Pogon 4×4 za veću bezbednost i užitak u vožnji
Pogon na sve točkove vrlo je popularan među vozačima Škoda automobila, a kompanija ga nudi u nizu modela i verzija. Pogledajte kako radi i za šta je dobar
Škoda u osnovi koristi dva različita principa za svoje modele sa pogonom na sve točkove. U automobilima sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, češki proizvođač automobila tradicionalno koristi međuosovinsko višelamelasto kvačilo za povezivanje zadnje osovine. U svojim električnim automobilima pogon na sve točkove obezbeđuje par elektromotora. Standardnom motoru zadnje osovine koji pokreće sve modele u Enyaq iV porodici pridružuje se drugi motor napred.
Trenutno možete birati između šest linija, uključujući
potpuno električnu porodicu Enyaq iV, Octavia i Superb koji dolaze u liftback i
combi verziji, te Karoq i Kodiaq SUV. Zavisno od modela, Škoda sada koristi
međuosovinska kvačila pete ili šeste generacije, koje odlikuju nisko trenje i
visoka efikasnost, što pozitivno utiče na potrošnju goriva. U većini slučajeva,
pogon na sva četiri točka aktivira se automatski prema stvarnim potrebama, koje
određuje posebna kontrolna jedinica.
Funkcioniše tako da različiti senzori stalno prate parametre
kao što su brzina točkova, trenutni ugao prednjih točkova, uzdužno i bočno
ubrzanje automobila, položaj papučice gasa, brzina motora i obrtni moment. Na
osnovu tih podataka sistem može da otkrije neizbežno proklizavanje pogonske
osovine i u tom slučaju naloži međuosovinskoj spojnici da odmah i u potrebnoj
meri poveže drugu osovinu. Spajanje i prenos izračunatog potrebnog obrtnog
momenta traje samo nekoliko milisekundi. „Prednost sistema nije samo superbrzi
odziv, već i mogućnost vektorisanja obrtnog momenta u poslednjoj generaciji i
sveukupna visoka efikasnost kada pogon 4×4 nije potreban,“ kaže Martin
Hrdlička, rukovodilac razvoja šasije i pogona u Škodi.
Sistem pogona na sva četiri točka iz porodice električnih
automobila Enyaq iV zapravo radi vrlo slično, ali nema mehaničke veze – sve
kontroliše elektronika. Ali opet, sistem donosi odluke na osnovu istih podataka
kao i kod automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Zadnju osovinu
uvek pokreće sinhroni elektromotor sa permanentnim magnetom. „Na prednjoj
osovini koristimo asinhroni elektromotor koji nema gubitaka kada nije u
upotrebi. To je vrlo važno u električnom automobilu, jer motor troši energiju
samo kada je zapravo uključen u pogon automobila,“ objašnjava Hrdlička.
Dobri stari 4×4
Pogon na sva četiri točka zanima vozače i dizajnere
automobila od pamtiveka. Međutim, zbog niza izazova dizajna, trebalo je puno
vremena da se ideja sprovede u delo. Škoda je među prvima eksperimantisala sa
pogonom na sva četiri točka, s prvim prototipovima izgrađenim još 1930-ih.
Najpre su postojali troosovinski autobusi sa dve zadnje osovine – napravljene
su 3 jedinice. Prva vozila Škoda 4×4 pojavila su se 1940-ih. Međutim, tek
nedavno je pogon na sve točkove počeo da bude sve rasprostranjeniji.
Škoda je lansirala model Octavija 4×4 1999. godine, kada
pogon na sve točkove nije bio uobičajen u tom cenovnom segmentu. Delimično iz
tog razloga, Octavia 4×4 postala je najprodavaniji automobil sa pogonom na sve
točkove na mnogim tržištima i mnogo pre nego što su SUV modeli postali izuzetno
popularni. Posle modela Octavia su usledili i drugi automobili: 2008. Superb
(tada druge generacije) je prvi put dobio pogon na sva četiri točka, a 2009.
stigao je prvi moderni SUV iz Škode, Yeti. Nedavno su na scenu stupili
najnoviji modeli kao što su Kodiaq i Karoq i porodica električnih automobila
Enyaq iV. Početkom 1960-ih razvijena je Škoda 998, terenski 4x4 automobil
poznat kao Agromobil, i 990 ubrzo nakon toga. Međutim, napravljeno je samo
nekoliko prototipova, a samo dva su preživela do danas.
