Škoda Fabia RS Rally2 - Škoda Motorsport predstavlja novi reli model iz Mlade Boleslav
Škoda Motorsport predstavlja naslednika Fabia Rally2 evo. Reli model iz Mlade Boleslav zasnovan je na četvrtoj generaciji Škoda Fabia i nadovezuje se na najuspešnije Rally2 vozilo poslednjih godina
Škoda Motorsport je razvio novi motor za Fabia RS Rally2, kao i poboljšao upravljanje, pogon i elektroniku i poboljšao bezbednosne karakteristike za vozača i suvozača. Nova Fabia RS Rally2 je demonstrirala svoje sposobnosti u zahtevnoj seriji testova na asfaltu, šljunku i ledu, kao i u širokom spektru vremenskih uslova i idealno je opremljena da osvoji pobede i titule u rukama timova kupaca u budućnosti.
Michal Hrabanek
-Ostati gde si znači ići unazad, a to je posebno tačno u
motosportu. Zato smo u razvoju nove FABIA RS Rally2 primenili iskustvo koje smo
stekli iz prethodnog modela i optimizovali svaki detalj. Cilj je bio da se
unapredi najuspešniji reli automobil na svetu. Ponosan sam na ceo ŠKODA
Motorsport tim koji je sa velikom posvećenošću sledio ovaj cilj. Takođe bih
želeo da se zahvalim našim kolegama iz sektora Razvoja serija, četvrta
generacija modela FABIA nam je pružila savršenu osnovu za FABIA RS Rally2 -
kaže Michal Hrabanek, direktor ŠKODA Motorsport-a.
Nova ŠKODA FABIA RS Rally2 je reli vozilo za kategoriju
Rally2 i ima benefite od najbolje aerodinamike u klasi i izuzetno čvrste
karoserije serijskog modela. U poređenju sa uspešnim prethodnim modelom, ŠKODA
Motorsport tim je optimizovao posebno pogonski sklop, kao i elektroniku,
bezbednost i upravljanje. Inženjeri su takođe razvili novi 1,6-litarski turbo
motor zasnovan na 2,0 TSI iz serije motora EA888, koji se, između ostalih,
koristi u RS modelima. Nova ŠKODA boja u motosportu naglašava bliske veze sa
sportskim modelima serije RS; Mamba zelena je boja modela OCTAVIA RS i ENYAQ
COUPE RS iV. Zahtevna serija testova u raznim vremenskim uslovima Da bi novu
ŠKODA FABIA RS Rally2 optimalno pripremio za akciju na reli stazi, ŠKODA Motorsport
je podvrgavao novopridošli model opsežnim testovima na asfaltu, šljunku i snegu
skoro godinu dana. To je uključivalo ispitivanja u Češkoj, Francuskoj, Italiji,
Hrvatskoj, Nemačkoj, Belgiji i Španiji, kao i u ekstremnim zimskim uslovima u
severnoj Finskoj od leta 2021.
ŠKODA Motorsport je u novu FABIA RS Rally2 ugradio mnoštvo
komponenti optimizovanih za upotrebu u reli sportu. Poseban sistem kočenja i
precizno izbalansirana šasija isporučuju vredne desetinke sekunde na stazi.
Rolo kavez, koji se sastoji od 35,8 metara čeličnih cevi i posebno zaštićen
rezervoar za gorivo, obezbeđuju visok nivo bezbednosti na putu. Pored toga,
elektronika i komande ispunjavaju tačne zahteve vozača i suvozača tokom relija.
Neke od komponenti koje se koriste u reli vozilima značajno se razlikuju od
svojih kolega u serijskim vozilima. Umesto da ima do devet vazdušnih jastuka i
brojne elektronske sisteme pomoći poput onih koji se nalaze u serijskom modelu
FABIA, nova ŠKODA FABIA RS Rally2 se u mnogim aspektima oslanja isključivo na
mehaniku. Takođe ima specijalizovane komponente, kao što su kavez i posebno
zaštićeni rezervoar za gorivo. Za razliku od serijske FABIA, reli verzija
koristi samo senzore za upravljanje motorom i prikaz pritiska kočnice, položaja
volana i goriva. Senzori samo pružaju informacije; za razliku od proizvodnog
modela ne obavljaju nikakve kontrolne funkcije. Samo kontrolna jedinica motora
koristi podatke senzora kako bi osigurala da funkcioniše optimalno u svim
režimima vožnje i raznim vremenskim uslovima.
