Sportska legenda za 21. vek - Škoda 200 RS
Kako bi legendarna Škoda 200 RS izgledala da su je dizajnirali današnji dizajneri? Zavirite u njihov svet mašte i saznajte šta ih inspiriše
Daniel Petr sebe opisuje kao „deo nameštaja“ u Škoda sektoru za dizajn. Jedan je od najstarijih dizajnera u kompaniji. Njegova specijalnost su sportski derivati Škoda automobila i dizajn automobila za Škoda Motorsport. Stoga ne iznenađuje da je odabrao model 200 RS za svoju modernu interpretaciju u seriji Ikone dobijaju novo ruho.
Daniel Petr
-Radio sam za ŠKODA Motorsport na dizajnu modela Octavia WRC
- priseća se Daniel Petr svojih prvih koraka u projektovanju Škoda trkačkih
automobila. „Njegovi“ Octavia WRC i 200 RS, koje je Daniel odlučio da pretvori
u moderni oblik, imaju mnogo toga zajedničkog - oba modela su bila izvanredne
modifikacije čiji je zadatak bio takmičenje za vodeće pozicije u ukupnoj
klasifikaciji Svetskog reli prvenstva. Škoda 200 RS nije baš imala sreće. Pre
nego što su stručnjaci u ŠKODA AUTO uspeli da je postave za pobedu tokom sezona
1974. i 1975. godine, pravila su se promenila. Tako je ŠKODA promenila svoju
strategiju i stiglo je slavno doba modela 130 RS, koji je takođe dobio modernu
interpretaciju u našoj seriji.
Potpuno moderno
Za svoju interpretaciju modela 200 RS, Daniel Petr je odlučio
da krene u pravcu prepoznatljivog dizajna za 21. vek.
-Pokušao sam da sačuvam crveno-bele grafike koje su tipične
za 200 RS. Tada su to bile fabričke boje. Preneo sam i neke detalje u novi
dizajn, ali nisam želeo da auto na prvi pogled izgleda kao original - kaže
Daniel. -Želeo sam da postoji vidljiv napredak u linijama automobila, da
automobil bude stvarno moderan.
I uspeo je. Silueta podseća na originalni 200 RS, čiji je
krov spušten za 15 centimetara u poređenju sa serijski proizvedenim modelom Škoda
110 R. Ali isklesane linije s modernim detaljima poput trouglastih LED prednjih
svetala, usisnika vazduha na krovu, prepoznatljivih retrovizora i veliki zadnji
difuzor čine Danielovu interpretaciju modernim superautomobilom. Pažljivi
promatrač primetiće pečat prošlosti: grafika na bočnim retrovizorima, rešetka
hladnjaka, zadnji spojler i zlatni točkovi jasno odaju počast originalnom
modelu 200 RS. Prema rečima dizajnera, to je i podsetnik na 120 godina Škoda
Motorsporta. Ovaj važan jubilej tim fabrike obeležava ove godine.
Funkcionalan trkački
automobil
Daniel ima veliko iskustvo u projektovanju trkačkih
automobila, pa se pokušao držati načela koja bi omogućila da se takav automobil
zapravo koristi u trkama, čak i za njegov projekat.
-Pronaći kompromis između funkcionalnosti i lepog dizajna
uvek je izazov s trkačkim automobilima. To sam pokušao da postignem i sa
automobilom isključivo iz svoje mašte. Prema njegovom mišljenju, na ovaj način
automobil ne izgleda „daleko“ - detalji su osmišljeni na način koji funkcioniše
i još uvek čini da automobil izgleda moderno. -Razmišljao sam o hlađenju motora
i kočnica, na primer, aerodinamičkim elementima, celokupnoj ergonomiji automobile
- objašnjava Dan.
Kaže da su proporcije ostale verne originalu, pa bi danas to
bio kompaktni sportski automobil. Naravno, s motorom pozadi. - Ali nisam puno
razmišljao o pogonu: automobil bi definitivno trebalo da ima motor sa
unutrašnjim sagorevanjem, a hibridna tehnologija bi se sigurno mogla koristiti
- razmišlja dizajner o svojoj viziji.
Isto kao i uvek
Takođe kaže da je na svojoj viziji modernog 200 RS radio na
isti način kao i na bilo kom drugom projektu. - Prvo što uvek uradim je da
posegnem za olovkom i papirom i skiciram. Uložio sam oko 10 minuta svog vremena
u skiciranje osnovnih proporcija i tipičnih oblika tražeći ono što bi automobil
trebalo da ima - rekao je Daniel. Nakon što je pronašao osnovne crte, kaže,
prešao je na rad na računaru, gde je razradio temu. - Dodajem detalje, boje,
točkove - objašnjava on. Oko tri nedelje je radio na izgledu modernog 200 RS. Rezultat
ostavlja bez daha. Moderna Škoda 200 RS nesumnjivo upućuje na izvorni model, a
ima moderan dizajn i elemente koji se ne nalaze nigde drugde u Škoda modelima,
ali je istovremeno i tipičan predstavnik češkog brenda.
Daniel Petr
Daniel Petr je jedan od najstarijih članova Škoda Design
tima. S vremenom se razvio u stručnjaka za određene derivate modela, na primer
za dizajn Monte Carlo i RS sportskih verzija. On je autor dizajna modela Octavia
WRC ili trenutne trkačke opreme za modele Škoda Fabia WRC, Škoda Fabia S2000 i
Škoda Fabia Rally2 evo. Za novu generaciju modela Fabia, na primer, smislio je
posebnu kamuflažu kako bi automobil odabrani novinari mogli da testiraju pre
premijere. Daniel se čak i u slobodno vreme bavi moto sportom. On se brine o
svom reli automobilu Škoda 100, koji je slučajno crveno-bele boje, baš kao i
200 RS. Sa ovim automobilom učestvuje u istorijskim reli događajima.
Škoda 200 RS
Škoda 200 RS trkački specijal je zapravo prethodnik legendarnog i puno uspešnijeg modela 130 RS. Rad na automobilu počeo je 1973. godine i to je bio pravi trkački specijalitet. Češki proizvođač automobila morao je da razvije svoj dvolitarski četvorocilindrični motor sa tadašnjom snagom od 120 kW. Automobil je imao redizajniranu prednju osovinu u poređenju sa modelom 110 R. Automobil je imao aluminijumske ploče karoserije i težio je nešto više od 800 kilograma. Automobil je učestvovao na takmičenjima 1974. i 1975. godine. Proizvedena su samo dva primerka: treći tip bio je 180 RS sa motorom od 1,8 litara.
Komentari(0)