Izazov razvoja
poboljšane bezbednosti
U većini slučajeva pogon na sva četiri točka aktivira se
automatski na Škoda automobilima. Međutim, u nekim situacijama vozač može da
odabere i određeni režim vožnje. Karoq, Kodiaq, Octavia Scout i Superb Scout,
na primer, imaju Off-road režim rada koji je idealan za vožnju kada niste na
asfaltu. Pored odziva samog pogona na četiri točka, menjaju se i karakteristike
prenosa automatskog menjača (prebacivanje pri višim obrtajima), kao i odziv
gasa. Čak se i postavke sistema stabilizacije i asistencije menjaju. Modeli
Kodiaq i Karoq imaju dodatni režim rada Snow, gde pogon na sva četiri točka
ostaje uključen sve vreme, a menjač menja brzine pri manjoj brzini nego inače.
Električni automobili u Enyaq iV porodici imaju poseban način rada Traction za
vožnju po neasfaltiranim i klizavim površinama. Pogon na sva četiri točka
ponovo je aktivan od trenutka kada krenete i ostaje uključen do brzine od 20
km/h.
Cilj pogona na sve točkove je da obezbedi optimalnu vuču u
svim okolnostima, ne samo u zimskim vremenskim uslovima kada je sneg ili led na
putevima. U tim situacijama pogon na sve točkove znači da svaki točak
automobila mora preneti manje snage na podlogu i tako može duže da zadrži vuču.
Stabilna vuča poboljšava upravljivost automobila, što pozitivno utiče na
bezbednost putnika i ostalih učesnika u saobraćaju. Kao rezultat, iskustvo
vožnje je poboljšano čak i na potpuno suvim putevima. „4×4 pruža veći
subjektivni osjećaj bezbednosti, što naravno može dovesti do brže i rizičnije
vožnje. Ali 4x4 nije garancija sigurnosti - ne može da prkosi fizici, a vozači
treba da ostanu oprezni i ne precenjuju ni svoje, ni mogućnosti automobila”,
upozorava Hrdlička.
Kako bi sistem pogona na sve točkove ispravno radio, mora
biti ispravno kalibriran. Primarni zadatak programera je fino podešavanje upravljačke
elektronike, ali takođe moraju pravilno da dizajniraju i integrišu nove
komponente. „Ono na što se naša podešavanja fokusiraju je logika reakcije
prenosa obrtnog momenta na drugu osovinu. Razvojni inženjeri moraju da
razmišljaju o raspodeli momenta za prednju i zadnju osovinu prilikom
dizajniranja softvera, a za automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem
moraju da se pozabave kontrolom zadnjeg kvačila za distribuciju momenta na
svaki točak osovine. Takođe moraju da uzmu u obzir stvarno opterećenje
komponenti celog sistema i njihovu trajnost,“ kaže Hrdlička, opisujući sve
izazove sa kojima se susreću.
Puno izbora
Škoda trenutno nudi širok izbor modela sa pogonom na sve
točkove, koji se razlikuju po tipu automobila, karoseriji i pogonu. Octavia 4×4
odavno nudi pogon na četiri točka, kao i Superb. Tu su, naravno, SUV modeli
Karoq i Kodiaq. U navedenim slučajevima kupci mogu da biraju između dizel ili
benzinskih motora, sa pogonom na sve točkove koji je dostupan za obe verzije
karoserije za modele Octavia i Superb. Međutim, uvek je uparen sa automatskim
menjačem. Pogon na sve točkove takođe je dostupan na potpuno električnim
automobilima Enyaq iV i Enyaq Coupé iV, pri čemu su RS modeli u ovoj
električnoj ponudi najsnažniji Škoda automobili ikada, sa izlaznom snagom
sistema od 220 kW.
Pogon na sve točkove u
motosportu
Škoda je takođe postigla veliki uspeh sa automobilima sa
pogonom na sve točkove u motosportu. Jedan od najuspešnijih takmičarskih
automobila svih vremena, Fabia Rally2 evo, penzionisan je prošle godine, a
zamenila ga je nova Fabia RS Rally2. Zasnovana na četvrtoj generaciji
popularnog hatchback modela češkog proizvođača automobila, Fabia RS Rally2
opremljena je najsavremenijom i najsofisticiranijom tehnologijom dopuštenom
FIA-inim pravilima za kategoriju Rally2. Ovaj paket uključuje robustan sistem
pogona na sve točkove sa mehaničkim diferencijalima na prednjoj i zadnjoj
osovini. I opet, snaga posebno razvijenog 1,6-litarskog motora prenosi se na
sve točkove preko petostepenog sekvencijalnog menjača. Četiri test vozača
snažno su gurala automobil preko 10.000 kilometara tokom razvoja novog
specijala za takmičenje. Škoda nudi automobil i privatnim reli timovima.
Komentari(0)