Drugačiji kočioni
diskovi prednje osovine za testiranje na asfaltu i šljunku
U reli vozilu, kočioni sistem može da uštedi vredne desetinke
sekunde u borbi sa satom. U naglim manevrima kočenja, kočioni diskovi lako
dostižu temperaturu veću od 700 stepeni Celzijusa. Da bi se obezbedilo efikasno
hlađenje u svakom trenutku, kočioni diskovi FABIA RS Rally2 su interno
ventilisani, a optimizovani sistem za hlađenje kočnica je takođe dostupan za
šljunčane i asfaltne faze. Kočioni diskovi za asfalt imaju prečnik od 355
milimetara napred i 300 milimetara pozadi, što zahteva točkove od 18 inča sa
veličinom naplatka 8×18. Kočnice za upotrebu na šljunku mere 300 milimetara i
napred i pozadi. U ovom slučaju se koriste točkovi od 15 inča veličine 7×15.
Specijalni rezervoar za
gorivo za 100% održivi benzin ili za fosilno trkačko gorivo
FABIA RS Rally2 ima specijalni rezervoar za gorivo i gumu
otpornu na udarce u skladu sa propisima FIA Svetske automobilske federacije.
Zapremina mu je 82,5 litara. Specijalno punjenje od pene sprečava curenje
goriva. Dodatnu zaštitu pruža kompozitni poklopac od ugljenika/kevlara i
upijajući sloj sa donje strane. Tokom sezone 2022, 100% održivi benzin će se
koristiti u FIA Svetskom reli šampionatu (WRC). Ovo se zasniva na savremenim
sirovinama i obnovljivim komponentama visoke čistoće. Bio-goriva su izvedena iz
biološkog otpada i sintetičkih e-goriva. Ona se proizvode korišćenjem
obnovljivih izvora energije koji omogućavaju elektrolizu iz „zelenog“ vodonika,
kao i CO₂, koji se izdvaja iz vazduha i industrijskih procesa. 100% obnovljivi
benzin se zatim meša u laboratoriji bez ikakvih komponenti fosilnog goriva.
35,8 metara čeličnih
cevi štiti posadu
Inženjeri ŠKODA Motorsport-a razvili su kavez za novu FABIA
RS Rally2, koji se sastoji od ukupno 35,8 metara hrom-molibden čeličnih cevi
visoke čvrstoće i zavaren je za šasiju tokom izrade karoserije. Zatim se
montiraju bočne ploče i krov. Ovaj postupak omogućava još veću preciznost
izrade, kao i bolje pristajanje i povezivanje sa karoserijom.
Specijalna reli šasija
i duži radni vek komponenti
Šasija FABIA RS Rally2 takođe je projektovana da zadovolji
zahteve relija. U poređenju sa prethodnim modelom, hod amortizera je sada duži,
a MacPherson podupirači su tvrđi. Pored toga, dizajneri su smanjili trenje u
amortizerima. Duže međuosovinsko rastojanje je takođe podstaklo razvoj nove
kinematike vešanja. Pored dizajna diferencijala, optimizovane su i
karakteristike menjača i izdržljivost različitih komponenti.
Lako rukovanje pomoću
tačpeda i dugmića na volanu
Veći glavni ekran FABIA RS Rally2, koji čak može da
reprodukuje i video informacije, omogućava intuitivan rad tokom relija.
Unutrašnjost takođe ima novi centralni kontrolni panel sa ekranom osetljivim na
dodir i integrisanim interfonom. Vozač može direktno da pristupi brojnim
funkcijama pomoću dugmića na volanu, a dugme za pokretanje motora je takođe
integrisano u volan, gde mu se može brzo pristupiti ako se, na primer, motor
ugasi nakon okretanja.
