Legenda koja je trijumfovala u Monte Carlu

Škoda 130 RS automobili, 28. januara 1977. godine, osvojili su prva dva mesta na Monte Carlo Rally u kategoriji do 1.300 kubika

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Početkom 1975. godine u fabrici u Mlada Boleslav rođena je jedna od mnogih Škoda trkačkih legendi - model 130 RS coupe. Do kraja godine dobio je homologaciju od FIA-e, međunarodnog tela za trke, što je bio preduslov za učestvovanje na prestižnim sportskim događajima. I u svojoj prvoj takmičarskoj sezoni, novi Škoda model zauzeo je prva tri mesta u ukupnom plasmanu kružnih trka Kupa mira i prijateljstva, zahtevne serije koja se održavala u tadašnjim socijalističkim zemljama.

Škoda tim pripremao se pedantno

To je bio tek početak! U sledećoj sezoni lansirana je reli verzija Škoda 130 RS. Vrhunac je usledio u januaru 1977. godine na tradicionalnom Monte Carlo reliju. Škoda tim pripremao se pedantno, a svaka od posada na treningu na stazi vozila je oko 500 kilometara dnevno. Nakon što je događaj zvanično počeo, jedan od četiri Škoda 120 LS escort automobila i jedan 130 RS uvek su završavali etapu neposredno pre zatvaranja, a vozač 130 RS tada je serviseru preporučio najbolje gume čehoslovačke marke Barum.

U trku je 22. januara 1977. godine krenulo 198 posada, ali na cilju šest dana kasnije, pored dva Škoda 130 RS coupea, klasifikovala su samo 43 automobila. Vaclav Blahna i Lubislav Hlavka pobedili su u svojoj klasi i grupi 2, a sledili su ih Milan Zapadlo i Jiří Motal. 130 RS coupé automobili završili su na dvanaestom i petnaestom mestu u ukupnom plasmanu u konkurenciji s puno većim i snažnijim reli automobilima.

Nakon ovog dvostrukog uspeha na RMC-u 1978. godine, posada Zapadlo/Motal uspela je na Rally Acropolis da završi na devetom mestu (i prva u svojoj klasi, naravno), a 1979. i 1981. Škoda 130 RS čak je završila na osmoj poziciji na najtežem evropskom prvenstvu. Tokom svoje karijere trkački coupé postigao je mnogo izvanrednih rezultata na domaćim i međunarodnim takmičenjima. Istorijski gledano, najveće dostignuće 130 RS coupéa bila je ukupna pobeda proizvođača na Evropskom prvenstvu Touring Car 1981. godine. Uspešna era automobila završila se 1983. godine.

Rođenje legende 130 RS

Prvi put napravljen u proleće 1975. godine, Škoda 130 RS coupé bazirao se na proizvodnom modelu 110 R (1970-1980). “RS”, jedan od najuspešnijih trkačkih automobila 1970-ih i 1980-ih u kategoriji do 1300 ccm, imao je samo 720 kilograma. Odabrani delovi karoserije poput krova, haube i spoljašnjih panela vrata presovani su od aluminijumske legure. Prednja osovina bila je identična prethodnom trkačkom tipu Š 200 RS, dok je zadnje vešanje bilo novodizajnirano. Automobil je bio obogaćen robustnijim zaštitnim okvirom.

Srce automobila 130 RS bio je njegov OHV četvorocilindrični motor, koji je bio sličan proizvodnom motoru, ali modifikovan za takmičarsku upotrebu i testiran u Š 120 S Rally automobilima. Motor od 1,3 litra proizvodio je do 130 KS. Tehnički vrhunci uključivali su dva dvostruka Weber karburatora, glavu cilindra sa osam prolaza i podmazivanje što je uobičajeno u sportskim automobilima ili terenskim automobilima – zbog neželjenog prelivanja ulja u tradicionalnom karteru. Blok motora bio je u skladu s verzijom za masovnu proizvodnju izliven pod pritiskom od aluminijumske legure primenom progresivne češke tehnologije; glava cilindra bila je napravljena od gvožđa.

Možda se čini paradoksalnim da je serija 130 RS postigla svoj slavni trkački uspeh sa četvorostepenim menjačem, budući da dobavljači iz socijalističkog bloka u to vreme nisu mogli da osiguraju homologacijske serije menjača sa pet stepeni prenosa. Uprkos tome, 130 RS kružne trkačke verzije postizale su brzine do 220 km/h.

Komentari(0)

sortiraj