Miroslav Strouhal i Rapid iz 1940. - Vozim veterana do prodavnice, ne treba mi drugi automobil
Miroslav Strouhal je kupio 1978. propali Rapid OHV iz 1940. da bi mogao da putuje da vidi svoju devojku. Kasnije se oženio njom i proveo 30 godina renovirajući automobile
Automobil je osvojio nagrade na izložbi veterana Concours d’Elegance u dvorcu Bensberg u Nemačkoj, gde je uvršćen među 40 najboljih eksponata, kao i na izložbi klasičnih automobila u Esenu. Takođe je redovni učesnik klasičnih izložbi automobila u Češkoj. Prema informacijama iz Škoda arhive napravljeno je samo 101 komad Škoda Rapid OHV sportskih automobila, tako da je ova zelena lepotica u savršenom stanju izuzetno cenjen klasičan automobil.
Ali ovaj automobil ne provodi vreme samo u raskošnim dvorištima
palata i pod odsjajem izložbenih reflektora! Podjednako je kod kuće na
parkinzima supermarketa, a jednom je korišćen za prevoz testere za drva, dok mu
je najčešća ruta tri sata vožnje od Praga do bajkovite južne Češke, gde vlasnik
ima vikendicu.
-Vozim ovaj automobil jer je jedini koji imam - objašnjava
vlasnik. - Zašto bih želeo drugi automobil? Čitav život se vozim tramvajem i
vozom na posao, a vožnja automobila u Pragu me nervira - smeška se elegantni
gospodin koji je došao u retro odeći da se fotografiše. - Ako treba negde da se
odvezem, moj Rapid će me odvesti tamo - rekao je Miroslav Strouhal.
Rapid za zahtevnog
kupca
Neobična priča ovog automobila započeta je 1940. godine, kada
je napravljen u Škoda fabrici u Mladoj Boleslav. Pretpostavlja se da je
automobil naručio bogati kupac, jer je Škoda Rapid OHV bio poseban. Glavne
razlike između verzije OHV i originalnog modela Rapid, prostranog i praktičnog
automobila za kupce srednje klase koji su sebi mogli da priuštite ovaj
automobil tridesetih godina prošlog veka, bile su modernizovana karoserija, koja
je u to vreme bila opisana kao futuristički izgled, kao i snažniji motor.
Umesto četvorocilindričnog 1,4-litarskog bočnog motora od 31
konjske snage, ova verzija imala je 1,6-litarski motor sa gornjim ventilom koji
isporučuje 42 KS. Sa standardnim trostepenim menjačem, najveća brzina bila je
110 km/h. Na pločici sa tehničkim podacima na automobilu Miroslava Strouhala
napisana je snaga od 46 KS i najveća brzina od 120 km/h. U tom periodu fabrika
je mogla da vrši razne modifikacije po narudžbini, pa čak i ako se ne pominju
ni u jednoj enciklopediji, automobili sa ovim specifikacijama definitivno su
pravljeni za kupce u Čehoslovačkoj.
-Istraživao sam ovo. Jedan poznanik je u arhivi otkrio da je
nekoliko automobila imalo veću izlaznu snagu, očigledno su to bile verzije sa
modernizovanim telom i kabrioleti. Bila je to fabrička modifikacija, koja je
možda podrazumevala ponovno bušenje usisnog i izduvnog sistema - objašnjava
vlasnik ovog četvorotočkaša.
Cherchez la femme
Gospodin Strouhal nije ni pomislio da bude kolekcionar kada
je 1978. godine kupio svoj Rapid OHV. To je bio automobil sa kojim se prethodni
vlasnici nisu dobro ponašali. Takođe, klasična automobilska scena jedva je
cvetala u socijalističkoj Čehoslovačkoj 1970-ih. Ljudi su na putevima vozili
stare automobile zato što nisu imali šansu da kupe drugi automobil.
I to se odnosilo na gospodina Strouhala! Nije imao novca na
pretek, a trebao mu je i želeo je nekakav automobil. I kako to obično biva, sve
je bilo zbog ljubavi. Ne zbog ljubavi prema klasičnim automobilima, već zbog
ljubav prema devojci jer mu je bio potreban prevoz da bi je video. I pošto mu
se žurilo, pristao je da kupi automobil koji mu nije bio prvi izbor. Zaista je
želeo Rapid, ali standardni model, kakav je imao njegov otac. Ali onda je video
poverljivi oglas za verziju OHV.
-Sasvim slučajno sam naišao na ovaj automobil. Bio sam
ozbiljan u vezi sa devojkom, pa sam ga zato kupio. Devojka je postala moja
žena. Danas je ona baka, ja sam deda, a automobil je veteran - kaže gospodin
Strouhal sa osmehom.
Delovi izliveni na
šporetu
Nedugo nakon što je kupio automobil, završio je u jarku tokom
parkiranja, a čitav prednji deo je udubljen. Ali oduševljeni mladi vlasnik nije
hteo da dozvoli da ga preterano zabrinjava neki udubljeni metal. Znao je i pre
toga da automobil treba da popravi i procenio je da će mu za posao biti
potrebno pet letnjih odmora. Dosta delova se moglo naći na otpadu, a kao
obučeni monter bio je uveren da može i ostalo. Što se više udubljivao u
obnavljanje automobila, želeo je da ima više delova u savršenom stanju. Na
kraju je njegov rad na automobilu trajao trideset godina. Romantična priča
pretvorila se u sagu neverovatne posvećenosti i ambicije, kao i snalažljivosti
i bezgranične energije.