Poboljšana raspodela
težine
Šasija, zasnovana na trenutnoj generaciji serijskog modela
ŠKODA FABIA, omogućila je inženjerima da dalje optimizuju vozne karakteristike
reli automobila. FABIA RS Rally2 ima koristi od dužeg međuosovinskog rastojanja
četvrte generacije modela FABIA, čineći automobil tišim, a istovremeno
osiguravajući stabilniji zadnji deo. U poređenju sa ŠKODA FABIA Rally2,
rezervoar za gorivo je izmenjen, a dodatni prostor u motornom prostoru je
iskorišćen za veći interkuler.
Novorazvijeni turbo motor
ŠKODA Motorsport je razvio novi motor za FABIA RS Rally2 i
dodatno optimizovao vremenski dokazani pogonski sklop. 1.6-litarski turbo motor
FABIA RS Rally2 zasnovan je na 2.0 TSI iz serije motora EA888 sa snagom od oko
214 kW (289 KS). Maksimalni obrtni moment od 430 Nm se distribuira na sva
četiri točka preko 5-stepenog sekvencijalnog menjača i dva diferencijala.
Rally2 propisi Međunarodne automobilske federacije (FIA) predviđaju
1,6-litarski turbo motor zasnovan na proizvodnom motoru za vozila u ovoj
kategoriji.
Prilikom razvoja pogonskog sklopa za novu ŠKODA FABIA RS
Rally2, ŠKODA Motorsport je odlučio da ga bazira na 2.0 TSI sa integrisanom
izduvnom granom iz serije motora EA888, koji se, između ostalog, koristi u RS
modelima brenda. U poređenju sa FABIA Rally2 evo motorom, novorazvijeni
četvorocilindrični motor ima redizajnirane usisne i izduvne otvore,
optimizovane klipove i komore za sagorevanje, promenljivo vreme ventila i
redizajniran sistem podmazivanja za značajno poboljšan proces sagorevanja.
Inženjeri su takođe revidirali izduvni sistem, koji ima novi turbopunjač, i
razvili inovativni međuhladnjak i rashladni krug sa većim kapacitetom hlađenja.
FABIA RS Rally2 takođe ima novi softver za upravljanje motorom. Prečnik
graničnika vazduha je 32 milimetra, u skladu sa tehničkim propisima FIA za
kategoriju Rally2. To znači snagu motora od oko 214 kW (289 ks) i maksimalni
obrtni moment od 430 Nm.
Prenos snage preko
petostepenog menjača
Sekvencijalni 5-stepeni menjač, specijalno dizajniran za
upotrebu u reliju, omogućava vozaču da menja brzine u milisekundama koristeći
samo ručicu menjača. Iako FABIA RS Rally2 ima mehaničko kvačilo, ono se koristi
samo za startovanje, parkiranje ili pri sporoj vožnji. Za optimalno ubrzanje na
uskim, vijugavim reli etapama, FABIA RS Rally2 ima relativno kratak prenosni
odnos, nudeći maksimalnu brzinu od oko 200 km/h. Koncept pogona FABIA RS Rally2
značajno se razlikuje od serijskog modela, ne samo zbog pogona na sva četiri
točka. Pošto tehnički propisi FIA-e zabranjuju upotrebu elektronskih pomagala
za vožnju radi poboljšanja vučne sile, dozvoljene su samo mehaničke blokade
diferencijala na prednjoj i zadnjoj osovini; dodatni središnji diferencijal
nije dozvoljen. Razdvojno kvačilo između prednje i zadnje osovine, koje se
aktivira kada se povuče ručna kočnica, pomaže pri skretanju u krivine na reli
stazi. Suspenzija ima MacPherson podupirače na obe osovine, koji su dizajnirani
da izdrže ekstremna opterećenja.
