Perjanica brenda slavi jubilej - Prva generacija modernog Škoda Superb puni 20 godina
Škoda Superb, model proizvođača automobila iz Mlada Boleslav, danas slavi 20 godina postojanja
Limuzina duga 4,8 metara s prostranom unutrašnjošću, snažnim, ali ekonomičnim motorima i brojnim karakteristikama bezbednosti i udobnosti, debitovala je na Međunarodnom sajmu automobila (IAA) u Frankfurtu na Majni. Škoda sada nudi, treću generaciju modela kao hatchback ili karavan, opciono je dostupna i sa pogonom na sve točkove i kao Superb iV s plug-in hibridnim pogonom.
Škoda ima dugu tradiciju proizvodnje modela srednje veličine
i premium modela. Već 1907. godine, dvanaest godina nakon osnivanja Laurin
& Klement u Mlada Boleslav, novopečena kompanija lansirala je Type FF,
vozilo koje je nudilo pravi luksuz. Linijski motor sa osam cilindara dizajniran
je u istom pogonu, kao i sledeći modeli s motorima koji su bili izuzetno
snažni. Oni su takođe bili opremljeni inovativnim Knight sistemom upravljanja
klizanjem između ostalih karakteristika. Između 1925. i 1936. limuzinu Škoda
Hispano-Suiza koristio je tadašnji predsednik Republike Tomaš Garrigue Masaryk,
pored brojnih drugih istaknutih osoba tog vremena. Početkom tridesetih godina
prošlog veka, proizvođač automobila iz Mlada Boleslav nudio je široku paletu
modela sa šestocilindričnim (Škoda 633, 645 i 650) ili osmocilindričnim
motorima (Škoda 860).
Međutim, novi model sa oznakom Superb postao je perjanica
češkog proizvođača. Ovaj se naziv prvi put pojavio u internim dokumentima
kompanije 22. oktobra 1934. godine. Serijska proizvodnja započela je u proleće
1935, a do 1949. gotovo 900 jedinica modela Škoda Superb sišlo je s proizvodne
trake u pet varijanti - uz šestocilindrični 640 Superb (1934-1936) proizvedeni
su i modeli Superb Type 902 (1936), Superb Type 913 (1936-1939), Superb 3000
OHV Type 924 (1938-1949) i Sueprb 4000 Type 919 (1938-1940) sa V8 pogonskim
agregatom. Mnogi od ovih modela imali su prilagođena tela izrađena prema
specifikacijama tačno određenih kupaca.
Povratak i debi za
pamćenje
Godine 2001. Škoda je ponovno uvela oznaku modela i
predstavila prvu generaciju moderne Škoda Superb. Ovim lansiranjem češki
proizvođač automobila naglasio je njegov dinamičan razvoj nakon što se
pridružio Volkswagen Grupi 10 godina ranije. Nakon premijere kompaktnog modela
Octavia 1996. godine, ovo je označilo povratak brenda Škoda u segment velikih
porodičnih automobila. Početkom septembra 2001. godine, čak i pre službene
premijere, Superb je prevezen u dvorac Lány u centralnoj Češkoj, gde je
tadašnji češki predsednik i veliki ljubitelj automobila Václav Havel odvezao
novu limuzinu na detaljnu test vožnju.
Službeno predstavljena
na IAA u Frankfurtu
Škoda Superb je službeno predstavljena na IAA u Frankfurtu na
Majni 11. septembra 2001. godine. Model dužine 4.803 mm, širine 1.765 mm i
visine 1.469 mm s pogonom na prednje točkove imao je međuosovinski razmak od
2.803 mm. Ponuda motora za limuzinu uključivala je tri benzinska i dva dizel
pogonska agregata. 2,0-litarski četvorocilindrični motor proizvodio je 115 KS,
drugi benzinski motori bili su 1,8-litarski četvorocilindrični turbo sa 150 KS,
a vrhunska verzija bila je 2,8-litarski V6 sa 193 KS. S ovim pogonskim
agregatom, Superb je postizao najveću brzinu od 237 km/h. 1,8-litarski
četvorocilindični turbo motor sa 150 KS i 2,8-litarski V6 takođe su imali
inovativnu tehnologiju sa pet ventila. Za kupce koji traže niske operativne
troškove, 1.9-litarski TDI sa 130 KS bio je idealan model, sa standardnom
potrošnjom od samo 5,7 litara na 100 km. Druga alternativa bio je
šestocilindarski TDI od 2,5 litra i snage 155 KS. U njega se standardno
ugrađivao šestostepeni menjač, a petostepeni Tiptronic automatski menjač takođe
je bio dostupan u kombinaciji s dva V6 motora.
