Skoro četvrtina udela u emisiji CO2 dolazi od transporta
Svima dostupni podaci, upućuju na činjenicu da čak 23% udela u emisiji CO2 u Srbiji, dolazi od transporta, a da najveću „zaslugu“ imaju kamioni, autobusi, automobili i motocikli
Prosečna starost vozila u našoj zemlji, iznosi preko 16,5 godina, što znači veliki broj motora koji imaju Euro 3 ili čak niži standard, čime značajno doprinose zagađenju vazduha. I dok konkretnih instant rešenja na vidiku nema, pravi je trenutak zapitati se kako je do ovolikog stepena zagađenja uopšte došlo. Koliko je svako od nas tom zagađenju doprineo i koliko može učiniti da se ono postepeno smanjuje?
U današnje vreme, kada životni i
poslovni stil nameće da sve više vremena provodimo u transportu, emisija CO2 se
multiplikuje, a tome značajno doprinosi kvalitet, odnosno istrošenost motora
koji se koriste. I dok EURO standardi određuju količinu štetnih četica u
izduvnim gasovima koje automobili smeju da emituju u različitim uslovima
korišćenja, jedan od prvih koraka ka “pročišćavanju” vazduha bila bi zabrana
uvoza starijih polovnih vozila, onih sa Euro 3 ili nižim standardom.
Zašto je to važno?
U prvih devet meseci tokom 2019.
godine, u Srbiju je uveženo preko 100.000 polovnih vozila, od čega je 45% čine
vozila u Euro 3 standardu, uglavnom starija od 14 godina. Sa druge strane,
svega 6% od ovog broja čine automobili mlađi od 4 godine sa Euro 6 standardom.
Nepopularna činjenica glasi da se ta vozila koja mi masovno uvozimo, na zapadu
smatraju otpadom, dok se kod nas voze i u velikoj meri doprinose da danas
udišemo vazduh koji je najzagađeniji u Evropi.
Šta kaže zakon?
Pravilnik o tehničkim pregledima
vozila iz 2018. godine, propisuje obavezu vlasnika starijih vozila da svoje
automobile usklade sa eko-normama, jer od 2021. ona neće moći da prođu
tehnički pregled. Ovo pravilo zahteva ulaganja u kupovinu novih katalizatora,
izduvnih sistema i filtera, a kada se sve stavi na papir, postavlja se pitanje
vredi li na taj način ulagati ili se odlučiti za kupovinu novog ili polovnog automobile
koji ispunjavaju ekološke standarde.
Vozila na električni pogon
Mnogi proizvođači automobila, veliki
novac ulažu u razvoj vozila na hibridni ili kompletno električni pogon. Trend
rasta prodaje ovakvih modela širom sveta, obećava da će njihov broj značajno
povećavati iz godine u godinu, a odluka o kupovini ovakvih modela donosi
višestruke benefite. Električni automobile ne zagađuju okolinu, dok hibridni to
čine u manjoj meri jer jer troše manje goriva. Ne treba zanemariti i da su
električni modeli su dosta jeftiniji za održavanje.
Jaguar I-Pace
Prvi potpuno električni model
Jaguara, predstavlja logičan izbor za vozače koji cene kvalitet i poseduju
svest o osetljivosti ekološke situacije u kojoj se naša zemlja nalazi. Novi
model, zadržao je fantastične vozne performase koje karakterišu Jaguar, uz
integraciju nove tehnologije koja donosi unutrašnji mir i novu dimenziju
uživanja u vožnji.
Više električnih modela i manja dostupnost Euro 3
Kako se ni zagađenje vazduha nije pojavilo odjednom, teško je pronaći rešenje koje može doneti značajno poboljšanje odmah. Ipak, svest o pozitivnom uticaju električnih modela na našu okolinu značajno se povećava, a povećanjem broja ovih modela u saobraćaju, smanjiće se emisija CO2. Ako se tome pridoda smanjenje broja vozila koji emituju veliku količinu štetnih gasova, na dobrom smo putu!
Komentari(0)