Škoda - Povratak na Le Mans
Sportski automobili sa pedigreom okupili su se na Le Mans-u u Francuskoj. Ulaznica za ovo okupljanje bilo je ranije učestvovanje u legendarnoj trci 24 sata
I zato je tu bila i bela ŠKODA Sport, broj 44, koja se takmičila na trci izdržljivosti 1950. godine. Iako Le Mans Classic nije 24-satna trka, automobili različitih godišta proizvedeni između 1923. i 1981. voze nekoliko krugova od po 43 minuta tokom trkačkog vikenda, start Škoda Sporta je bio sjajna prilika. Uostalom, na legendarnu stazu vratio se prvog vikenda u julu prvi put nakon 72 godine, tada i sada sa istim startnim brojem.
Michal Velebny
-Sređivali smo automobil šest godina imajući na umu ovaj
trenutak, a Le Mans trka bila je naš cilj iz snova - rekao je Michal Velebny,
jedan od vozača i jedan od onih koji su pomogli da se vrati automobil u izvorno
stanje u kom se pojavio na startu trke 1950. godine, nakon prvih nekoliko
krugova od 13,6 kilometara.
Stanislav Kafka
Za volanom se smjenjivao sa kolegom Stanislavom Kafkom.
Rotacija vozača sastavni je deo svakog Le Mans Classic. Kada tamo stignu,
vozači moraju da učestvuju i na tradicionalnom startu, tokom kog trče kroz cilj
do svojih automobila koje startuju i kreću na stazu.
-Neko vreme sam se borio za poziciju sa jednim rivalom, a sa
drugim smo se mimoišli u jednoj od krivina - rekao je Kafka o svojim prvim
krugovima. Čak je i njegov partner Velebny potvrdio da, iako se Škoda Sport
trkala u kategoriji s automobilima proizvedenim između 1949. i 1956. godine,
gledaoci su pratili sportski performans, a ne ležernu vožnju.
U takvim duelima svaki detalj može biti presudan. „Postizali
smo velike brzine na dugim ravninama, a motor se hladio protokom vazduha više
nego što je bilo potrebno“, spomenuo je Kafka jedan od saveta koje mu je
Velebný dao tokom promene. Velebný je opisao kako su odlučili da se uhvate u
koštac sa svojim rivalima.
Dan i noć
Još jedan sastavni deo trke Le Mans je noćna vožnja. Deo je i
tradicionalnih 24 sata, zapravo, Škoda Sport je dobila dva dodatna svetla za
noćnu deonicu pre prve Le Mans trke, i Le Mans Classic. Pojedinačne vožnje su
raspoređene tako da svaka grupa, sastavljena prema starosti automobila, vozi po
danu i po mraku.
-Tama briše razlike u performansama motora, ista je za sve -
kaže Velebny, potkrepljujući svoju tvrdnju skokom od dvadeset mesta na listi
rezultata. - Mala je komplikacija to što je deo staze osvetljen, na primer
završna ravnina i neke od krivina ili šikana, dok se na ostatku oslanjamo na
svetla automobile - dodaje Kafka.
Ipak, noćnu vožnju smatraju delom trke i atmosfere. - Zahvaljujemo
našim precima što su dizajnirali i izradili ovaj prekrasan automobil u to vreme
i što su ga vozili ovde u Le Mans-u. Zahvaljujući njima smo danas ovde na trci
- zaključuje Michal Velebný u ime oba vozača. Iako je ekipi ŠKODA Sport
prvenstveno bilo stalo do vraćanja automobila na stazu Le Mans-a, nisu odustali
ni od svojih sportskih ambicija. Češka posada je završila na 47. mestu od 74
automobila u svojoj kategoriji u ukupnim rezultatima, a čak 43. u poretku kada
se preračuna prema koeficijentu na koji utiču snaga i kapacitet motora.
-Automobil je izdržao naporan vikend zahvaljujući uobičajenom
pedantnom održavanju i izbegli smo sve veće tehničke probleme. Za naš
73-godišnji automobil, ovo je neverovatan nastup - rekao je Michal Velebny o
celom trkačkom vikendu.
Prvi i poslednji put
Jedino učestvovanje ŠKODA-e na trci 24 sata Le Mans počelo je u 16 sati 24. juna 1950. godine. Na tradicionalnom startu vozač Václav Bobek pretrčao je startnu liniju, uskočio u automobil broj 44, pokrenuo ga i krenuo u svoj prvi krug od 13,65 kilometara. Dugo vremena je ŠKODA debi na Le Mans-u nadmašivao očekivanja. Bobek i njegov kolega Jaroslav Netušil su zauzeli drugo mesto u svojoj kategoriji do 1100 ccm, a prema bilansu koeficijenta uspešnosti bili su peti u ukupnom poretku. Prosečna brzina trkačkog automobila ŠKODA Sport bila je 126 km/h. Kada je bolid broj 44 bio u svom 121. krugu, njegovu trku je praktično završio manjim, ali u trkačkim uslovima kobnim i nepopravljivim tehničkim kvarom – napuklim osiguračem klipa. Tako je nakon 13 sati trke došao kraj snu o uspehu na čuvenoj trci 24 sata Le Mans. Političke napetosti u narednim godinama značile su da ŠKODA više nije mogla učestvovati u trci.
Komentari(0)