Škoda i Volkswagen - Tri decenije partnerstva
Trideset godina deli modele Škoda Favorit i Škoda Enyaq iV. To je ujedno i period koji Škoda i Volkswagen Group idu ruku pod ruku. Šta se promenilo
Vratite se trideset godina unazad i setite se kakav je svet bio 1991. Pogledajte dokle je svet stigao od tog vremena. Godine 1991. Nirvana je objavila svoju himnu generacije X Smells Like Teen Spirit, a Anthony Hopkins očarao je bioskopsku publiku u filmu Kad jaganjci utihnu, osvojivši Oscara za svoj performans. Michael Jackson objavio je svoj album Dangerous, a svet je oplakivao odlazak Freddie Mercury-ja.
Od tada je svet postao manji i povezaniji. Samo nekoliko
godina nakon pada komunističkog carstva, Mihail Gorbačov odstupio je s mesta
predsednik Sovjetskog Saveza, koji se raspadao. Václav Havel najavio je propast
Varšavskog pakta i Helmut Kohl je po treći put postao kancelar, ali ovog puta
ponovo ujedinjene Nemačke. Trideset godina kasnije, svet je postao globalno
selo. Ako isključimo današnja ograničenja pandemije Covid-19, možemo leteti s
jednog kraja planete na drugi; tehnologija nam omogućava da budemo u stalnom
kontaktu sa ostatkom sveta; sastajemo se putem video konferencija, gotovo tačno
znamo kakvo će biti vreme; i sa samo nekoliko klikova na ekranu osetljivom na
dodir možemo kupiti sve što poželimo. Internet u svakom telefonu i automobile.
Jedna od najvažnijih promena je internet i njegov potencijal
za neograničenu komercijalnu upotrebu. Pre trideset godina započela je era
World Wide Web-a. Danas ne možemo zamisliti život bez interneta: to ne
iznenađuje, jer je ušao u svaki aspekt našeg života. Automobili nisu izuzetak.
Danas su prepuni elektronike i čipova, pa čak i eSIM-ovi za konstantnu brzu LTE
vezu sada su postali standard. Svojim automobilima možemo upravljati putem
mobilnih aplikacija, daljinskim planiranjem putovanja, zaključavanjem i
otključavanjem, pokretanjem motora ili uključivanjem grejanja, ili čak pustiti
da se parkira sam automobil. Servisni centri stupaju u kontakt kako bi nas
obavestili da se približava zakazani pregled ili da su nam kočione pločice
istrošene. Možemo slušati muziku u automobilu, pa čak i gledati video zapise na
velikim ekranima centralne ploče. Nepotrebno je reći da je poslednjih trideset
godina tehnološki napredak uticao na automobilsku industriju.
Savez pre trideset
godina koji je spasao budućnost
Škoda automobili su dobar primer za to. Pre trideset godina
postojao je Favorit, model koji je ubedio Volkswagen da postane strateški
partner. Danas Škoda lansira svoj prvi potpuno električni SUV, Enyaq iV. Teško
bi bilo zamisliti veći skok unapred. Tadašnji češki proizvođač automobila
bio je spas za savez sa stranim investitorom. Na tenderu za privatizaciju sa
osam ponuđača pobedila je grupacija Volkswagen, koja se obavezala da će ulagati
u češkog proizvođača automobila i razvijati ga. Datum prekretnice je 16. april
1991. godine, kada je sporazum o privatizaciji stupio na snagu. Nemački
proizvođač potrošio je 620 miliona nemačkih maraka (da, Nemačka tada nije
koristila evro) kako bi dobila 31% udela. Postepeno se povećavao udeo,
postajući jedini deoničar 2000. godine.
Škoda Favorit - 783.167
proizvedenih jedinica između 1988. i 1994.
Favorit je pratio model Lada Samara kao drugi automobil u
bivšem istočnom bloku koji je imao pogon na prednje točkove i nije bio
licencirana verzija „zapadnog“ automobila. Tokom svog životnog ciklusa doživeo
je nekoliko modernizacija. Prilikom prvog preobražaja, neposredno nakon što je
Škodu 1991. godine preuzela Volkswagen Group, logotip na rešetki hladnjaka
pomeren je u sredinu, a usisnik vazduha ispod njega nestao (vazduh je u motor
tekao samo kroz otvore na braniku). Materijali korišćeni u automobilu postupno
su nadograđivani, ali ukupni izgled automobila ostao je nepromenjen.
Godine 1993. rešetka hladnjaka dobila je novi otvor za usis
vazduha, poznat kao „brkovi“, a sama rešetka bila je uža za nekoliko
milimetara. Branici su preuređeni kako bi se poboljšala aerodinamika, produžen
je međuosovinski razmak, a točkovi su takođe redizajnirani. Izvorno braon
enterijer postao je crn. Kvake na vratima i poklopac rezervoara za benzin
postali su zaobljeniji, a elektrika automobila poboljšana. Sledeći aspekt
liftinga bio je taj što je Škoda logotip postavljen na sredinu petih vrata.
Škoda Enyaq iV - u
proizvodnji od 2020. godine
Škoda Enyaq iV je ujedno i prva Škoda za masovnu proizvodnju zasnovana na modularnoj električnoj platformi (MEB) Volkswagen Grupe. Tipično za brend Škoda, automobil nudi izdašnu prostranost enterijera. Novi dizajni enterijera zamenili su klasične standarde opreme. Jasno struktuirani raspon dostupnih opcija olakšava konfiguraciju automobila onako kako želite sa samo nekoliko klikova mišem. Opcije uključuju pogon na zadnje točkove ili pogon na sva četiri točka, četiri nivoa performansi i dva različita kapaciteta baterije. Sa dometom od preko 520 km u WLTP ciklusu, Enyaq iV se lako može nositi sa svakodnevnim putovanjima u gradu, kao i dugim putovanjima.
Komentari(0)