Kako se Škoda dizajnerski jezik razvijao

Dizajnerski jezik Modern Solid oblikuje Škoda automobile sadašnjosti i budućnosti. Nastavlja se na dugu tradiciju pomne pažnje posvećene izgledu vozila Laurin & Klement, a potom i Škoda vozila

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Sada možete videti kako se dizajn menjao na posebnoj postavci u Škoda muzeju u Mladá Boleslavi. Sve je počelo u 19. veku sa elegantnim linijama i pažljivom završnom obradom bicikala ili atraktivnim, ali vrlo praktičnim oblikom okvira motocikla. Međutim, upravo je prvi automobil kompanije bio prava odskočna daska za originalni dizajnerski jezik: „Posvetimo pažnju Laurin i Klement Voiturette! Izgled mu je, jednom rečju, lep, a linije elegantne, to je savršeno manje izdanje velikog automobila: izdužen, nizak i vrlo udoban,“ tako je cenjeni novinar Vilém „Henry“ Heinz ocenio Voiturette A u decembru 1905. u prvoj stručnoj recenziji. Ostali eksponati u Škoda muzeju takođe pokazuju istančan estetski senzibilitet svojih tvoraca. Retko su pribegavali ekstravaganciji. Uspeli su da osvoje srca širokog spektra kupaca na svim kontinentima s obično suzdržanim, ali nepogrešivim izgledom automobila, odražavajući savremene trendove karoserije.

Dizajneri (dugo) nepoznati

Veliki upitnik visi nad tvorcima izvornog dizajnerskog jezika portfolija Laurin & Klement (1905-1925) i prvih decenija brenda Škoda. Ostali su u drugom planu dok je češki brend nizao uspeh za uspehom. Uostalom, dugo su vremena same karoserije bile u drugom planu, koštale su manje od 10% osnovne cene šasije! Kupci su šasiju mogli da „obuku“ kod jednog od mnogih nezavisnih proizvođača karoserija. Ali, velika većina vozača radije je birala iz ponude samog češkog proizvođača automobila, poznatog po svojim visokim estetskim standardima i kvalitetu materijala i izrade.

Tek u drugoj polovini 20. veka profesija dizajnera automobila odvojena je od konstruktora karoserija i inženjera. Međutim, i kasnije su mnogi svetski proizvođači automobila koristili usluge eksternih industrijskih dizajnera, renomiranih kipara ili grafičara. Posebno u 1950-im i 1990-im godinama, italijanski studiji su bili na čelu dizajna automobila. Iako originalni dizajn limuzine Škoda 720 ID mladog Giorgetto Giugiara nikada nije ušao u serijsku proizvodnju iz političkih razloga, Škoda Favorit koju je dizajnirao tim Nuccia Bertonea bio je najmoderniji automobil u Istočnom bloku tog vremena.

Dalja evolucija odvijala se u kontekstu Volkswagen Grupe, čiji je deo Škoda Auto od 1991. Snažna baza resursa i veliko iskustvo strateškog partnera omogućili su stvaranje posebnog Škoda Design sektora. Sedište sektora je inspirativna vila smeštena na obalama reke Jizera u gradu Mladá Boleslav i datira iz 1890. godine, a ni kancelarija u srcu Praga nije ništa manje inspirativna. Škoda Design zapošljava ljude 30 različitih nacionalnosti. Uostalom, Škoda je bio i ostao globalni brend čiji dizajn mora poštovati specifične ukuse i vrednosti kupaca u više od 100 zemalja.

Poziv na izložbu

Muzej Škoda u Mladá Boleslavi sada postavlja poslednju od tri postavke u uspešnoj seriji pod nazivom „Evolucija proizvodnje automobila“, ovaj put pod nazivom „Jezik dizajna automobila L&K i Škoda“. Paneli velikog formata s propratnim tekstovima, dizajnerskim skicama i brojnim fotografijama pričaju priču o proizvodnji automobila u celini i njegovih važnih delova: točkova, volana i prednjih svetala. Ostale zanimljive teme izložbe uključuju transformaciju korišćenih prirodnih i sintetičkih materijala i dug put od prvih autoradija do današnjih multimedijalnih sistema.

Izložba prikazuje neke jedinstvene predmete iz zbirki Muzeja Škoda: predratnu aerodinamičnu Škodu 935 Dynamic, posleratne prototipove, materijalizaciju dizajna italijanskih dizajnerskih studija ili izložbene koncepte koji su razvijeni otkako je brend Škoda inkorporiran u VW Grupu. Njih predstavljaju Škoda Octavia Combi (1997) tima Dirka van Braeckela, Škoda Yeti (2005) Thomasa Ingenlatha, Škoda Joyster (2007) koju je zamislio Jens Mansky, Škoda Vision S (2016) iz ere Josefa Kabaňa i Škoda Vision iV (2019) sadašnjeg glavnog dizajnera Olivera Stefanija. Stefani takođe stoji iza najnovijeg poglavlja u dugoj priči Škoda dizajnerskog jezika. Pre nekoliko nedelja, češki proizvođač automobila predstavio je šest električnih modela koji će se u potpunosti bazirati na novom dizajnerskom jeziku brenda, Modern Solid, čija su načela nagoveštena u studiji Vision 7S i čiji će koncept razvijati serijski modeli u narednim godinama. Ali to tek dolazi… Nova izložba u Škoda Muzeju – Design Language L&K i Škoda automobili– otvorena je za javnost do 22. novembra 2023. godine.

Komentari(0)

sortiraj