Intervju Bernhard Maier - Vreme će nastaviti da teče i nakon koronavirusa
Škoda Auto CEO - Bernhard Maier govori o aktuelnim izazovima i posledicama pandemije korona virusa, kao i viđenju budućnosti
Gospodine Maier, održavamo virtuelni intervju. Kako je raditi iz kućne kancelarije?
-Iznenađujuće dobro.
Održavamo virtuelne sastanke Borda, skoro svi sastanci su online, a na
raspolaganju su nam i telefoni i e-mail-ovi. Ipak, više volim da razgovaram sa
ljudima licem u lice i to je nezamenljivo. Mnogima to već nedostaje, ali
sigurno ćemo se tom ličnom kontaktu radovati još više kada sve prođe.
Kako ste u kompaniji ŠKODA reagovali na krizu koju je izazvao koronavirus
u prvih nekoliko dana?
-U situaciji kao što je ova, morali
smo delovati brzo. Odmah smo osnovali radnu grupu i tim za upravljanje u
kriznim situacijama koji bi objedinili sve relevantne informacije i efikasno
uspostavili procese i strukture. Zdravlje naših zaposlenih i društva u celini
bilo je i ostaje naš osnovni prioritet. U skladu sa tim, 18. marta smo u tri
češke fabrike zatvorili proizvodnju i prilagodili lance snabdevanja. U trom
periodu, neke funkcije su se morale pokrenuti, poput električne proizvodnje ili
snabdevanja rezervnih delova. U isto vreme, nastavili smo rad na nekoliko
razvojnih projekata. Imamo sreću da se mnogi zadaci mogu obaviti i kod kuće.
Proizvodnja je pre izvesnog vremena planirana da se ponovo
pokrene. Sada, produžili ste taj rok. Zašto?
-Budući da su mere za sprečavanje
širenja pandemije proširene preko granica, funkcionalnost naših lanaca nabavke
i snabdevanje rezervnim delovima još uvek nisu zagarantovani. Čak i sada kada
bismo pokrenuli proizvodnju, nedostajali bi nam važni delovi, na primer, od
dobavljača iz južne Evrope. S obzirom na bliske veze proizvođača i dobavljača,
ponovo pokretanje proizvodnje trebalo bi planirati na pan-Evropskoj osnovi.
Kada se proizvodnja pokrene, kako planirate da zaštite zdravlje
zaposlenih?
-Koronavirus do tada verovatno neće u
potpunosti nestati. Trenutno radimo na konceptu „Sigurna proizvodnja“ i
„Sigurna kancelarija“ kako bismo pružili najbolju moguću zaštitu svim
zaposlenima, a posebno onima koji rade u neposrednoj blizini. Koncept uključuje
opsežne zaštitne mere, kao što su maske za lice i sredstva za dezinfekciju. Oni
su već na snazi za sve one koji obavljaju hitne i nužne radove od proglašenja
zatvaranja.
Koliko je kriza sa koronavirusom pogodila brend ŠKODA?
-Tržišta su ozbiljno pogođena. To
znači da trenutno ostvarujemo veoma mali prihod, dok su naši fiksni troškovi
ostali isti. Ovo je ogroman teret. Zato jako pozdravjam činjenicu da češka
vlada pruža ekonomsku podršku u obliku paketa pomoći koji je uporediv sa
nemačkom naknadom za skraćeno radno vreme. Međutim, takva mera ne može biti
neograničena. U narednim danima i sedmicama će za društvo u celini biti od
presudne važnosti uspostaviti pravu ravnotežu između pružanja najbolje moguće
zaštite građana od virusa i osiguranja ekonomije i radnih mesta.
Možete li proceniti finansijske posledice pandemije koronavirusa?
-Ne, za to je još
previše rano. S pozitivne strane, poslovali smo profitabilno i trenutno imamo
dovoljnu likvidnost. ŠKODA je poslednjih godina ostvarila rekordne rezultate, i
da, svaki automobil koji trenutno ne
siđe s proizvodne trake predstavlja udar za nas. Godinama proizvodimo na
granici kapaciteta. Zbog toga, nažalost, ove godine možda nećemo u potpunosti
nadoknaditi gubitak proizvodnje. Sve više razloga zbog kog se nadamo da će se
pandemija koronavirusa povući kako bismo mogli isporučiti automobile kupcima koji
čekaju. S našim vrhunskim i sveobuhvatnim portfolijom modela, u odličnoj smo
poziciji i jedva čekamo da se otvore prodajni saloni i javni život vrati u
normalu, a ekonomija oporavi. Uprkos ovoj izazovnoj situaciji, uveren sam da će
se naša kompanija iz nje izaći još jača, jer se u ovo vreme svi još više
zbližavamo u veliku ŠKODA porodicu. Sad pokazujemo ono što nas izdvaja -
solidarnost, poverenje i brižnost. Želeo bih da iskoristim ovu priliku da
izrazim iskrenu zahvalnost svim članovima ŠKODA porodice koji tako dobro
podnose ovu situaciju.
