Težak život lutki za testove sudara
Lutke za testiranje sudara imaju težak život. Ali njihov rad pomaže u spašavanju života. Saznajte kakve su i kroz šta sve prolaze
Dok alati za računarske simulacije igraju sve važniju ulogu u razvoju novih automobila, testovi sudara neće otići u zaborav. Zbog toga Škoda ima svoju laboratoriju za sudare u kojoj gotovo svakodnevno u praksi i pod strogo definisanim uslovima testira sigurnost automobila (ovde se godišnje sprovede do 300 testova sudara).
Pored svih prepreka, svetala, kamera i mnoštva različitih
senzora, lutke za testiranje sudara bitan su akter u testiranju bezbednosti
automobila. A da su testovi sudara sve strožiji i zahtevniji svedoči, između
ostalog, i činjenica da je broj vrsta lutki za ove testove koje koristi Škoda u
porastu. Dok je pre bilo potrebno samo nekoliko vrsta lutki, češki proizvođač
automobila sada ih koristi najmanje dvanaest. Postoji čak osam vrsta lutki za
odrasle putnike. A tu su i deca lutke koje predstavljaju decu od 1.5, 3, 6 i 10
godina. Zašto toliko? Zato što bezbednost treba testirati u raznim situacijama
i sa različitim vrstama putnika.
Jan Domkar
-U testovima sudara različite vrste lutaka koriste se za predstavljanje
različitih polova i uzrasta. Muške, ženske i dečije lutke koriste se u
testovima sudara. Veličina i dizajn lutki baziraju se na zahtevima pojedinačnih
propisa o homologaciji, testovima potrošača i internim zahtevima koji se
baziraju na distribuciji stanovništva - objašnjava Jan Domkar, koordinator
razvoja bezbednosti vozila, dodajući da svaka vrsta lutke reaguje drugačije na
određenom testu i drugačije komunicira sa sigurnosnim sistemima i dizajnom
vozila. A to je i cilj: testirati što više opcija kako bi odrasli putnici i
deca bili dobro zaštićeni, gde god sedeli u automobilu.
50% muška, 5% ženska
Lutke su posebno dizajnirane da najbolje simuliraju ponašanje
ljudskog tela za određeni test. - Za frontalne udare koriste se lutke kao što
su Hybrid III ili Thor, dok za bočne udare koristimo lutke EuroSID II i
WorldSID - objašnjava Domkar.
Lutke često imaju oznaku postotka, na primer 50% muška.
Međutim, to znači da se radi o prosečnom muškarcu u smislu visine i težine. Za
žene je najčešće lutka sa oznakom „5% ženska“, što znači da je samo 5% žena
fizički manje od lutke. Kako objašnjava Jan Domkář, u testovima se koriste samo
standardizovane lutke. To se bazira na zahtevima testova hoologacije i strožih
testova potrošača koji se sprovode prema metodologiji EuroNCAP, na primer. Iste
lutke koriste se i u službenim i internim testovima koje kompanija sprovodi
kako bi proverila bezbednost tokom razvoja automobila pre nego što se to
potvrdi zvaničnim testiranjem.
Metalna rebra i kičma,
plastična koža
Lutke se uvek izrađuju od širokog spektra materijala. Osnovna
metalna konstrukcija je čvrsta i izdržljiva, ali je i telo lutke sastavljeno od
materijala koji što je moguće vernije simuliraju ponašanje ljudskog tela u
određenim situacijama. Tako se za rebra, kičmu ili zglobove koriste posebni
metali, dok je koža ili karlica lutke izrađena od specifične plastike. Mere se
opterećenja na tim delovima, što omogućava da se zaključi gde i kakve su
stvarne povrede. Pojedinačni delovi su, naravno, zamenljivi, tako da osnovna
lutka može ponovo da se koristi i ima gotovo neograničen vek trajanja.
Mnogi elementi dizajna lutki su patentirani i samo nekoliko
proizvođača u svetu proizvodi lutke prema najvišim standardima. Kao rezultat
toga, logično je da su lutke skupe – zapravo, one su često najskuplji deo
opreme koji se koristi u testu sudara. „Na primer, prednja lutka Thor košta
650.000 evra, a lutka za bočni udar WorldSID 350.000 evra. Pored toga, morate
da dodate znatne troškove servisiranja i kalibracije,“ objašnjava Domkář. Osim
toga, kalibracija se vrši nakon propisanog broja testova ili kada se prekorače
biomehaničke granice.
Uvek nešto novo
Svaka lutka je opremljena desetinama senzora koji mere
ubrzanje, sile i deformacije. Štaviše, sva ta tehnologija se neprestano
razvija. Dok je 50% muška lutka (Hybrid III) korišćena na prelazu milenijuma
dopuštala merenja na 56 tačaka na telu, trenutna THOR lutka ima 116 mernih
mesta. Slično, lutka EuroSID2 sa 57 mernih tačaka nekada se naširoko koristila
za testiranje bočnog sudara, ali danas je zamenjuje lutka WorldSID sa 94 merne
tačke. WorldSID takođe ima značajno veću sličnost sa ljudskim telom, ocenjena
sa 7,6/10, u poređenju sa 4,6/10 za stariju lutku. Osim veće ljudske sličnosti
i većeg broja senzora, u testovima se s vremena na vreme pojavljuju nove vrste
lutki.
- Trenutno se radi na lutkama Thor i WorldSID koje će predstavljati 5% žena. Još jedan trend kada su lutke u pitanju je da reflektuju stariju dob putnika u automobilu - kaže Domkar, ističući gde se mogu očekivati inovacije u ovoj oblasti.
Komentari(0)