Pogledajte unutrašnjost jedinstvenog skladišta automobila
Škoda muzej u Mlada Boleslavi sadrži niz jedinstvenih eksponata. Oni se uglavnom čuvaju u skladištu u kom se nalazi zbirka prototipova i sportskih automobila
Skladište je podeljeno u dva dela - obilazak započinje modelima koji su prethodili modelima koji su se masovno proizvodili, kao i studijama i prototipovima koji nikada nisu ušli u serijsku proizvodnju. Drugi deo usredsređuje se na Škoda sportsku istoriju, s nizom takmičarskih automobila koji posetioce vode u uzbudljivu atmosferu trke. Pridružite se u kratkom obilasku. Vaš vodič je Michal Velebny, koordinator restauratorske radionice, koji će vam predstaviti neke od najzanimljivijih eksponata.
Verovatno prva stvar koja upada u oči većini posetilaca
skladišta je crni ŠKODA 110 SUPER SPORT “Ferat” coupé (1971/1981), prototip
sportskog automobila. Deset godina nakon što je prvi put razvijen, automobil je
modifikovan da igra glavnu ulogu u filmu Feratov vampir, istoimenom češkom
horor filmu o „krvoločnom“ automobilu. Svetlo plava limuzina srednje klase
ŠKODA 720 ID, s karoserijom iz studije ITAL DESIGN legendarnog Giorgetta
Giugiara, priča priču o raspršenim nadama za moderan automobil svetske klase s
klasičnim konceptom pogona. Početkom 1970-ih, ovaj obećavajući razvoj bio je
zaustavljen politikom situacijom u Čehoslovačkoj.
Dve zvezde sajmova
automobila
Dve zvezde sajmova automobila, tačnije Frankfurta (2003) i
Ženeve (2005), testirale su reakcije potencijalnih kupaca na modele koje je
ŠKODA pripremala za nove tržišne segmente: ŠKODA ROOMSTER MPV i prvog SUV
modela brenda, popularnog ŠKODA YETI. Žuti ŠKODA JOYSTER, hatchback s troje
vrata izložen u Parizu 2006. godine, ostao je samo lep san. Međutim, njegov
jednako cenjeni sused u skladištu, koncept ŠKODA VISION C, dobio je zeleno
svetlo, a dizajneri češkog proizvođača automobila iskoristili su ga da
testiraju odgovor na kristalni dizajn koji će uskoro krasiti treću generaciju
modela SUPERB. Sada Michal Velebný ističe najstarijeg kružnog trkača u kolekciji,
ŠKODA SUPERSPORT (1950) baziran na modelu Š 1101/1102 „Tudor“. Njegova robustna
mehanička baza u suprotnosti je sa susednim parom bolida Formule 3 iz 1965. i
1966. godine, koji dele modifikovanu tehnologiju ŠKODA 1000 MB limuzine. Da,
popularni „MB“ kao savremeni trkački automobili sa motorom smeštenim pozadi.
Muzej ŠKODA u sajber
prostoru
Video obilasci omogućuju posetu ŠKODA muzeju s bilo
kog mesta na planeti. Osim skladišta, možete istražiti aktuelnu postavku 120
godina ŠKODA Motorsport, koja će u Mlada Boleslavi biti postavljena do 10.
aprila 2022. U sledeće tri epizode, video ture vode vas do rodne kuće
Ferdinanda Porschea u Liberec-Vratislavice nad Nisou. Nakon elegantnih bolida
Formule 3, rudimentarni žuti ŠKODA BUGGY predstavlja upečatljiv kontrast.
Baziran na seriji Š 100/110 L, BUGGY je osvojio svoje prvo domaće prvenstvo
1971. godine u kategorijama od 1.000 cm³ i 1.150 cm³. Modifikovana platforma
šasije nosila je minimalističku karoseriju s roll barom. Međutim, ograničeni
kapaciteti njegove karoserije za moto sportove značili su da se ŠKODA oprostila
od autocross-a tokom sezone 1972. godine.
ŠKODA SPIDER I bio je prototip izgrađen 1972. za kružne i
brdske trke. Već u prvoj sezoni Jaroslav Bobek s njim je osvojio prvenstvo B5
kategorije. Četvorocilindrični motor serije 720 od 1771 cm³ isporučivao je 154
KS (113,3 kW) što mu je zahvaljujući aerodinamičnoj karoseriji omogućilo
postizanje brzine od 220 km/h. Za razliku od toga, limuzina ŠKODA 120 S postala
je prilično zastupljena, a koristili su je efikasno i radnički tim i privatni
trkači iz zemlje i inostranstva.
Razvojna serija sa motorom pozadi završava sa ŠKODA 130 LR
dizajniranim za takmičenje u grupi B, koja se takmičila od 1985. do 1988.
godine. Postigla je niz uspeha, kao što su na reliju Akropola, RAC Rally, 1000
Lakes Rally i mnogim drugim. Konkurentska verzija četvorocilindričnog motora od
1295 cm³ s dva Weber karburatora isporučivala je do 136 KS (100 kW), a
karoserija je između ostalog bila olakšana aluminijumskim poklopcima motora i
vratima sa plastičnim prozorima.
