Kultni češki karavan kroz vreme
Škoda Octavia Combi slavi četvrtinu stoleća na tržištu. Osvrnimo se na sve generacije ovog popularnog porodičnog automobila
Geni popularnog karavana datiraju iz 1960-ih, ali njegova moderna istorija započela je 1990-ih. Octavia Combi imala je svetsku premijeru na Sajmu automobila u Ženevi 3. marta 1998, pre tačno 25 godina. Octavia je postala najprodavaniji Škoda model, sa preko 7,1 miliona jedinica koje su izašle iz proizvodnje u četiri generacije (1996, 2004, 2012. i 2020), uključujući 2,8 miliona karavana (podaci za period od 1998. do 2022). Proverite kako se popularna praktična kombi verzija menjala kroz vreme.
Prva generacija
Robustni i sigurni karavan (nagrađen sa četiri Euro NCAP
zvezdice) koji je dizajnirao Dirk van Braeckel uz pomoć Luca Donckerwolkea,
koji je takođe pomogao dizajniranje Lamborghini-ja, lansiran je 1998. godine,
dve godine nakon debija liftback verzije. Karavan je dobio 20 litara veći
prtljažnik (548 litara); spoljašnje dimenzije ostale su iste kao i na liftback
modelu, samo je visina povećana za 19 milimetara (1.448).
Modernizacija u septembru 2000. godine donela je preobražaj
prednjeg dela, sa nešto zaobljenijim prednjim svetlima i branikom i potpuno
jasnom optikom. Inženjeri su ojačali B-stubove i prostor gde je smešten motor.
Automobil je podignut ugradnjom modifikovane zadnje osovine. Proizvedeno je
preko 470.000 modernih automobila Octavia Combi. Proizvodnja je konačno
prekinuta u novembru 2010.
Druga generacija
Octavia II prvi put je predstavljena na Sajmu automobila u Ženevi 2004. godine. U poređenju sa prethodnom generacijom, imala je druge motore, moderniju tehnologiju i robustniju karoseriju. Masivna rešetka hladnjaka dobila je trapezoidni oblik, a branik se nije toliko isticao od karoserije. Indikatori pravca su dodati na retrovizore, a B-stubovi su malo povećani. Iste godine stigla je Škoda Octavia Combi sa prtljažnikom od 580 litara (1620 s preklopljenim naslonima zadnjih sedišta). Lansiran je i karavan sa pogonom na sve točkove (Octavia Combi 4×4), a godinu dana nakon izlaska druge generacije sportska Octavia RS stigla je u obe verzije karoserije. 2007. donela je debi karavanske Scout verzije, sa plastičnim branicima, bočnim pragovima, produžecima pragova i donjim poklopcima. Skoro 900.000 primeraka druge generacije modela Octavia Combi sišlo je s proizvodne trake.
Treća generacija
Pretposlednja generacija modela Škoda Octavia i Octava Combi
predstavljena je svetu 11. decembra 2012. u fabričkom muzeju Škode, a serijska
proizvodnja započela je šest dana kasnije. Spoljašnji izgled je osmislio Jozef
Kabaň, koji mu je dao bezvremenski konzervativne, uglaste oblike. Automobil je
izgrađen na novoj MQB A platformi. Njegov standardni kapacitet prtljažnika je
bio 590 litara za liftback i 610 litara za karavan. U januaru 2017. češki
proizvođač automobila predstavio je ažurirani izgled ove generacije u Beču.
Glavna nova karakteristika bila su podeljena prednja svetla koja su mogla biti
opremljena LED tehnologijom. Još jedna inovacija bio je prediktivni sistem
zaštite pešaka. Zadnji točkovi postavljeni su malo dalje, menjajući izgled
automobila i pružajući bolju upravljivost.
Četvrta generacija
Trenutna generacija debitovala je u novembru 2019. Karavan
verzija zapravo je izašla pre liftback. Octavia četvrte generacije temelji se
na ažuriranoj MQB platformi, čija je ključna karakteristika lakša
prilagodljivost elektrifikaciji. Zato je Octavia IV po prvi put dostupna kao
mild hibrid i plug-in hibrid. Unutrašnjost je takođe potpuno preuređena, s
većim fokusom na digitalizaciju nego ikad pre. Projektovanje je započeo Jozef
Kabaň, ali ga je dovršio njegov naslednik Oliver Stefani.
Baka Octavia
Octavia je nastala kao modernizovana prerada popularnog modela Spartak, a proizvodnja je započela 1959. Octavia je bila vrlo slična svojoj prethodnici, praktično bez ikakvih promena na karoseriji osim nekoliko manjih detalja poput prednje maske i zadnjih svetala. Međutim, većina inovacija nije bila na spoljašnjosti automobila: dobila je novu kontrolnu ploču i prednju osovinu sa novim spiralnim oprugama, iako je zadnja osovina zadržala svoje lisnate opruge. Vrhunske karakteristike upravljanja automobilom za svoje vreme bile su postignute zahvaljujući nezavisnom vešanju na svim točkovima. Godine 1960. stigla je proširena verzija Combi, koja je ubrzo stekla ogromnu popularnost, kako u zemlji tako i u inostranstvu. Proizvodnja je započela u leto sledeće godine. Karavan je nudio prostranu unutrašnjost i prtljažnik sa ravnim dnom u koji je moglo da stane od 690 do 1050 litara tereta. Dok je verzija s karoserijom Tudor ostala u proizvodnji do 1964. godine, kada ju je zamenila još legendarnija Škoda 1000 MB, karavan se proizvodio do 1971. Uprkos nekoliko serija prototipova koji nikada nisu ušli u proizvodnju, nije imala pravog naslednika – sve dok se model Forman nije pojavio šesnaest godina kasnije.
Komentari(0)