Saveti za dobijanje najboljeg zvuka u automobilu
Ima li smisla prilagođavati postavke radija prema broju ljudi u automobilu? Da li je bolje da povežete telefon preko kabla ili Bluetooth-a? Kako treba da podesite ekvilajzer
Škoda audio stručnjaci rado će podeliti savete kako najbolje da iskoristite zvučni sistem svog automobila. Neki ŠKODA audio sistemi imaju funkciju pod nazivom Focus. Ova funkcija daje mogućnost sa podesite zvuk prema tome koliko je vaš automobil pun. Možete birati između zvuka za celu unutrašnjost, samo za vozača ili za prednja ili zadnja sedišta.
Funkcija funkcioniše tako što odlaže kanale i nivoe zvučnika
tako da se, na primer, vozač nalazi u sredini zvučne scene. To obično znači da
je pevačev glas direktno ispred njega i da su instrumenti simetrično
raspoređeni oko njega. „Vozač je mnogo bliže prednjim levim zvučnicima, tako da
ih treba odložiti (odlaganje prednjih ili zadnjih zvučnika kada se biraju
prednja ili zadnja sedišta radi se na isti način). Subwoofe u prtljažniku, koji
je prilično udaljen od prednjih sedišta, takođe treba da bude drugačije
tempiran kako bi se obezbedilo da bas na vreme stigne do ušiju“, objašnjava
Vlastimil Navratil, koordinator odeljenja za prijem i zvuk u ŠKODA tehničkom
razvoju.
Ne slušam to, tata
Funkcija Focus nije isto što i podešavanje balans-fader para,
koji samo podešava nivo reprodukcije signala levo, desno, napred i nazad. Na
primer, Focus potpuno utišava reprodukciju na zadnjim sedištima – obično se
koristi kada se u automobilu pozadi voze odrasla deca koja slušaju sopstvenu
muziku na slušalicama i dovedena su do očaja zbog izbora muzike svojih
roditelja.
Kablovski ili bežični
Podrazumeva se da izvor zvuka igra glavnu ulogu u audio
reprodukciji. Ovo posebno važi za muziku, koju danas većina ljudi pušta sa
sopstvenih medija i uređaja. Što je bolji izvor, to je bolje iskustvo slušanja.
Naravno, fleš disk sa pesmama uskladištenim u formatu bez gubitaka kao što je
FLAC ili format bez kompresije (WAV) je jedna od opcija za stabilnu vezu. U
slučaju kodeka sa gubicima (MP3, WMA, itd.), preporučljivo je koristiti najviši
mogući kvalitet (brzina prenosa od najmanje 320 kbps). Sledeća po kvalitetu je
Apple CarPlay ili Android Auto kablovska veza. Oba ova protokola sada takođe
nude bežično povezivanje putem Wi-Fi veze. „Bluetooth daje najgori zvuk. Ali
pad kvaliteta nije dramatičan i ovaj metod je dovoljan za svakodnevno slušanje.
Ali ako ste pravi poznavalac, nećete uživati u ovoj vrsti reprodukcije“, kaže
stručnjak za zvučne sisteme Tomas Bambasek.
SAVET: Ako je vozač aktivirao Focus za
sebe (tj. da fokusira zvuk na svoje sedište), a zatim mu se u automobilu
pridruži suvozač, dobra je ideja da zapamtite da pređete na postavku Front ili
na All. U suprotnom će putnik čuti zvuk „van fokusa“ – zvučaće čudno i pogrešno.
Zaboravite srednje ili
kratke talase. Koristite DAB
Ako ne želite da slušate sopstveni sadržaj sa telefona ili
fleš diska, radio očigledno ima najbolji zvuk. Ovih dana, pokrivenost evropskim
FM signalom obezbeđuje snažan prijem sa dovoljno alternativnih frekvencija za
kvalitetno slušanje stereo zvuka tokom vožnje. „Ali izgledi za analogno
emitovanje, barem u Evropi, su sumorni: više ne možete da slušate FM stanice u
Norveškoj, a uskoro nećete moći ni u Švajcarskoj. Još je gore sa AM-om, koji je
na izlasku širom Evrope“, objašnjava Navratil.
