Vision 7S - Najkompleksniji koncept automobil i veliki izazovi
Izgradnja koncepta se značajno razlikuje od razvoja automobila za masovnu proizvodnju. Glavni izazovi sa VISION 7S bili su novi dizajnerski jezik i jedinstvena tehnička rešenja
Studija Škoda Vision 7S nije samo impresivna, već je i važna. Automobil predstavlja uvid u proizvodnju porodičnog električnog automobila, a istovremeno predstavlja potpuno novi dizajnerski jezik i novi logotip i vizuelni identitet brenda. Automobil je jedinstven i sa tehničke tačke gledišta.
Martin Porteš
-To je najfunkcionalniji i najopsežniji koncept koji smo
ikada izgradili - kaže Martin Porteš, rukovodilac projekta zadužen za razvoj
koncepta u sektoru za dizajn.
Ne čudi da je rad na ovako važnom projektu bio zahtevan.
Dizajneri su imali malo vremena i morali su da pronađu način da u automobil
ugrade neobične tehnologije. Pripreme VISION 7S počele su oko godinu dana pre
njegove premijere u septembru 2021.
-Tada je sastavljen plan i započeo je proces razvoja -
objašnjava Martin Porteš. Delimično je novi jezik dizajna bio taj koji je
odredio da će studija biti preteča budućeg serijskog SUV-a. - Veliki SUV daje
dovoljno prostora da se novi dizajn pravilno demonstrira - objašnjava Porteš.
Tim u fabrici u Mlada Boleslavi imao je samo desetak meseci
da u potpunosti pripremi koncept automobil. Sve počinje definisanjem osnovnih
proporcija i parametara automobila, a onda tim počinje da priprema odgovarajuću
platformu.
-Na početku ovakvih projekata nije neobično kasniti s rasporedom,
jer dizajneri uvek smišljaju poboljšanja i promene. Sa tim moramo da se nosimo,
ali to stvara veliki pritisak - objašnjava Porteš.
Dizajneri postupno usavršavaju izgled automobila, bilo da se
radi o karoseriji ili unutrašnjosti i raznim detaljima. Izrađuju se glineni
modeli koji takođe moraju da dobiju pečat uprave fabrike. Otprilike u to vreme,
rukovodilac projekta pažljivije prati rokove i proračune, kao i ugovaranje
dobavljača za neke specifične delove i rešenja.
Početak izgradnje
„Gotovo nikada nije definitivno: uvek se nešto doteruje“,
smeje se Martin Porteš na pitanje šta se događa kada se budući osnovni dizajn
reši. U svakom slučaju, sledeća faza je stvarna izrada automobila. Istovremeno
se nastavlja rad na finom podešavanju mnogih detalja, tako da stvarna faza
dizajna i potraga za određenim rešenjima zapravo traju duže od fizičke
konstrukcije automobila.
-Ne možemo jednostavno da čekamo da sve završimo, za to nema
dovoljno vremena - objašnjava Porteš. Na početku izgradnje dizajnerskom timu
pomaže tim za izradu prototipa koji inače priprema prototipove automobila za
serijsku proizvodnju. - Oni nam pomažu da modifikujemo i pripremimo platformu,
da implementiramo osnovne funkcije i tako dalje - kaže Porteš.
Dok se priprema platforma, izrađuju se i delovi karoserije, a
s tom spremnom osnovom počinje izgradnja automobila. „Osnova je cevasti okvir
na koji su montirani delovi tela“, objašnjava Porteš. Uz kostur automobila,
inženjeri rade i na instalaciji ožičenja.
-U modelu VISION 7S imamo puno stvari koje se kreću ili
svetle, što je zahtevalo ekstremnu količinu ožičenja - kaže Porteš, opisujući
izazovne aspekte izgradnje prototipa. VISION 7S ima niz posebnih karakteristika
u tom pogledu. Na primer, ima ono što je poznato kao „upravljanje preko žice“ -
upravljač nije kruto povezan sa točkovima, a komande se točkovima prenose
digitalno.
Druge jedinstvene karakteristike su komandna tabla i
papučice, koje se povlače oko 10 centimetara dalje od putnika kada se prebacuju
iz načina rada Drive u način rada Relax. Ovaj prelaz takođe uključuje rotaciju
velikog ekrana osetljivog na dodir. - Ovde smo dugo tražili tehničko rešenje
koje bi omogućilo tu rotaciju, a da bude dovoljno robustno i da nam u isto
vreme omogući rad sa minimalnom debljinom panela i tankim okvirima - objašnjava
Porteš. Pronalaženje rešenja za „ples“ sedišta pri promeni načina rada
automobila nije bilo jednostavno, kaže on: prednja se sedišta okreću prema
sredini i blago preklope, dok se i zadnja sedišta lagano preklapaju. U
normalnom automobilu to možda i ne bi bilo tako teško, ali u konceptu u kojem
se čini da sedišta sa centralnom konzolom lebde u prostoru, bio je to stvarno
tvrd orah.
Tim iz ŠKODA tehničkog razvoja potom je pomogao u
pronalaženju rešenje koje je povezalo funkcionalnost platforme sa svim
sistemima koncept automobila. VISION 7S je stoga zaista funkcionalan, vozi se i
funkcioniše kao pravi automobil, dok takođe može da prikaže gore pomenutu
promenu u dizajnu enterijera, uključujući novi kontrolni interfejs za putnike.
Trenuci koji kidaju
živce
Automobil je postupno poprimao oblik i delovi su pristizali,
a nakon probne montaže krenula je i završna montaža. To se često komplikuje
raznim preprekama. - Još uvek smo odlučivali o materijalu poda od recikliranih
guma do poslednjeg trenutka. Trebalo je puno raditi da bi se sirovina od
dobavljača nabavila na vreme - nabraja Porteš jednu od poteškoća. „Pleksiglas
koji čini našu Tech-Deck masku ima ograničene mogućnosti u pogledu oblikovanja
i dugo nismo mogli da postignemo željeni rezultat“, dodaje drugi. Ranci
integrisani u zadnju stranu naslona bili su posebna tema, pa je to bio problem
koji je trebalo brzo rešiti. -Ali, uspeli smo - dodaje Porteš.
Završna faza konstrukcije koncept automobila uključivala je
rad u smenama, tačnije 24 sata dnevno. VISION 7S su inženjeri i dizajneri
zaista fino podešavali do poslednjeg trenutka. - Auto je trebalo unapred
pripremiti za fotografisanje i snimanje. Predali smo auto, ali smo i tada još
sređivali neke detalje - objašnjava Porteš.
Onda je došlo vreme za premijeru. - Tu je naravno od neverovatne pomoći tim podrške koji prati automobil na predstavljanju modela - kaže Porteš i dodaje: - Javnost vidi samo taj jedan dolazak na scenu na svetskoj premijeri, ali auto je morao da ide dalje i postavi se na sceni ukupno 13 puta tokom premijere, povezanih internih događaja i proba prema preciznom scenariju, i uvek na vreme. A to je bio tek početak „života“ koncept automobila - odmah nakon toga, VISION 7S su opkolili radoznali članovi publike.
Komentari(0)