Dizajn i aerodinamika
Nova ŠKODA FABIA RS Rally2 donosi emotivan jezik dizajna
četvrte generacije modela FABIA na međunarodne trkačke staze. Novo reli vozilo
ima koristi od aerodinamike proizvodnog modela. ŠKODA Motorsport je razvio
visoko efikasan aerodinamički paket zasnovan na FABIA-inom najboljem
koeficijentu otpora u klasi. Kao rezultat, nova FABIA RS Rally2 generiše skoro
duplo veću potisnu silu od svog prethodnika. Nova boja ŠKODA Motorsport Mamba
zelena povezana je sa sportskim modelima serije RS OCTAVIA RS i ENYAQ COUPE RS
iV. Novi FABIA RS Rally2 reli model prevodi FABIA dizajnerski jezik četvrte
generacije u svet motosporta. Pored dužeg krovnog spojlera sa bočnim rebrima,
reli model takođe ima ravne prednje farove sa oštrim konturama serijskog vozila
koji se protežu sve do velike, šestougaone ŠKODA rešetke. Prednja i zadnja
svetla postavljaju vizuelne akcente sa LED tehnologijom. Rally FABIA se takođe
razlikuje od svog proizvodnog kolege po znatno širim prednjim i zadnjim krilima
i brojnim otvorima za vazduh na karoseriji. Boja Mamba zelena je zaštitni znak
ŠKODA RS porodice, povezujući novi model sa OCTAVIA RS i ENYAQ COUPE RS iV. Vrednosti potisne sile su se praktično
udvostručile
Proizvodna verzija ŠKODA FABIA ima najbolji koeficijent
otpora u svojoj klasi. Stručnjaci iz ŠKODA Motorsport-a su iskoristili ovu
savršenu osnovu za razvoj aerodinamičkog paketa za FABIA RS Rally2.
Poklanjajući posebnu pažnju detaljima, tim je uspeo da skoro udvostruči potisnu
silu u odnosu na svog prethodnika – ogromnu prednost na stazi, jer veća sila
pritiska omogućava veće brzine u krivinama. Iz regulatornih razloga, inženjeri
nisu uključili aktivne aerodinamičke delove kao što je rešetka hladnjaka iz
proizvodnje modela FABIA.
Lukaš Vojik
-Neki aerodinamički elementi iz
serijskog modela takođe su dokazali svoju vrednost u reli automobilu. Kod ovog
modela smo više pažnje posvetili aerodinamici nego kod njegovog prethodnika i
pažljivo smo ispitali svaki detalj. Naš cilj: Veća sila pritiska za veće brzine
u krivinama i poboljšano rukovanje, dok u isto vreme povećavamo aerodinamičku
efikasnost vozila - objašnjava Lukaš Vojik, specijalista za aerodinamiku iz
tehničkog razvoja u kompaniji ŠKODA AUTO.
Vazdušne zavese u prednjim branicima proizvodne FABIA vode
tok vazduha blisko i aerodinamično preko karoserije i točkova. Oni se takođe
koriste u FABIA RS Rally2. Oni povećavaju potisnu silu u kombinaciji sa novim
bočnim pragovima, koji sprečavaju da vazduh struji ispod vozila sa strane.
Uključujući prednji razdelnik preko cele donje ivice prednjeg branika,
obezbeđuju optimalnu aerodinamičku efikasnost na prednjem delu. Razdelnik
takođe smanjuje količinu vazduha koji struji ispod vozila, čime se obezbeđuje
brži protok vazduha i niži pritisak ispod vozila, čime se povećava sila
pritiska.
Još bolja zaštita za
vozača i suvozača
Inženjeri u ŠKODA Motorsport tima uveli su brojne mere za još
bolju zaštitu vozača i suvozača u FABIA RS Rally2 u slučaju sudara. Jedan od
prioriteta bila je bezbednost u slučaju bočnog udara, a sveobuhvatne analize
udesa dale su važne informacije o ovom pitanju. Mere i oprema za zaštitu
putnika u reli vozilu značajno se razlikuju od onih u serijskom modelu.
Vazdušni jastuci ugrađeni u četvrtu generaciju proizvodnje FABIA ne mogu se
koristiti u reli verziju jer senzori i elektronski kontrolni sistemi previše
osetljivo reaguju na velike G-sile tokom asfaltnih faza, na makadamskim stazama
ili u skokovima u dalj. Koncept bezbednosti se, dakle, oslanja na mehanička
rešenja kao što su kavez i bočna zaštita od ugljeničnih vlakana i pene koja
apsorbuje energiju. U obzir dolaze i pojasevi u šest tačaka i trkačka sedišta
sa integrisanom zaštitom za glavu.
