Sagitta - Manje poznati automobili u istoriji brenda Škoda

Škoda Sagitta prototipovi sa dvocilindarskim motorom utrli su put serijskoj proizvodnji modela 995 Popular „Liduška“ u periodu od 1936 - 1938. godine

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Najprodavaniji Škoda model između dva svetska rata je Popular. Najpopularniji model brenda iz grada Mlada Boleslav predstavljen je 1934. godine, nastavio je rast s obzirom na zapreminu i snagu motora, dimenzije i cenu. Model srednje klase je tako otvorio prostor za pristupačniju alternativu u rangu 995 Popular „Liduška“ sa vodeno hlađenim četvorocilindarskim motorom.

Razvoj počeo 1936. godine

Razvoj je počeo 1936. godine sa jedinstvenim prototipovima koje je proizvođač koristio za eksperimentisanje sa neuobičajenim pogonskim sistemima. Dve modela Škoda Sagitta su preživela do danas. Dvadesetih godina prošlog veka automobili su bili privilegija bogatih u mnogim zemljama, a Čehoslovačka nije bila izuzetak. S jedne strane, to je bilo zbog veoma male proizvodnje, a s druge strane visokog oporezivanja.

Moderna proizvodnja

Kada je u jesen 1929. godine došla svetska ekonomska kriza i duh optimizma izbledeo, situacija je postala još zategnutija. Škoda je bila relativno dobro pripremljena za ovu prekretnicu. Kompanija, osnovana 1895. godine imala je modernu proizvodnju. Škoda je takođe napravila važan korak ka tome da automobile učini dostupnim višem sloju društva. Razvoj nove generacije modela sa znatno lakšim središnjim cevastim okvirom i naprednom nezavisnom suspenzijom, koji je ponudio veću udobnost u vožnji s manje održavanja, započeta je u leto 1932. godine u praškom okrugu Letnany pod nadzorom Josefa Zubaty.

Različiti koncepti motora

Različiti koncepti motora koje je tada inženjer Zubaty isprobao pokazaju koliko dosledno Škoda ide kako bi izašla iz okvira u razvoju novih vozila, iako je češki proizvođač automobila stekao veliko iskustvo s vodeno hlađenim četvorocilindarskim motorom od 1906. godine. Razvojni put je bio bogat, a doveo je do prototipa 2015 sa dvocilindarskim motorom od 804cc, 11 kW (15 KS). Međutim, za novi proizvodni model, 420 Standard koji je predstavljen 1933. godine, tihi, ekonomičan i pouzdan četvorotaktni motor sa četiri cilindra još jednom je prevladao. Od aprila 1934. godine, Škoda 420 Popular od 995cc 16 kW (22 KS) sa četvorocilindarskim motorom obogatila je ponudu. Iako je proizvodnja ovih motora koštala više, Škoda je mogla da ponudi novi koncept vozila po konkurentnoj ceni u odnosu na dvocilindarske motore. Cena modela 418 Popular je pala zahvaljujući efikasnoj liniji proizvodnje.

Planovi za manji, ekonomičniji automobil

Uprkos tome, Popular s velikom dužinom do čak četiri metara je bio sve veći i veći, pa su čak i osnovne verzije još uvek bile preskupe za privlačenje velikog broja kupaca. U Škodi, planovi za manji, ekonomičniji automobil počeli su da se uobličuju u procvat vlasništva automobila. Oni su nastali u obliku takozvanog prototipa Sagitta, čiji latinski naziv znači „strelica“ i ima vezu sa znakom brenda. Tačan datum njihovog razvoja ne može se precizno utvrditi u arhivi Škoda Auto, ali drugi zapisi smeštaju projekat između 1936. i 1938. godine. Dimenzije malog automobila su jasne. Sa međuosovinskim rastojanjem od 2.100 milimetara, test vozila su imala dužinu od 3.400 mm, 1.320 mm širinu i 1.420 mm visinu.

Prvo probno vozilo 1936. godine

Prvo probno vozilo je postavljeno na točkove u aprilu 1936. godine. Sa centralnim cevastim okvirom i četiri pojednačno viseća točka je bio baziran na Škodinom novom konceptu. Više i ne znamo koje je telo ovaj prototip imao. U svakom slučaju, sledila su ga dva kabrioleta, automobil s dvoje vrata, sa četiri sedišta umesto rasporeda 2+2, i četiri coupe modela koji su se međusobno razlikovali u tome da li se bočni prozori otvaraju horizontalno ili vertikalno. Slično modelu Popular, njihova trostepena transmisija s kućištem na zadnjoj osovini formirala je naprednu „transaxle“ jedinicu. Tek kasnije ovaj pametni izgled je postao široko prihvaćen, recimo, za skupe sportske i trkačke automobile.

Precizno upravljanje

Činjenica da je ovaj princip takođe poboljšao vuču na uglavnom neasfaltiranom, blatnjavom i peščanom putu u to vreme bila je znatna prednost. Precizno upravljanje takođe je doprinelo jednostavnosti upotrebe. Kad je prazan, težina automobila Sagitta iznosila je samo 580 kilograma, dok je potpuno opterećen mogao da teži do 860 kilograma.

Ispod poklopca motora svoj zadatak su obavili četvorotaktni V2 motori iz test programa inženjera Zubaty. Za razliku od uobičajenog dizajna, ovi motori su bili hlađeni vazduhom i imali su ventilator od lakog metala i kapilarni termometar iza svake rebraste glave cilindra. Prototip je je postizao maksimalnu brzinu od 70 km/h, prosečna potrošnja goriva iznosila je 5,5 litara na 100 kilometara.

Dva primerka u Škodinom muzeju

Dva primerka retkog modela Sagitta nalaze se sada u kolekciji Škoda Muzeja u gradu Mlada Boleslav. Potpuno obnovljen coupe u metalik braon boji deo je stalne postavke. Ima klizne prozore na vratima. Drugi coupe čeka da bude restauiran. Iako ovi mali atraktivni modeli nisu krenuli u serijsku proizvodnju, ipak su poslužili svojoj svrsi. Mnogi elementi, uključujući motor koji je postavljen uzdužno ispred prednje osovine i rešetka hladnjaka, koja se podiže zajedno sa poklopcem motora, pronašao je put do modela 995 Popular „Liduška“ koji se proizvodio od novembra 1938. godine. Uprkos svojim složenijim motorima od 995cc, 16 kW (22 KS) i 400 milimetara dužoj karoseriji, postao je veliki hit u pogledu cene i prodaje. Do 1946. godine, sa proizvodne trake je ukupno sišlo 1.478 automobila „Liduška“.

Komentari(0)

sortiraj