Smelo ili tradicionalno - Kako se biraju boje za automobile
Škoda automobili kupcima nude široku paletu boja karoserije. Raspon se razlikuje od modela do modela, ali uvek postoje i tradicionalne i atraktivne boje
Ima ljudi koji kažu da automobile razlikuju samo po boji. Što da ne? U ponudi brenda Škoda bi sigurno pronašli nešto što im se sviđa. Češki proizvođač automobila kupcima nudi nekoliko desetina različitih boja karoserije zahvaljujući opciji individualne šeme boja Fleet Box. Standardni portfolio već uključuje upečatljive i odvažne nijanse koje se izdvajaju iz gomile. To su nijanse boja koje Škoda često koristi za lansiranje i prezentaciju novih modela, poznate kao „hero“ boje i dizajnirane su da privuku pažnju.
-Svrha im je da privuku pažnju i kupce na našu web stranicu
ili u zastupništvo. Kupac može da odabere i neku drugu boju, ali prepoznatljiva
boja pomaže nam da im predstavimo automobile - kaže Katerina Vranova,
rukovodilac sektora za dizajn boja i paketa opreme, koja je odgovorna za pripremu
boja eksterijera.
-Naravno, razvoj svake boje je finansijski zahtevan proces,
tako da je manje popularna boja stoga naizgled manje isplativa za proizvođača
automobila. Ali kada privuče pažnju, obavlja nevidljiv posao - objašnjava Vranova.
Lista boja predstavljenih sa novim proizvodima pokazuje
koliko su privlačne. Na primer, ŠKODA KUSHAQ – SUV za indijsko tržište –
privukao je pažnju svojom atraktivnom bojom Honey narandžastom, dok je limuzina
SLAVIA bila obojena u Crystal plavu. Inače, ove dve boje (zajedno sa Tornado
crvenom) ekskluzivne su za indijsko tržište. Novi evropski modeli takođe imaju
prepoznatljive boje: nova ŠKODA FABIA, na primer, često je prikazana u Phoenix
narandžastoj boji, dok je sportska MONTE CARLO varijanta u Velvet crvenoj. A električni
ENYAQ COUPE RS iV dolazi u živopisnoj nijansi Mamba zelene boje, koja je
kasnije krasila ŠKODA FABIA RS Rally2 na premijeri. Ova boja se može naručiti i
za model OCTAVIA RS. Neke od ovih boja kasnije će se pojaviti na više modela,
ali obično ne u celoj paleti modela. Postoji i razlog za to. „Upečatljive boje
obično su uspešnije na manjim modelima koje kupuju mlađi kupci, dok se na većim
automobilima kupci obično opredeljuju za tradicionalnije nijanse“, objašnjava
Maria Kertzscher, stručnjak za razvoj boja karoserije.
Trendovi i tehnologije
Prema Marie i Kateřini, pronalaženje pravih nijansi za
karoserije automobila stalan je proces.
-Inspiracija je svuda oko nas, a trendovi se menjaju i
prilagođavaju - kaže Vranova.
Maria Kertzscher
- Kada tražimo adekvatne nijanse za naše automobile, uzimamo
u obzir brojne činioce, od trendova kada su u pitanju boje i materijali u
drugim industrijama, do toga jesu li ti trendovi i njima pridružene nijanse
uopšte prikladni za automobile i odgovaraju li Škoda brend identitetu i
automobilima, koliko tehnički zahtevna može biti upotreba određene boje -
objašnjava Maria Kertzscher.
Uvođenje nekih boja u serijsku proizvodnju može biti vrlo
izazovno. Na primer, trenutno su u modi razne mat nijanse ili boje koje se
nanose u više slojeva. A nanošenje ovakvog „kaputa“ na automobil produkcijski
je puno zahtevnije od konvencionalnog lakiranja koje je, što se same boje tiče,
u suštini proces u jednom koraku. „Tražimo veću fleksibilnost u ovom području
kako bismo mogli da koristimo raznovrsnije i često neobične boje u praksi pod
povoljnijim uslovima,“ kaže Maria Kertzscher. Zanimljivo je da se trendovima ne
prilagođavaju samo hrabre boje koje su možda u modi tek nekoliko sezona, već i
tradicionalne nijanse. Jednostavno rečeno, bela ne ostaje ista bela tokom
vremena, a isto važi i za nijanse sive, srebrne ili čak crne. U praksi se i oni
mogu primeniti na razne načine. Zamislite samo kolika razlika može biti između
metalik crne i mat crne. ŠKODA u tom pogledu pokušava da postavi ton u automobilskoj
industriji, otuda i te karakteristične boje i boje specifične za određena
tržišta ili modele.
Češki proizvođač automobila u načelu ne testira boje na
svojim kupcima. Uglavnom se oslanja na osećaj, intuiciju i iskustvo svog
Color&Trim tima. „Kupci obično vide novu boju tek s dolaskom modela na kom
je lansiramo. To je rizik koji preuzimamo,“ smeši se Kateřina Vránová. Ponekad,
međutim, kompanija unapred „oseti“ određene trendove boja i mogućnosti za dalji
razvoj, na primer kada predstavlja koncepte dizajna. „Na neke se boje treba
malo navići pre nego što ljudima počnu da se sviđaju“, objašnjava Kateřina
Vránová.
Ukus se menja s
vremenom i od tržišta do tržišta
Boje koje ŠKODA nudi na određenim modelima nisu određene samo
trenutnim trendovima i opštim ukusima kupaca, već i specifičnim
karakteristikama pojedinih tržišta. „Na boje i način na koji se one percipiraju
utiču brojni činioci. To uključuje kulturno i geografsko okruženje. Jedan
faktor koji sigurno ne shvatamo olako je uticaj sunca,“ objašnjava Maria
Kertzscher.
U Indiji, češki proizvođač automobila ne nudi tradicionalnu
crnu, koja je jedna od najpopularnijih boja u Evropi, na primer. To je uglavnom
iz praktičnih razloga, jer bi crni automobil jednostavno postao prevruć u
lokalnom okruženju, a kupci preferiraju bele automobile. Sunce daje nekim
nijansama priliku da se stvarno istaknu: to je opet razlog zašto ŠKODA nudi tri
ekskluzivne svetle i odvažne boje u Indiji.
Težak je posao razviti boju koja će dugoročno dobro
funkcionisati na celokupnoj ponudi modela i na različitim tržištima. To je puno
komplikovanije nego smišljati „moderne“ boje za određene modele. Color&Trim
sektor radi u saradnji sa dizajnerima eksterijera na razvoju boja. Od samog
početka, prve skice automobila su fino podešene kako bi odgovarale određenim
nijansama. Na kraju procesa imenuje se konačna boja kako bi je kupac mogao
odabrati u katalogu.
-Konačna odluka je na marketinškom sektoru, ali inspiracija dolazi od nas i često na kraju koristimo ime sa kojim interno radimo u našem sektoru od početka razvoja boje. Mamba zelena ili Graghite siva primeri su toga - kaže Katerina Vranova.
Komentari(0)