Škoda Yeti je bio pionir - Upoznajte manje poznate verzije
Prvi moderni Škoda SUV zvao se Yeti. Proizvodni automobil izveden je iz dva koncept automobila i sam je bio osnova za neke manje poznate verzije
Godine 2005. Škoda je predstavila model YETI, svoj mali SUV, na Sajmu automobila u Ženevi. U vreme ove premijere, automobil je još uvek bio samo dizajnerska vežba, nadovezujući se na prethodni ROOMSTER koncept i razvijajući određene delove ŠKODA dizajnerskog jezika. Reakcije stručne i šire javnosti na novi koncept bile su vrlo povoljne pa je češki proizvođač krenuo u pripremu serijskog modela.
Inovativni koncepti
Do kupaca je došao četiri godine kasnije kao prvi moderni
ŠKODA SUV (prvi prethodnik današnjih SUV modela iz Mladá Boleslave je TREKKA,
proizvodila se na Novom Zelandu 1960-ih i 1970-ih). Koncept YETI ipak nije bio
ograničen na plavi model predstavljen u Ženevi 2005. godine. Iste godine, druga
verzija u narandžastoj boji predstavljena je na sajmu automobila u Frankfurtu,
koja je imala deo krova iznad prednjih sedišta koji je mogao da se ukloni i
sklopivi platneni krov iznad zadnjih sedišta.
Uz viziju kako bi ŠKODA SUV mogao da izgleda, oba YETI
koncepta su pokazala niz zanimljivih pametnih i praktičnih rešenja o kojima su
razmišljali konstruktori. Na primer, automobili su imali samo jedan brisač
skriven u desnom prednjem stubu, peta vrata imala su dva dela, a donji deo,
koji se sklapao u ravni s podom, mogao se koristiti kao klupa. Ili bi u
prtljažnik mogao stati nosač za dva bicikla. Postojao je i, na primer, držač
vode koji hladi u centralnoj konzoli, uklonjivi navigacioni sistem i, u
narandžastom konceptu, zadnja sedišta su se mogla preklopiti ravno s podom na
način da se stvori ravna površina. To je nagovestilo praktičnost proizvodne
verzije.
Čak je i Clarkson bio
oduševljen
Dok su YETI koncepti više ličili na crossover modele na
otvorenom i urbana vozila namenjena mlađoj, aktivnoj publici, proizvodni YETI
je privlačio mnogo širi krug kupaca. Zadržao je prepoznatljiv dizajn koncepata,
ali je postao veći i moćniji, pa je obdaren naprednijom tehnologijom: između
ostalog, platformom iz modela OCTAVIA, koja je omogućila ugradnju pogona na sve
točkove. YETI je tako postao pravi SUV sa izuzetno praktičnim i modularnim
enterijerom, čije je osobine pohvalio slavni Jeremy Clarkson nakon što ga je
testirao. „YETI je najbolji auto na svetu“, rekao je tada poznati vozač,
upoređujući automobil na putu po rupama sa poznatim sportskim automobilom,
puštanjem vatrogasne ekipe da prođe kroz njega ili vožnjom kroz kuću u plamenu.
Na kraju testa helikopter mu je sleteo na krov automobila. Kasnije je jedan od
naslednika modela YETI - KODIAQ, uspeo da izvede nešto slično.
Dizajn proizvodnog modela YETI svakako je poštovao duh
izvornog koncepta. Osim što se javnosti svideo YETI, za to je bilo nekoliko
praktičnih razloga. Na primer, zadnji kraj – nije dobio vertikalna svetla
koncept verzije u stubovima karoserije – povećao je upotrebnu vrednost
automobila dok je smanjio intenzitet zagrejavanja unutrašnjosti od sunca. Bio
je to lep detalj karoserije koja je imala velike staklene površine. U vreme
kada se YETI pojavio na tržištu, tj. 2009. godine, SUV vozila nisu bila ni
približno popularna kao danas, ali YETI je odmah postao hit. A kako je rasla
popularnost SUV vozila, rasla je i popularnost ovog modela. Kao rezultat toga,
dizajneri su se poigravali sa idejama kako proširiti ponudu YETI modela.
YETI pick-up
ŠKODA je tek nedavno otkrila da je pripremila prototip
pick-up modela baziran na modelu YETI na prelazu iz 2012. u 2013. godinu.
Dizajn terenskog vozila je strukturno neobičan. „Prednji deo je u mnogome
preuzet iz serijskog modela YETI, dok je zadnja platforma, uključujući osovinu,
vešanje i suspenziju, došla iz Volkswagen Caddy Max. Panele karoserije u
zadnjem delu su, naravno, dizajneri skrojili prema ovom dizajnu,“ kaže Martin
Kadlec iz ŠKODA Centra za razvoj test karoserija, koji je bio uključen u razvoj
pick-up modela.
Rezultat je bio vrlo praktičan pick-up opremljen 125 kW 2.0
TDI motorom sa 4 x 4 pogonom. Dok je klasični YETI bio dugačak 4.223 mm,
pick-up je bio dugačak 4.876 mm, pri čemu se najveći deo povećanja može
pripisati produženom međuosovinskom rastojanju (s 2.578 mm na 3.006 mm) i nešto
produženom zadnjem vešanju (985 naspram 768 mm). Prtljažni prostor je bio dimenzija
1.936 x 1.170 mm. To je bilo zbog činjenice da je baza SUV-a bila viša nego kod
konvencionalnih kompaktnih pick-up modela. Koliko god rezultat bio praktičan,
nije ušao u masovnu proizvodnju..
YETI za kinesko tržište
Ipak, proizvedena je produžena verzija modela YETI. Ovo je
bila modernizovana verzija modela iz 2013. i bila je namenjena isključivo
kineskom tržištu. Kupci u Kini vole uzdužni prostor na zadnjem sedištu (često
se prepuštaju vožnji u svojim automobilima), pa je međuosovinski razmak ovde rastegnut
na 2.638 milimetara (60 mm više od obične verzije). Šarenoliki prethodnici
modela su ponovo spomenuti 2014. sa konceptom YETI Xtreme predstavljenim na
poznatom GTI susretu na jezeru Wörthersee.
ŠKODA YETI ostala je u proizvodnji do 2017. i postala je izuzetno uspešan model, sa preko 630.000 prodatih primeraka. Danas ga slede dva modela u asortimanu brenda. YETI je veličinom blizak urbanom SUV modelu KAMIQ, dok je poziciju YETI-ja u portfoliju zauzela ŠKODA KAROQ.
Komentari(0)