Znači li to da ste sigurni da ćete proći kroz ovu krizu bez smanjenja
broja radnih mesta?
-Našom Strategijom 2025 definisali
smo jasan plan rasta koji se pokazao efikasnim. Ovaj plan nameravamo da
nastavimo kada izađemo iz ove teške situacije. Vreme će nastaviti da teče i
nakon koronavirusa. Naš glavni prioritet je da svi „Škodijani“ ostanu na brodu.
Koje efekte očekujete da će pandemija koronavirusa imati na globalnu
ekonomiju?
-Globalna ekonomija
sa svojim globalno umreženim trgovinskim tokovima ozbiljno je pogođena. Niko
još sa sigurnošću ne može precizno da proceni posledice, one će biti veće nego
u krizama poslednjih godina. Što su duže obustavljeni javni život i ekonomija,
veći je rizik da će se opšti napredak koji smo izgradili poslednjih godina
urušiti. Zato je jedini način da ovo zajedno prebrodimo uz koordinirano
međunarodno zalaganje. Solidarnost koju treba da pokaženo treba da bude još
veća nego što je bila.
Trenutna situacija je jako složena, ako ne i nesaglediva. Kako možete
bilo šta da planirate?
-Radimo na raznim scenarijima, tako
da ćemo biti spremni za sve moguće slučajeve. Poučeni iz ranijih zbivanja kada
su zdravstvene krize u pitanju, jedan mogući scenario stručnjaci ocenjuju kao
„V-scenario“ prema kom bismo se suočili sa velikim padom u kratkom roku, ali iz
toga bismo izašli brzo i još jači. Trenutno u Kini susrećemo prve znakove
takvog scenarija. Uveren sam da i u Evropi to možemo ostvariti, sa
odgovarajućim merama zaštite ljudi, ali povrh svega, ispravnim stavom. Pored
toga, vlade će morati da osiguraju podsticaje u obliku programa podrške i
zajmova za to vreme. Drago mi je da mnoge zemlje EU već razgovaraju o takvim
merama. To je jedini način da „V-scenario” bude čak i zamisliv.
Kompanije takođe pružaju pordšku društvu na različite načine. Šta radi
ŠKODA u tom pogledu?
-Pomažemo na nekoliko načina. Na
primer, naš sektor za tehnički razvoj proizvodi FFP3 respiratore štampajući ih
3D štampačem. To su respiratori za višekratnu upotrebu, a razvijeni su u
saradnji sa Istraživačko-inovativnim centrom za naprednu industrijsku
proizvodnju (RICAIP) i Češkim institutom za informatiku, robotiku i kibernetiku
(CIIRC). Osim toga, obezbedili smo preko 200 ŠKODA automobila i 150 skutera
BeRide za HoppyGo platformu. Oni služe za zdravstvenu podršku i za one koji
moraju biti mobilni. A u Indiji, gde smo odgovorni za koncern, naše kolege
proizvode štitnike za lice koji se doniraju lekarima i medicinskom osoblju.
Kako kriza utiče na e-mobility strategiju?
-Trenutno se držimo svojih planova.
Do kraja 2022. godine imaćemo deset delimično ili potpuno električnih vozila u
našoj ponudi. Do kraja ove godine ćemo predstaviti model ENYAQ iV, naš
prvi električni automobil koji je od samog početka dizajniran kao takav.
Šta sve Vi lično naučili iz krize?
-Mogu se setiti nekoliko stvari. Na primer, nikada ne bismo trebali uzimati ništa zdravo za gotovo, posebno jednostavne i osnovne stvari u svakodnevnom životu. Ovo vreme nam daje novi osećaj zahvalnosti prema njima. Kada je u pitanju komunikacija i digitalizacija, primetio sam da smo mnogo dalje nego što smo mislili pre korona krize. Možemo se vrlo brzo prilagoditi novim oblicima rada. I dalje ćemo u potpunosti koristiti ovu efikasnost digitalne komunikacije kada se sve završi. I na kraju, nakon krize mogu konstatovati da nas virus, iako sada fizički stvara veću udaljenost, sve više zbližava. I zato, uprkos sadašnjoj nesigurnosti, jedno je izvesno, svaka kriza, pa i ova, predstavlja priliku za sve nas.
Komentari(0)