Nasuprot tome, DAB (Digital Audio Broadcasting), koji je EU
pre dve godine učinila obaveznim u novim automobilima, postaje dominantan igrač
u elektromagnetnom radio prenosu. Primaocima nudi čisto iskustvo slušanja bez šuma
u digitalnom kvalitetu. Ne treba zaboraviti ni prateće podatke, kao što su
slike za pojedinačne pesme (poznate kao projekcije slajdova) i do 128 karaktera
teksta (DLS). Ovi podaci se prenose zajedno sa zvukom. Ova funkcija se može
koristiti za prikaz naslova i autora numere.
Nepotrebno je reći da moderni ŠKODA infotainment sistemi mogu
da primaju i AM/FM i DAB/DAB+ sa svim gore navedenim funkcijama. Još jedna
neverovatna funkcija je mogućnost besprekornog povezivanja, pri čemu je
jedinica u stanju da se tiho prebaci na odgovarajuću FM alternativu ako DAB
signal nestane, tako da slušalac to ne primeti, a zatim se vrati na DAB kada se
signal vrati.
SAVET: Možete li da pojačate jačinu zvuka u
automobilu toliko da to ošteti sistem? Ne. Svako pojačalo ima zaštitni
mehanizam koji prati jačinu reprodukcije. Ako dugo puštanje muzike pri jakoj
jačini zvuka uzrokuje zagrevanje pojačala, sistem automatski smanjuje jačinu
zvuka pre nego što može doći do oštećenja. Svaki zvučnik takođe ima zaštitni
mehanizam koji sprečava da se membrana ošteti veoma dinamičnom muzikom ili
naglim pojačavanjem jačine zvuka. Ovo se zove limiter, koji potiskuje visoke
vrhove. Limiter je stalno uključen u pozadini i ne može se isključiti.
Rok, pop ili klasika
Kao i drugi muzički plejeri, ŠKODA audio sistemi nude
nekoliko režima ekvilizacije zvuka za različite vrste sadržaja. Za slušanje
izgovorene reči pogodna je funkcija Govor: ona „pojačava“ izgovorenu reč i
potiskuje muzičku komponentu snimka. Govor treba da se ističe, tako da kada slušate
audio-knjigu sa muzikom u pozadini, na primer, govor je poboljšan i muzika je
„prigušena“. Pored toga, izlaz subwoofer je potisnut. Rock unapred podešena
vrednost govori sama za sebe, ali naravno bilo koja muzika može da se sluša sa
ovom postavkom. „Stvar je u tome što je to agresivnije podešavanje sa pojačanom
jačinom i basom. Svako ko želi jači zvuk može da koristi ovu opciju za pop ili
R&B“, kaže Tomas Bambasek.
Poslednja postavka ekvilajzera je Classic (na nekim modelima
se zove Philharmonic), koja obezbeđuje uravnoteženiji izlaz fokusiran na
jasnoću zvuka i tačnost, posebno za instrumente koji se koriste u klasičnoj
muzici. Ali neki ljudi takođe koriste ovu opciju za slušanje drugih žanrova,
čak i roka – manje agresivna podešavanja mogu doprineti manjem umoru na dugim
putovanjima. Takođe, postavka Filharmonije je fino podešena u saradnji sa
stručnjacima iz prave Češke filharmonije.
Koliko glasno
Neka bude razumno. Jačina zvuka je čisto lična stvar: neki
ljudi više vole da imaju muziku u pozadini, drugi žele da bude glasna. Ali
bezbednost mora biti najvažnija. Kada ste za volanom, morate da čujete šta je
oko vas: drugi automobili koji sviraju da vas na nešto upozore, sirene hitne
pomoći i tako dalje.
SAVET: Naravno, svi ŠKODA audio sistemi vam omogućavaju da birate sopstvene postavke ekvilajzera. Osnovna verzija ima tri opsega (bas, srednji i visoki); zvučni sistemi imaju pet opsega i podešavanje nivoa sabvufera. Možete podesiti podešavanje zvuka u automobilu kako vam je drago. Ali dobro je imati na umu da je idealno podešavanje „sve na nuli“ - zbog toga se muzika reprodukuje baš onako kako je snimljena i miksovana u studiju. Što više dodajete ili oduzimate različitim bendovima, to ste dalje od tog stanja.
Komentari(0)