Toyota i Differ - Vodonik, gorivo iz razređenog vazduha
Toyota i Differ gledaju u budućnost! Zvuči kao magija - stavite namenski uređaj u kontakt sa vazduhom, izložite ga sunčevom svetlu i on počinje da proizvodi gorivo, besplatno
To je osnovna ideja fundamentalnih istraživanja koje je sproveo Differ, holandski Institut za temeljna istraživanja energije, u saradnji sa Toyota Motor Europe. Partnerstvo ima za cilj da razvije uređaj koji apsorbuje vodenu paru i deli je na vodonik i kiseonik direktno koristeći sunčevu energiju. Predlog istraživanja LIFT (Lansirna podloga za inovativnu tehnologiju budućnosti) je sada podržan kreditom Fonda NVO ENV PPS2.
Zajednički ciljevi
U
ovom projektu Differ i Toyota Motor Europe istražuju inovativan način za
direktnu proizvodnju vodonika iz vlažnog vazduha. Motivacija za ovaj
istraživački projekat je dvostruka. Potrebna su nova održiva goriva kako bi se
prvo smanjila naša zavisnost od fosilnih goriva, a drugo, smanjila emisija
gasova s efektom staklene bašte. Jedno od tih održivih goriva je vodonik, koji
se može koristiti za skladištenje obnovljive energije. Kada se vodonik
kombinuje sa kiseonikom u gorivoj ćeliji, oslobađa energija u obliku
električne energije, s čistom vodom kao jedinom emisijom.
U
potrazi za rešenjima, Odeljenje za istraživanja naprednih materijala kompanije
TME sastalo se sa Differ-ovom grupom Katalitički i elektrohemijski procesi za
energetske aplikacije, kojom rukovodi Mihalis Tsampas. Ova grupa je radila na
metodi razdvajanja vode u parnoj umesto u tekućoj fazi, što je mnogo češće.
Mihalis Tsampas
-Rad
s gasom umesto s tečnostima ima nekoliko prednosti - objašnjava Tsampas i
dodaje: - Tečnosti uvode neke tehničke probleme, kao što je neželjeno stvaranje
mehurića. Štaviše, korišćenjem vode u gasnoj fazi umesto od tečne faze, ne
zahteva skupe instalacije za prečišćavanje vode. I na kraju, pošto koristimo
samo vodu koja je prisutna u okolnom vazduhu, naša tehnologija je takođe
primenljiva na udaljenim mestima gde nema vode.
Demonstrirani princip
Tokom
prošle godine Differ i Toyota su u zajedničkoj studiji izvodljivosti pokazali
da zamišljeni princip zaista funkcioniše. Istraživači su razvili novu
foto-elektrohemijsku ćeliju u čvrstom stanju koja je bila u stanju da prvo
uhvati vodu iz ambijentalnog vazduha i onda generiše vodonik pri osvetljenju
generisanom od sunčevog svetla. Ovaj prvi prototip postigao je impresivnih 70%
performansi koje se dobijaju kada se ekvivalentni uređaj napuni vodom. Sistem
se sastoji od polimernih elektrolitnih membrana, poroznih fotoelektroda i
materijala za apsorpciju vode, kombinovanih u posebno namenjenom
membransko-integrisanom uređaju.
Toyotin pristup
-Pionir
po prvoj masovno proizvedenoj limuzini na vodonik u svetu, Toyota takođe
aktivno doprinosi pronalaženju načina za proizvodnju vodonika bez upotrebe
fosilnih goriva -, kaže Isotta Cerri, generalni direktor Odeljenja za
istraživanje naprednih materijala i dodaje: - To se uklapa u projekat Toyota
ekološki izazov 2050, koji za cilj ima nultu emisiju CO2 tokom čitavog životnog
ciklusa naših vozila. Proizvodnja vodonika zasnovana na obnovljivim izvorima
energije značajno pomaže u smanjenju emisije gasova s efektom staklene bašte.
Ovakvim fundamentalnim istraživanjima radimo na popularizaciji vodonika,
razvijajući hidrogenske aplikacije pristupačne i jednostavne za upotrebu u
našem poslovanju kao i za kupca.
Poboljšanja i povećanja
U
sledećoj fazi projekta, partneri nameravaju da postavku značajno poboljšaju.
-U
našem prvom prototipu koristili smo fotoelektrode za koje se zna da su veoma
stabilne. Ali, materijal koji se koristi apsorbuje samo ultravioletnu (UV)
svetlost, što čini manje od pet odsto ukupne sunčeve svetlosti koja dopire do
Zemlje. Sledeći korak je primena najsavremenijih materijala i optimizacija
arhitekture sistema kako bi se povećali i unos vode i količina sunčeve
svetlosti koja se apsorbuje - objašnjava Tsampas..
Kada
se ova prepreka prevaziđe, istraživanje će se pomeriti ka unapređenju
tehnologije. Postojeće foto-elektrohemijske ćelije, koje su u stanju da
proizvode vodonik, veoma su male, veličine oko kvadratnog centimetra. Da bi
postale ekonomski održive, njihova veličina mora da bude povećana za najmanje
dva do tri puta.
-Još nismo postigli, ali se nadamo da će jednog dana ove vrste sistema moći da se koriste u privatnim kućama za napajanje energijom ili za napajanje automobila za svakodnevne potrebe - predviđa Tsampas.
Komentari(0)