Rolo kavez od hromo
čelika visoke čvrstoće
Prilikom dizajniranja novog modela, inženjeri u ŠKODA
Motorsport timu su koristili podatke analize sa prethodnih nesreća na reliju.
Rolo kavez za novu FABIA RS Rally2, napravljen od 35,8 metara hrommolibden
čelika visoke čvrstoće, sastoji se od uzdužnih, poprečnih i dijagonalnih cevi u
otvorima vrata, ispod krova vozila, oko vetrobrana i iza sedišta. Dimenzije i
materijal sigurnosne ćelije su definisani od strane Međunarodne automobilske
federacije (FIA) tehničkim propisima. ŠKODA Motorsport prevazilazi ove zahteve
sa novom Rally FABIA. Umetne ploče koje su relevantne u slučaju bočnog udara su
takođe robustnije nego što je propisano propisima. Dizajniran uz pomoć
kompjuterskih proračuna, kavez obezbeđuje prostor za preživljavanje vozača i
suvozača u slučaju nezgode, čak i ako je karoserija ozbiljno oštećena. Takođe
čini sastavni deo šasije na koju ga sertifikovani profesionalci ručno zavaruju.
Ovo značajno povećava torzionu krutost karoserije, koja je već čvršća
zahvaljujući platformi MQB-A0. Svaki FABIA RS Rally2 se sklapa isključivo u
ŠKODA Motorsport-u u Mlada Boleslavi.
Zaštita od bočnog udara
od karbonskih vlakana, kevlara i pene koja apsorbuje energiju
U reli automobilu, vozač i suvozač su posebno ranjivi u
slučaju bočnog sudara. Dok je proizvodna FABIA zaštićena kombinacijom
B-stubova, ojačanja na vratima i vazdušnih jastuka, reli verzija je zaštićena
kavezom sa dva stuba na vratima i umetnutim pločama. Pored toga, FABIA RS
Rally2 ima strukturu koja apsorbuje energiju napravljenu od pene između
spoljašnje obloge vrata i unutrašnjosti, kao i panele vrata od kompozitnih
materijala. Struktura kompozitnih panela je unapred definisana: pet slojeva
ugljenika 280 i jedan sloj kevlara 300. Kevlar sloj je najbliži vozaču i
suvozaču i štiti ih od oštrih ugljeničnih fragmenata u slučaju nezgode.
Upijajuća pena mora da bude odobrena od FIA i da ima minimalnu zapreminu
definisanu propisima kako bi se smanjila energija udara, a time i sila na
ljudsko telo. U modelu FABIA RS Rally2, specijalna trkačka sedišta, pojasevi u
šest tačaka i lična oprema, uključujući obavezni sistem podrške za glavu i vrat
(HANS) na kacigi sa trakama za vezivanje, takođe doprinose efikasnom
ublažavanju sila udara. Ovaj sistem štiti glave posade od naglih i nasilnih
pokreta. Da bi se bolje rasporedile sile nastale pri bočnom udaru, obe strane
karoserije FABIA RS Rally2 su spojene strukturom nosača sedišta i dodatnom
šinom. Pokrovi vrata kaveza su još robustniji i premašuju FIA zahteve. Da bi se
optimizovala jačina tačaka za pričvršćivanje ramenog pojasa, FABIA RS Rally2 je
opremljena dodatnom kaveznom cevi sa svake strane vozila. Automatski sistem za gašenje požara
Bočna stakla od polikarbonata FABIA RS Rally2 mogu se lako ukloniti u skladu sa FIA propisima. Pored toga, bezbednosna oprema u vozilu uključuje sistem za gašenje požara, koji se sastoji od automatskog sistema sa mlaznicama u kokpitu i odeljku motora i ručnim aparatom za gašenje požara u prostoru za noge suvozača. Sistem se takođe može aktivirati eksterno.
Komentari(0)