Razvoj trkačkog automobila - Zabavan, ali i naporan rad za vozače
Škoda Motorsport dovršava razvoj nove generacije modela Škoda Fabia Rally2. Test vozači igraju ključnu ulogu u ovom procesu. Kako oni vide ovaj deo svog rada
Razvoj novog trkačkog automobila izazovan je zadatak. Pogotovo kada ga izrađujete na tako uspešnom automobilu kao što je aktuelna ŠKODA FABIA Rally2, koja se temelji na trećoj generaciji serijske FABIA-e. Novi rally automobil izveden je iz četvrte generacije modela FABIA i dizajniran je tako da nadmaši visoku poziciju koju je postavio prethodni model. Test vozači očito igraju vrlo važnu ulogu u postizanju ovog cilja. Vozači - Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke i Emil Lindholm - i njihovi navigatori - radili su na razvoju nove ŠKODA FABIA Rally2. Ovi iskusni vozači poznaju aktuelne trkačke automobile čeških proizvođača automobila, kao i modele drugih brendova. Iskustvo igra ključnu ulogu u razvoju trkačkog automobila.
Aleš Rada
-Postoje vozači koji su vrlo brzi, ali vam ne mogu reći puno
o automobilu. Potrebni su nam takvi ljudi da stvarno isprobaju automobil do
krajnjih granica, ali vozači i posade su ti koji mogu pružiti značajnu povratnu
informaciju i suočiti se sa inženjerima koji imaju najvažniju ulogu u razvoju -
kaže Aleš Rada, tehnički koordinator za trkačke automobile.
Ovo bogato iskustvo i sposobnost komunikacije omogućava
vozačima i inženjerima da rade zajedno kako bi fino podesili automobil i
testirali ga u različitim uslovima. - Osim toga, važno je zapamtiti da
razvijamo automobil za širok raspon kupaca. Naš projekat ima preko 450
automobila širom sveta, a cilj je da se njihovi vozači osećaju dobro u novom
automobilu. Bolje nego u postojećem - objašnjava Rada i dodaje: - Tako da
ponekad angažujemo neke vozače koji inače ne rade s nama na razvoju.
Andreas Mikkelsen
-Razvijamo automobil koji će se dobro ponašati u
najrazličitijim uslovima. Ovaj širi opseg je važan u početnom razvoju, jer se
automobil zatim fino podešava za pojedinačne podloge i situacije - kaže
norveški vozač Andreas Mikkelsen, koji je deo razvojnog tima za novu FABIA
Rally2.
Rad vozača na razvoju automobila vrlo je zahtevan. Tokom
jednog dana testiranja, vozači često pređu više kilometara automobilom nego u
jednom danu WRC takmičenja. Između vožnji razgovaraju sa inženjerima o
performansama automobila i daju povratne informacije.
Kris Meeke
-Naš radni dan tokom testiranja često počinje u sedam i
trideset ili osam sati ujutru. Pripremamo raspored: obično počinjemo s
testiranjem oko sat vremena nakon početka. Računajući pauze, obično se vozimo
do možda šest sati popodne kako bismo prešli potrebnu udaljenost. A onda imamo
detaljnu raspravu s timom o ponašanju automobila i svim poslovima koje smo
obavili tokom dana, a to obično traje do oko osam sati - kaže izuzetno iskusni
reli vozač Kris Meeke.
Za neke vozače to je najzahtevniji program koji će ikad
uraditi u okviru posla. Ključna je maksimalna koncentracija kako bi vozili
dosledno i mogli da razlikuju koje su promene u ponašanju automobila uzrokovane
promenom podešavanja ili korišćenja različitih delova, a koje su posledica
različitih vremenskih uslova i kvaliteta staze, što se, naravno, takođe menja
sa svakim pogonom. Još jedan faktor komplikuje rad.
Jan Kopecky
-Obično vozimo na slepo: ne dobijamo precizne informacije o
promenama koje su inženjeri napravili na automobile - objašnjava test vozač Jan
Kopecky. Inženjeri skrivaju promene od vozača kako na njih ne bi preterano
uticali kada posmatraju ponašanje automobila. - Ako znate šta se promenilo na
automobilu, previše se usredsredite na tu promenu i tada možete da pomislite da
osećate razliku, ali u stvarnosti to nije toliko značajno - objašnjava Andreas
Mikkelsen.
Emil Lindholm
Ipak, neki vozači cene neke od tih informacija unapred. - Neki
pokazatelji onoga što se promenilo pomažu mi da se usredsredim na promenu, a ne
na promenljive uslove na stazi - kaže Emil Lindholm, najmlađi član tima test
vozača. Ono u čemu najviše uživa su dugi dani testiranja na vrlo neravnim
šljunkovitim stazama. - Za mene je drugi tip testa najizazovniji, kada fino
podešavamo specifičnu postavku automobila. Tada moram da se koncentrišem na
najsitnije detalje. Ne analiziramo krivine kao celinu, već je delimo na
nekoliko delova, a to zahteva veliku koncentraciju - objašnjava Lindholm zašto
fazu testiranja, koja dolazi nakon početnih sveobuhvatnih testova automobila,
smatra zahtevnijom.
Emil Lindholm
-Stvarne performanse nove generacije modela FABIA Rally2 će
finalno biti testirane na takmičenjima širom sveta, ali test vozači već mogu
otkriti svoje utiske o novom automobilu. A ovi utisci daju nadu da će se novi
automobil nadovezati na uspeh svog prethodnika. - Motor je snažniji, a obrtni
moment bolji nego što je bio - kaže Emil Lindholm, hvaleći pogonsku jedinicu.
Andreas Mikkelsen
Ali, novi automobil ostavlja nešto drugačiji utisak na svakog
od vozača.
-Uopšteno, automobili su napravljeni po istim pravilima, tako
da razlike ne mogu biti tako velike. Izazov je iskoristiti ono što je modele
FABIA Rally2 i Rally2 evo učinilo tako uspešnim i dodatno unaprediti. Pritom su
inženjeri radili s novim dimenzijama za šasiju i automobil u celini“, kaže Kris
Meeke, naglašavajući promenu. - To je potpuno drugačiji automobil i teško ga je
uporediti s prethodnim. Uopšteno, ipak, auto je brz i lak za upravljanje.
Trebalo bi da je jači u svim aspektima, a mi naporno radimo na daljem poboljšanju
već dobre bezbednosti - dodaje Andreas Mikkelsen.
Na osnovu dosadašnjeg iskustva vozača, čini se da će nova FABIA Rally2 biti brza, bezbedna i dobra za vožnju.
Komentari(0)