Priče kroz fotografije - Tudor osvaja Alpske staze

120 godina uspeha Škoda Motosporta oživljava još jedna fotografija u boji. Ova je iz 1950. godine, kada je Škoda 1101 Tudor zauzeo centralnu poziciju na Švajcarskom reliju Interlaken

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Škoda 1101 Tudor bio je simbol posleratne obnove. Prvi od novih automobila izašao je iz fabrike u Mlada Boleslav 6. maja 1946. godine. Na prvi pogled razlikovao se od modela Popular 1101 iz 1940. po modernom dizajnu karoserije. Osnova kao kod modela Š 1101 je bila zatvorena karoserija s dvoje vrata - a ta „dvovrata“ verzija je dobila nadimak Tudor.

Odličan na trkačkim događajima

Minimalno modifikovani Škoda 1101 ubrzo je postao odličan na mnogim trkačkim događajima, uključujući strme uspone i nizbrdice, kao i zavoje planinskih staza, kao što je 13. Interlaken Rally, odakle potiče ova fotografija. Inače, boja karoserije nije rezultat mašte umetnika kompijuterske grafike bazira se na brošuri iz tog perioda i modelu Tudor iz kolekcije Škoda Muzeja u Mlada Boleslav.

Za razliku od prethodnih pokušaja ovog alpskog događaja, ovaj put ruta relija Interlaken vodila je kroz manje neravan planinski teren u Švajcarskoj. Događaj je od učesnika zahtevao vožnju najmanje 2.200 kilometara do početne tačke u Lozani. Počevši od Praga 4. septembra, na primer, ruta za Lozanu je prolazila kroz Nürnberg, Darmstadt, Utrecht, Hag, Brisel i Pariz. Na tom putu skupljani su bodovi koji su se odrazili i na ukupan plasman.

Slalom između tridesetak bala sena

Pravi Međunarodni reli Interlaken započeo je sa 165 kilometara „regularnog relija“ do Interlakena. Na tamošnjem aerodromu, učesnike je čekao slalom između tridesetak bala sena. Odatle dolazi naša fotografija. U ponedjeljak 11. septembra 1950. godine započeo je i sam Alpine Rally od 350 kilometara. Vozače je proveo kroz švajcarske prevoje Grimsel, Oberalp, Furka, Gotthard i Susten, tzv. kontrolne tačke postavljene, prema tadašnjoj štampi, „vrlo vešto“.

Radost zbog nastupa modela Tudor ublažio je sistem prepreka koje su organizatori postavili prema opsegu motora. Prvobitno dobronamerni pokušaj favorizovanja automobila s manjim motorima doveden je do apsurda i, nakon jake kritike, ponovno su ga smanjili organizatori relija sledeće godine. Sistem je nesrazmerno favorizovao uglavnom francuske automobile od 750 ccm. Osvojili su šest od sedam trofeja u ukupnom plasmanu, koje bi inače ponele posade automobila s većim motorima - na primer ŠKODA s četiri cilindra od 1089 ccm. Ipak, Škoda automobili su u ukupnom plasmanu završile na pozicijama 8, 10 i 11, a 2. mesto među timovima je odličan rezultat. Tudor automobilima su na teškoj ruti upravljali vozači fabrike Václav Bobek, Jaroslav Netušil i Miroslav Fousek.

Značajni rezultati na području motosporta

Škoda 1101/1102 zabeležila je i niz drugih značajnih rezultata na području motosporta. U 24-časovnoj trci održanoj 11. jula 1948. u Belgiji, na primer, tri Tudora ostvarila su impresivnu pobedu u svojoj klasi. Usprkos upornoj i jakoj kiši, uspeli su da prođu ciljnu liniju nakon 1.972 km. Samo oko polovine učesnika završilo je zahtevnu 24-časovnu trku, a sam ŠKODA tim završio je bez kaznenih bodova. Reputacija češkog brenda u Južnoj Americi ojačana je 1948. pobedom urugvajskog arhitekte po imenu Arturo Porro u trci Montevideo-Melo-Montevideo. Borrat Fabini, predstavnik brenda, došao je na drugo mesto sa svojim Tudorom, nadovezujući se na svoje brojne uspehe sa modelom Škoda Popular.

Između 1946. i 1952. godine proizvedeno je 66.904 standardnih Tudor modela. Međunarodni kupci činili su više od 65% prodatih Škoda 1101/1102: 1951. godine međunarodni kupci bili su rasprostranjeni u 76 zemalja. Najvažnija nacionalna tržišta bila su Poljska, Holandija, Belgija i Savezna Republika Nemačka, dok su udaljenija odredišta bila Australija, Brazil, Indija, Južna Afrika i Kanada.

Na tragu boja

Još pre Prvog svetskog rata nastajale su fascinantne fotografije u boji. Prestižni fotografski studiji koji rade s konvencionalnim crno-belim materijalom s pravom su cenili svoje stručnjake za retuširanje i ručno bojenje koji su finim kistovima modifikovali staklene negative. Rad im je olakšalo intimno poznavanje stvarnosti i raspona boja savremene odeće i svakodnevnih predmeta. Naš zadatak je sličan detektivskom poslu - bojenje profesionalnim alatima softvera Adobe Photoshop, temeljeno na proučavanju dokumenata iz određenog perioda. Za referencu se možemo obratiti originalnim motociklima i automobilima iz zbirki Škoda muzeja u Mlada Boleslav i brošurama za dotične tipove vozila, ali takođe i listajući modne časopise iz davnih vremena.

Komentari(0)

sortiraj