Protresi i slušaj
Škoda sprovodi bezbroj različitih testova na svojim automobilima. Jedan od njih odvija se u nečemu što se zove Shaker i pomaže u otkrivanju neželjenih zvukova pre nego što vozilo krene u proizvodnju
Svaki proizvedeni automobil ide na poligon za testiranje, gde tehničari proveravaju da li se čuje sumnjivo lupkanje, škripanje ili zveckanje. Ali nastojanje da se eliminišu svi neželjeni zvukovi počinje mnogo ranije, tokom razvoja samog automobila, kada automobil prolazi kroz niz testova, od kojih su mnogi usmereni na prepoznavanje izvora buke, a zatim njihovo uklanjanje.
Ovi testovi se obično sprovode i na poligonu, ali Škoda
sprovodi i laboratorijska testiranja kako bi osigurala ponovljivost i testirala
vozila koja su još uvek tajna. To se radi pomoću posebnog dela opreme poznatog
kao Shaker, koji je dostupan inženjerima u fabrikama u Mladá Boleslav i
Kvasiny. Shaker je poseban uređaj koji može da trese automobil tačno prema
zahtevima inženjera. Način na koji to radi je jednostavan - na stvarnim
putevima tehničari prvo beleže podatke o tome kako određena ruta uzrokuje
vibriranje automobila.
Ti podaci se zatim pretvaraju tako da Shaker može da simulira
iste vibracije koje su snimljene na putu. Automobil tada tresu dve posebne
jedinice koje su usidrene u rupe u donjem delu karoserije, prenoseći vibracije
između 5 i 200 Hz na ceo automobil. Prednost ovog testiranja nije samo u tome
što se test može ponoviti, već i u tome što nije zavisan od vremenskih prilika.
Shaker se može koristiti za simulaciju vožnje na gotovo bilo kojoj podlozi:
samo treba da imate snimljene podatke s tog puta.
Iako oprema za testiranje može da izloži automobil nasumičnim
vibracijama, u većini slučajeva testovi se sprovode pomoću podataka
prikupljenih na stvarnim putevima - bilo na javnim putevima ili poligonu za
testiranje češkog proizvođača automobila. „Ovi snimljeni podaci omogućuju nam
repliciranje neželjenih zvukova koji se pojavljuju, na primer, na određenom
mestu na određenoj test ruti“, kaže Róbert Schmögner, rukovodilac merenja,
ispitivanja i analize vozila. Za korišćenje na Shaker-u, podaci zahtevaju neka
prilagođavanja. „Ponekad ne postoji savršena korelacija između snimljenih
podataka i rezultirajućih vibracija na test uređaju.
Zbog toga je potrebno prilagoditi podatke tako da uređaj
izlaže automobil istim vibracijama,“ objašnjava Miroslav Preclík, stručnjak za
buku u vožnji. Stoga se sprovode i verifikacijska merenja kako bi se utvrdilo
„trese li“ Shaker automobil isto kao na stvarnoj test ruti. Sa spremnim
podacima, test može da počne. Automobil se vozi na Shaker rampu koja se nalazi
u posebnoj zvučno izolovanoj prostoriji. Dizajn strukture uzima u obzir
vibracije opreme i prilagođen je tako da se vibracije ne prenose dalje.
Zvučna izolacija je izvedena akustičnim zidnim oblogama, a
rampe omogućavaju tehničaru da uđe u vozilo tokom testa. Dve jedinice usidrene
u dve tačke na karoseriji vozila tresu vozilo tokom ispitivanja. Imaju
elektromagnetske pokretače koji mogu da deluju silom do 8000 N i imaju raspon kretanja
od 12,5mm. Uređaji mogu da rade u frekvencijskom rasponu od 5-200 Hz, a
napregnute sile i njihova frekvencija simuliraju vožnju automobila odabranom
rutom. Ispitivanje ocenjuje stručnjak za buku. Sedi u automobilu i osluškuje
neželjene zvukove tokom testa. Može se osloniti na sopstveni sluh, ali na
raspolaganju mu je i elektronski stetoskop za preciznije ispitivanje izvora
buke. Još jedno od pomagala koje je dostupno u ispitnoj laboratoriji je
akustična kamera sa 64 usmerena mikrofona. Oni snimaju zvuk dok kamera snima
video, a izvor buke se vizualizuje u pozadini.
Rezultat je karta šumova u boji koja olakšava otkrivanje izvora neželjenih zvukova i njihovog intenziteta. Akustična kamera može da se koristi i van i unutar automobila. Shaker ispitivanje ima brojne prednosti. Ključno je da se neželjena buka može više puta istraživati. „Možemo ponoviti odabrani deo vibracije gde je, na primer, otkrivena buka“, kaže Róbert Schmögner. Još jedna prednost je što se vozila koja su još tajna mogu testirati. I naravno, testovi se mogu sprovoditi u svim vremenskim uslovima. Štaviše, osigurana je 100 odsto ponovljivost testova, na primer kada se menjaju delovi.
Komentari(0)