovala kao praktični hatchback s pet vrata (dužine 3960 mm) Škoda je veremenom promovisala i karavansku verziju koju je ispratio i sedan. Nisu zapostavljeni ni ljubitelji performansi, pa je 2003. debitovala i sportska RS verzija koja je ispod poklopca motora imala legendarni 1,9 TDI sa 130 KS.

Škoda Fabia II (2007. – 2014.)

Nakon Nemačke, Škoda Fabia druge generacije premijerno je predstavljena u susednoj Švajcarskoj, u Ženevi. U Mk2 izdanju Fabia je već imala utaban put, pa su kupci znali da od Škodinog gradskog modela mogu da očekuju izuzetan odnos uloženog i dobijenog. Ipak, konstruktori nisu spavali na lovorikama pa je Fabia druge generacije bila nešto duža (+22 mm) i viša (+47 mm) što je donelo dodatni komfor putnicima. S druge strane, dizajn je tek diskretno evoluirao. Škoda je i dalje računala na niz proverenih benzinskih i dizel motora ali je za sportsku verziju Škoda promenila taktiku, pa je u drugom izdanju najatraktivniji RS model dobio 1,4 TSI benzinski turbo motor od 177 KS.

Škoda Fabia III (2014. – 2022.)

Treća generacija Škode Fabije predstavljena je na Salonu automobila u Parizu. Tehnološki je koristila modernizovanu platformu PQ26, dok je dizajn poprimio ekspresivnije, dinamičnije linije. Automobil je bio 90 mm širi i 30 mm niži od svog prethodnika što se odrazilo i na ponašanje u vožnji. Škoda je s ponosom isticala da su značajna poboljšanja napravljena i po pitanju sigurnosti putnika. Po prvi put Škoda Fabia je bila opremljena Front Assist sistemom, adaptivnim tempomatom i sistemom nadzora umora vozača. Facelift iz 2018. godine dodatno je unapredio karakteristike a izdvojilo se uvođenje LED prednjih svetala, nadzora takozvanog mrtvog ugla i ulaska bez ključa.

Škoda Fabia IV (2021. – danas)

Najnovija i još uvek aktuelna generacija predstavljena je u proleće 2021. kao hatchback s pet vrata na poznatoj platformi MQB A0 koju Fabia deli s nizom srodnih modela. Vremena se menjaju, pa je četvrta generacija prešla kotu od 4,1 metara dužine. Posledično, prtljažni prostor je povećan na 380 litara, što je za 50 litara više nego kod prethodne generacije. Fabia je sada opremljena i savremenim sistemima u službi bezbednosti, komfora i zabave. Trenutna generacija modela Fabia služi i kao osnova za verziju RS Rally2, koja nastavlja put do uspeha pobedama u nacionalnim i međunarodnim prvenstvima.

Komentari(0)

sortiraj