Novi dvokraki volan - Kompleksan razvojni projekat
Volan je ključni detalj enterijera, koji se koristi i za upravljanje automobilom i za druge funkcije. Iako je oblik volana unapred određen, uvek ima prostora za inovacije
Šta se promenilo? Predstavljamo vam proces kreiranja novog upravljača za Škoda automobile. Razvoj volana i primena na više modela nije tako jednostavno kao što možda izgleda na prvi pogled.
Peter Olah
-U prošlosti su volani bili prilično jednostavni dodaci koji
su se koristili samo za upravljanje vozilom. Oni danas sadrže i vazdušni jastuk
i razne kontrolne funkcije za tehnologije i bezbednosne sisteme vozila - kaže
Peter Olah, direktor sektora za dizajn enterijera - arhitektura, opisujući
poteškoće prilikom dizajniranja upravljača.
Kao rezultat toga, čitav niz faktora mora se uzeti u obzir
prilikom dizajniranja volana i pokušaja da se pronađe najbolje rešenje.
Nepotrebno je reći da važnu ulogu imaju parametri kao što su prečnik volana,
debljina prstena i broj kraka.
-Kada okrećete volan, prikladnije je da imate što manji broj
kraka - kaže Olah, objašnjavajući jednu od ideja važnu kod razvoja dvokrakog Škoda
upravljača.
Marvan Khiat
-Dugo smo sanjali o volanu sa dve kraka, a sada su naši
inženjeri konačno uspeli da razviju dovoljno čvrstu strukturu za njega - kaže
Marvan Khiat, menadžer unutrašnjih projekata, o jednom od ključnih zahteva za
dizajn novog volana.
Kada je postalo jasno da će nova konstrukcija omogućiti
upotrebu samo dva kraka, dizajneri su polako ostvarivali svoj san. Prva skica
novog volana bila je prilično blizu krajnjeg rezultata.
Kao komad nakita
-Upravljač je na neki način centralni deo enterijera. To je
jedno od retkih mesta na koje možemo staviti logo kompanije, što je za nas
izuzetno važan element identiteta automobile - kaže Khiat, ukazujući na to kako
je zahtevan posao dizajnirati osnovnu i neophodnu komponentu kao što je
upravljač.
Škoda tim je uradio
izuzetan posao
-Želeli smo da centar volana ima što jednostavniji dizajn
kako bi se logo istakao i izbegao efekat prenatrpanosti. - Nema sumnje da su to
postigli, a pored loga upravljač ima i neke druge karakteristične dodatke.
Ukupno je postavljeno 14 tastera za upravljanje funkcijama automobila i dva
rotaciona kontrolera koja ostavljaju utisak ukrasa - objašnjava Khiat.
Logika rasporeda ovih komandi ostala je identična logici koju
je Škoda koristila kod prethodnih verzija dizajna, sa izuzetkom
karakterističnih rotacionih elemenata. Upečatljivo horizontalno produženje ovih
rotacionih komandi povezuje se sa ostalim unutrašnjim linijama.
-Mogli smo, na primer, da se odlučimo za površine osetljive
na dodir, ali za nas je važno da imamo kontrole sa opipljivim odzivom - dodaje
Olah. Prema njegovom mišljenju, to doprinosi izvanrednoj ergonomiji upravljača.
- Naši kupci žele da uđu u automobil i voze se, da sve bude intuitivno - kaže
Olah, objašnjavajući zašto nisu promenili dizajn kontrolnih funkcija.
Raspored različitih elemenata i drugi dizajnerski „trikovi“
garantuju da je vozač uvek svestan ugla pod kojim je volan okrenut. Takođe, to
je razlog zašto donji deo upravljača ima neku vrstu delimičnog trećeg kraka.
-Ovo je zanimljiva orijentaciona karakteristika koja radi i
optički i na dodir. U budućnosti možemo da je koristimo za razne adaptacije
volana - objašnjava Peter Olah.
Varijacije i temelji
čvrsti kao stena
Pored toga, ovaj dizajn je omogućio pripremu verzije
upravljača sa trećim krakom. Ova verzija je namenjena za sportske Škoda modele,
odnosno RS automobile i verzije Sportline i Monte Carlo.
-Životni ciklus volana je duži nego od ciklusa kod
automobila, jer se volani koriste deset godina ili čak duže. Dostupnost
nekoliko verzija nam omogućava da njihov izgled prilagodimo ukusu i zahtevima
kupca, kao i da upravljač bolje prilagodimo različitim enterijerima -
objašnjava Marvan Khiat.
Dva aspekta sa kojima Škoda ne eksperimentiše su osnovni
oblik upravljača i njegov prečnik.
-Razmatrali smo razne opcije za veličine, ali to je previše
komplikovano. Drugačija veličina ima ogroman uticaj na osećaj koji imate tokom
vožnje automobila, kao i na ukupnu ergonomiju. Ako, na primer, smanjite
upravljač, to znači da imate manji „prozor“ za gledanje instrument table - kaže
Khiat, objašnjavajući zašto su se držali jedne univerzalne veličine za sve
modele.
Čak i sa novim volanom, vozači treba da nastave da kontrolišu
automobil na isti način na koji su navikli, bez potrebe da imaju osećaj kao da
koriste nešto novo.
-Prostor unutar kruga je naše igralište - kaže menadžer
projekta.
Novi volan sa dva kraka je prvi put predstavljen kod četvrte
generacije modela Škoda Octavia. Sada je postavljen i kod drugih Škoda modela.
Njegovi dizajneri su sa razlogom ponosni, jer upravljač ima ergonomski, moderan
dizajn i omogućava niz varijacija, uključujući verziju sa tri kraka. Novi volan
sa dva kraka su nekada bili prilično česti kod automobila, a pojavljivali se
kod starih Škoda automobila. Na primer, volan sa dva kraka bio je postavljen
kod čuvenog kabrioleta Felicia iz 1959. godine i bio je poznat vozačima modela
Favorit, čiji su kvaliteti zaradili divljenje Volkswagen grupe. Nakon mnogo
godina, dvokraki upravljač je ponovo aktuelan kod Škoda automobila.
Svetska premijera dvokrakog volana sa četvrtom generacijom
modela Škoda Octavia. Kao deo promena uvedenih za 2021. godinu, sada je
dostupan skoro kod svih drugih Škoda modela osim kod električnog modela Citigo-e
iV. Škodi je trebalo oko tri godine da razvije volan sa dva kraka. Proces od
prvih skica do prvih fizičkih prototipova trajao je oko godinu i po dana, a
otprilike isto toliko vremena je bilo potrebno za testiranje. Tokom razvoja
kreirano je oko deset različitih verzija kako bi se došlo do idealnog oblika i
položaja komandi lako dostupnih vozaču.
-Iako možemo mnogo toga da uradimo u kompjuterskom okruženju,
fizički modeli su i dalje presudni - kaže Olah, potvrđujući da dizajn na
računaru ima svoja ograničenja u tom pogledu.
Jednostavno rečeno, potrebno je da uhvatite volan rukama, da isprobate oblik i ergonomiju, da osetite površinu i dizajn različitih karakteristika. Novi dvokraki volan Škoda automobila pruža još bolje iskustvo u vožnji.
Komentari(0)