Priča iza fotografije - Advokat koji je vozio unikatan automobil
Uzbudljivu atmosferu u nedelju 1. oktobra 1911. godine u Gaillonu, inače uspavanom francuskom gradu četrdesetak kilometara jugoistočno od Rouena, zabeležio je nepoznati fotograf
Kompjutersko bojenje može oživeti ne samo crno-bele fotografije, već i uzbudljive priče, pobedničke trenutke i prekretnice u 120 godina dugoj istoriji Škoda Motosporta. Jedan od primera je uspeh posebno modifikovanog Laurin & Klement FCR-a u poznatoj francuskoj planinskoj trci! Uzbudljivu atmosferu u nedelju 1. oktobra 1911. godine u Gaillonu, inače uspavanom francuskom gradu četrdesetak kilometara jugoistočno od Rouena, zabeležio je nepoznati fotograf. U okrugu koji se zove Sainte-Barbe-sur-Gaillon, 27 brdskih trka sa zapaženim međunarodnim učešćem održano je između 1899. i 1932. godine.
Automobili se izvozili
na sve kontinente
Ovde je u oktobru 1911. godine, jedna svestrana osoba sela za
volan trkačkog automobila Laurin & Klement FCR. Još pre Prvog svetskog
rata, automobili iz Mlada Boleslav izvozili su se na sve kontinente. U Africi
ih je, na primer, koristio guverner Kaira, a takođe i čovek sa fotografije - dr
Alexander Comanos, visoki predstavnik Osmanskog Carstva. Bio je Grk koji je
živeo u Egiptu, pravnik sa diplomom iz Ženeve i, pre svega, generalni sekretar
Kraljevskog automobilskog kluba u Egiptu. Vozačkim sposobnostima 33-godišnjaka
na slici, čije se ime pojavilo na startnim listama evropskih automobilskih
događaja već oko 1906. godine, svedoči njegova pobeda sa četvorocilindričnim
motorom Laurin & Klement FCR od 100 KS u kategoriji definisanoj otvorom
cilindra od 85 mm.
Broj cilindara i njihov
otvor
U nekim trkama tadašnji propisi nisu ograničavali kapacitet
motora, već samo broj cilindara i njihov otvor. Ispod poklopca motora Laurin
& Klement FCR nalazio se četvorocilindrični motor od 5.672 ccm (Ø 85 x 250
mm) s progresivnim OHC ventilskim sklopom, koji je dizajnirao Otto Hieronimus,
a sastavio najbolji fabrički mehaničar František Krutský. Motor je isporučivao
snagu od 73,6 kW. Klipovi od livenog gvožđa, koji rade u tankim klipnjačama
H-profila s debljinom zida od samo 1,5 mm, oscilirali su izuzetno velikom
brzinom na traci od četvrt metra, što je bio razlog neobično visoke
konstrukcije motora i samog automobila.
Vozač i suvozač su se zato gotovo gubili iza visokog prednjeg
poklopca motora. Automobil na slici je izgrađen 1909. godine i napravljen je
neverovatnom brzinom: samo tri meseca delili su prvu skicu od trkačkog debija
automobila. Vatreno krštenje FCR-a bilo je zakazano za 19. septembar 1909. na
usponu ka austrijskom lečilištu u gradu Semmering. Hieronimus i Kolowrat
zauzeli su 1. i 2. mesto u prvoj klasi vozila, dok je glavni konstruktor
fabrike Laurin & Klement, po nadimku Hiero, takođe osvojio drugu klasu s
drugim automobilom, kao i četvrtu klasu vozila s moćnim L&K FCR-om.
Hieronimusovo najbolje vreme od 8 minuta i 19 sekundi odgovara prosečnoj brzini
od 72,1 km/h, što je impresivan podvig na krivudavoj stazi s nagibom do 9,2%.
Prva verzija automobila takođe je bila bez potpune izduvne cevi, pa je kratka,
ali masivna cev virila s leve strane poklopca motora, a karoserija automobila
bila je pocrnela od čađi.
FCR je u sezoni 1911. postigao i druge zapažene uspehe.
Tačnije, 17. aprila Otto Hieronimus je pobedio ne samo u svojoj kategoriji na
brdskoj trci Zbraslav-Jilovište, već je i postao ukupni pobednik i nosilac
novog rekorda staze. Dva meseca kasnije se odlično snašao i na brdskoj trci
Trst-Opcina, gde je ponovo osvojio svoju kategoriju i ukupnu trku. Zatim je na
red došao egipatski vozač Comanos u Gaillonu. Kao što možete videti na slici,
organizatori iz Gaillona dodelili su FCR-u početni broj 35. To znamo i iz
drugog snimka napravljenog 12. oktobra 1911. u Berlinu. Dobitnik Gaillona tamo
se uputio na tradicionalni sajam automobila i privukao potpuno zasluženu
pažnju. I ne čudi: samo su dva FCR trkačka automobila napravljena i oni su bili
remek-dela Otta Hieronimusa glavnog konstruktora. Nijedan od automobila LAURIN
& KLEMENT FCR nije preživeo do danas. Znamo samo da je prvi, proizveden u
maju 1913, kupio nizozemski predstavnik češkog brenda, a drugi praški biznismen
po imenu Bondy.
Na tragu boja
Još pre Prvog svetskog rata nastajale su fascinantne fotografije u boji. Prestižni fotografski studiji koji rade s konvencionalnim crno-belim materijalom s pravom su cenili svoje stručnjake za retuširanje i ručno bojenje koji su staklene negative modifikovali finim četkama. Rad im je olakšalo poznavanje stvarnosti i raspona boja savremene odeće i svakodnevnih predmeta. Naš je zadatak sličan detektivskom poslu - bojenje profesionalnim alatima softvera Adobe Photoshop, dopunjeno proučavanjem dokumenata iz određenog perioda. Za referencu se možemo obratiti originalnim motociklima i automobilima iz zbirke Škoda Muzeja u Mlada Boleslav i brošurama za odgovarajuće tipove vozila, ali i listanjem modnih časopisa iz davnih vremena. Usput, iz sačuvane dokumentacije o trkama u arhivama fabrike znamo ono što crno-bela fotografija ne može da otkrije: da Hierov FCR nije bio bele ili krem boje, već siv.
Komentari(0)