Osim vrhunskog dizajna, Škoda Superb takođe se može pohvaliti
brojnim inovativnim bezbednosnim karakteristikama. Kočioni sistem došao je s
ABS i EDS, a paket protiv proklizavanja ASR takođe je bio deo paketa. Verzije
sa šest cilindara visokih performansi takođe su imale koristi od elektroničkog
stabilizacijskog sistema ESP, uključujući asistenciju za kočenje, koji se u to
vreme nije široko koristio.
Dva prednja vazdušna jastuka i dva bočna vazdušna jastuka na
prednjim sedištima, po jedan za vozača i suvozača, zaokružili su opsežnu
bezbednosnu opremu. Dodatni vazdušni jastuci za glavu za zaštitu putnika napred
i pozadi bili su dostupni kao opcija. Ostali detalji opreme koji su svedočili o
doslednom tehničkom razvoju tadašnjih Škoda modela uključivali su biksenonske
farove sa integrisanim peračima prednjih svetala, električno podesiva i grejana
prednja sedišta, automatski klima uređaj Climatronic i navigacioni sistem u
boji.
Serijska proizvodnja novog Škoda Superb pokrenuta je 1.
oktobra 2001. u fabrici Kvasiny nakon što je lokacija potpuno modernizovana po
ceni od 200 miliona evra. Do kraja godine proizvedeno je 581 vozilo pre nego
što su prve jedinice udobne limuzine isporučene u proleće 2002. godine, s
uključenom doživotnom garancijom mobilnosti. Uspešna karijera prve moderne
SUPERB generacije završila se 2008. godine. Više od 136.000 jedinica izgrađeno
je na proizvodnim lokacijama u Češkoj, kao i u Kini, Ukrajini i Kazahstanu.
Naslednik nudi još više
mogućnosti
U martu 2008. godine, Škoda je predstavila sledeću generaciju
modela SUPERB na sajmu automobila u Ženevi. Godinu dana nakon lansiranja
notchback varijante na tržište s inovativnim vratima Twindoor, sledila je još
jedna karoserija 2009. godine sa modelom Superb Combi. Do 2015. godine češki
proizvođač automobila proizveo je 618.000 jedinica modela Superb druge
generacije, koji su 2009. godine dobili nagradu „Luksuzni automobil godine“
britanskog časopisa Top Gear.
Treća generacija modela Superb izazvala je senzaciju na
svetskoj premijeri u Pragu 2015. godine, i to ne samo svojim dizajnom, još
izdašniji prostor, širok raspon savremenih sistema asistencije i visoko
efikasni motori dobro su prihvaćeni od strane novinara i kupaca. Istovremeno,
treća generacija modela Superb uvela je nekoliko tehničkih inovacija u paletu
modela češkog proizvođača automobile - uz Dynamic Chassis Control (DCC)
adaptivno podvozje, pomoć pri parkiranju i trozonska klimatizacija po prvi put
su bili dostupni. Prostrani SUPERB COMBI iste je godine dodat asortimanu.
U poslednjih 20 godina
isporučeno 1,5 miliona modela Superb
Škoda Auto napravio je sledeći korak u jesen 2019. godine, pokrenuvši proizvodnju modela SUPERB iV s plug-in hibridnim pogonom. Sistemska snaga modela iznosi 218 KS sa dometom do 62 km (WLTP) u načinu rada samo na električni pogon. Do danas je Škoda Auto proizvela više od 700.000 jedinica trenutne SUPERB generacije. U poslednjih 20 godina, Škoda Auto je isporučila oko 1,5 miliona jedinica modela Superb.
Komentari(0)