-U potpunosti sam ga remontovao, od motora do osovina i
karoserije. Čuvao sam sve što se moglo spasiti, ali sam takođe napravio i nove
pragove, drvene delove i delove od lima. Napravio sam čak i nove delove
zupčanika i izlio upravljački mehanizam. Prvi put nije uspelo i morao sam da
pravom neke delove na šporetu kod kuće. Jednom je tokom pripreme materijal
prsnulo na supu koja se kuvala na drugoj ringli - seća se kroz smeh.
Gospođa Strouhalov je takođe dosta pomogla.
-Pomogla mi je kako god je mogla, a danas idemo zajedno na
izložbe klasičnih automobila. Ona vodi računa o našoj odeći kako bi bila
sigurna da se podudara sa periodom. Jednom smo čak osvojili nagradu za
najmoderniju odeću.
Ali gospodin Strouhal takođe se okrenuo složenijim operacijama.
Prethodni vlasnik je instalirao četvorostepeni menjač kako bi automobil bio
tiši, ali danas automobil ponovo ima originalni trostepeni menjač. Može se
pohvaliti čak i originalnim detaljima poput podesive zavese na zadnjem staklu i
zaštite ispred hladnjaka kako bi se zimi brže zagrevao motor. Na automobilu ima
samo nekoliko neoriginalnih delova: na primer, indikatorska svetla iz perioda
koja se lako mogu ukloniti, ali koja nisu originalna. Kada je napravljen,
automobil je imao samo male signalne znake koje nije lako primetiti u današnjem
prometnom prometu.
-Kako ovaj automobil koristim za svakodnevnu vožnju, takođe
sam instalirao dnevna svetla koja su neupadljivo postavljena ispod glavnih
farova. A ako su mi tokom noći potreban svetla za vožnju unazad, mogu da
izvadim magnetni reflektor iz prtljažnika i prikačim ga na branik - kaže on,
pominjući neke suštinske karakteristike današnjih puteva.
Može čak i da sluša muziku dok vozi. Prvi vlasnik je ugradio
u Rapid radio sa ventilima koje je proizvela firma Mende, a koji je u to doba
bio vrhunac luksuza. I dalje funkcioniše, a u savršeno renoviranom enterijeru
muzika sa radio stanica zvuči kao pucketanje gramofonske ploče u crno-belom
filmu.
Putovanja u Alpe ili
hipermarket
Radove na renoviranju je završio 2010. i počeo da uživa u
plodovima svog truda. Nakon deset godina prešao je 24.600 kilometara u svom Škoda
Rapid OHV iz 1940. godine. Preko zime drži automobil zaključan u garaži, ali ga
svakog leta izveze da bi se odvezao do svoje vikendice u južnoj Češkoj. Ovo
nije neka vrsta povorke, već praktično putovanje sa prostranim enterijerom
prepunim namirnica za celo leto. Najdalje je vozio automobil do Švajcarske,
kada je ostvario svoj san o putovanju u Alpe.
-S vremena na vreme moramo u kupovinu. A jednom sam čak u
automobilu prevozio testeri za drva. Kad su ljudi u prodavnici „uradi sam“
videli gde planiram da je stavim, skoro su odbili da mi pomognu! Morao sam da
ih ubedim da ću da postavim nekoliko dasaka i ćebadi u automobil kako bih bio
siguran da se ništa ne ošteti - kaže ponosni vlasnik.
Kada vozi automobil za fotografisanje, jasno je da to
savršeno može da podnese. Ne plaši se da ubrza i ide u korak sa osam decenija
mlađim automobilima. Kako kaže, ne želi da uspori sve ostale: dobar vozač je
pažljiv prema ostalim učesnicima u saobraćaju. Kada je napravljen njegov
automobil, saobraćaj se uveliko razlikovao od današnjeg, tako da nema kočnice
kao moderni automobili. I ne putuje lagano, jer mu je prtljažnik uvek pun
gomile rezervnih delova ukoliko je potrebno da popravi auto na putu.
-Pored originalnog rezervnog točka, u automobilu držim i
zatvarače, zavojnicu, svećice, klinasti remen i mnoštvo alata. Nošenje
rezervnih delova sa nekada je bilo uobičajeno. I moram da prihvatim da moj
RAPID nije nov, ali mi i dalje pruža veliko zadovoljstvo i imam osećaj da
automobil uživa u vožnji na putevima - zaključio je Miroslav Strouhal.
Model Škoda Rapid OHV
101 - toliko je komada Škoda RapiD OHV automobila sa
aerodinamički optimizovanom karoserijom napravljeno od maja 1939. godine. Cena
od 40.280 kruna bila je znatno iznad cene od 33.200 kruna za standardnu
verziju. Automobil je imao četvorocilindrični motor od 1.564 cm3 koji je
isporučivao 42 konjske snage (30,9 kW pri 3500 o/min). Automobil je imao
trostepeni menjač i najveću brzinu od 110 km/h. Potrošnja goriva koju je
proglasio proizvođač iznosila je 10 litara na 100 km, što trenutni vlasnik
potvrđuje.
-Mogu čak i da je spustim na devet litara na 100 pređenih kilometara, ali ne volim da zadržavam saobraćaj - kaže Miroslav Strouhal. Automobil ima hidraulične bubanj kočnice bez pogona i 16-inčne točkove sa uskim gumama od 5,76 k 16. Ukupna proizvodnja svih Rapid OHV automobila proizvedenih od 1938. do 1947. godine iznosila je 1.804 jedinica. Više od četiri hiljade standardnih RAPID modela sa motorom od 1,4 l od 31 KS proizvedeno je od 1935. do 1938. godine.
Komentari(0)