Od 1989. godine radnički tim koristi ŠKODA FAVORIT, modernu
konstrukciju s poprečno postavljenim prednjim motorom. Palicu je potom predao
modelu ŠKODA FELICIA Kit Car 1 500 (1995-1997), koji je imao standardni blok
motora od 1,3 litra za automobilska takmičenja, ali i posebnu radilicu za hod
klipa od 78 mm umesto 72 mm. Snaga je postupno povećana sa 150 KS (110 kW) na
166 KS (122 kW) 1996. godine. S ovim automobilom ŠKODA je završila na trećem
mestu na Svetskom prvenstvu 1996. godine u F2 kategoriji. Nakon pauze s
trkačkim OCTAVIA Kit Car, ŠKODA je zakoračila u najvišu kategoriju, seriju WRC.
ŠKODA OCTAVIA WRC (2001) u postavci ŠKODA muzeja originalni je trkački
automobil Schwarz - Hiemer tima iz 2001.
Safari Rally Kenya. Treće mesto je bio najbolji rezultat
ŠKODA Motorsporta na Svetskom prvenstvu do sada. Automobil se ističe po većem
razmaku od tla kako bi se nosio s terenom, prednjem zaštitnom okviru i usisniku
vazduha postavljenom na krovu. Četvorocilindrični DOHC motor od 1999 cm³ s
turbopunjačem isporučuje 300 KS (220,8 kW). Obilazak skladišta završavamo
podsećanjem na model ŠKODA FABIA WRC (2003.). Ovaj hatchback pokretao je
četvorocilindrični motor s turbopunjačem od 1999 cm/3003 KS (220,8 kW) i težio
je 1230 kg, a igla brzinomera išla je do 250 km/h. Postavku ŠKODA muzeja vozili
su vozači Auriol, Schwarz i Gardemeister u sezonama Svetskog prvenstva 2003. i
2004. godine. Zatim je pretvoren u specifikaciju Evo II i koristio ga je ŠKODA
Motorsport za testiranje.
Tradicija Muzeja Škoda
Dragocena zbirka Muzeja ŠKODA sastoji se od preko 340
eksponata, uključujući i prvi automobil kompanije, LAURIN & KLEMENT
VOITURETTE A. Najstariji eksponat je bicikl SLAVIA iz 1899. Međutim, priča o
muzejskoj zbirci počinje 1968. godine. Tada su se pojavile reklame objavljene u
medijima s ponudom istorijskih L&K/ŠKODA vozila. U sledećih šest godina
skupljeno je oko 60 eksponata, što je jezgro sadašnje zbirke. Kolekciju su
činili unikatni predmeti kao što je aerodinamični ŠKODA 935 (1935), jedini
primerak ikada napravljen. Naravno, zbirka se postepeno širila i tokom narednih
godina.
Od ranih 1970-ih, javnost je mogla da upozna ŠKODA istoriju u
izložbenom salonu u Mladá Boleslavi, preteči ŠKODA centra za korisnike. Ali,
prezentacija inspirativne tradicije proizvođača automobila podignuta je na viši
nivo adaptacijom trospratne zgrade koja je bila deo fabričkog kompleksa
izgrađenog 1898-1912. godine. Do tada su se u ovoj zgradi proizvodili Bronsovi
stacionarni motori sa unutašnjim sagorevanjem, pa otuda i popularni naziv
zgrade „Bronzák“. Muzej ŠKODA svečano je otvoren 22. septembra 1995. u sklopu
proslave 100-godišnjice kompanije. Tokom prvih osam sati 25.000 posetilaca
divilo se postavci od 55 vozila. U sklopu muzeja nalazi se i skladište sa još
130 vozila L&K/ŠKODA, restauratorske radionice, arhiva kompanije i drugih
specijalizivanih sektora. Izgrađena je i višenamenska dvorana L&K Forum
velikog kapaciteta sa sadržajima za posetioce.
Nakon značajne nadogradnje, Muzej ŠKODA ponovo je otvoren 23. novembra 2012. Prostor od 1800 m² zaista oživljava istoriju brenda zahvaljujući interaktivnom i multimedijalnom konceptu. Glavna izložba sastoji se od tri tematska bloka: Tradicija, s naglaskom na vrednosti brenda; Evolucija, predstavljajući transformaciju opsežnog asortimana proizvoda; i Preciznost, pokazujući kako se istorijski eksponati obnavljaju u specijalističkim radionicama. Zatim možete da posetite susedno skladište prototipova i sportskih automobila ili otići do rodne kuće Ferdinanda Porschea u Liberec-Vratislavice nad Nisou.
Komentari(0)