Težak život lutki za testove sudara

Lutke za testiranje sudara imaju težak život. Ali njihov rad pomaže u spašavanju života. Saznajte kakve su i kroz šta sve prolaze

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Dok alati za računarske simulacije igraju sve važniju ulogu u razvoju novih automobila, testovi sudara neće otići u zaborav. Zbog toga Škoda ima svoju laboratoriju za sudare u kojoj gotovo svakodnevno u praksi i pod strogo definisanim uslovima testira sigurnost automobila (ovde se godišnje sprovede do 300 testova sudara).

Pored svih prepreka, svetala, kamera i mnoštva različitih senzora, lutke za testiranje sudara bitan su akter u testiranju bezbednosti automobila. A da su testovi sudara sve strožiji i zahtevniji svedoči, između ostalog, i činjenica da je broj vrsta lutki za ove testove koje koristi Škoda u porastu. Dok je pre bilo potrebno samo nekoliko vrsta lutki, češki proizvođač automobila sada ih koristi najmanje dvanaest. Postoji čak osam vrsta lutki za odrasle putnike. A tu su i deca lutke koje predstavljaju decu od 1.5, 3, 6 i 10 godina. Zašto toliko? Zato što bezbednost treba testirati u raznim situacijama i sa različitim vrstama putnika.

Jan Domkar

-U testovima sudara različite vrste lutaka koriste se za predstavljanje različitih polova i uzrasta. Muške, ženske i dečije lutke koriste se u testovima sudara. Veličina i dizajn lutki baziraju se na zahtevima pojedinačnih propisa o homologaciji, testovima potrošača i internim zahtevima koji se baziraju na distribuciji stanovništva - objašnjava Jan Domkar, koordinator razvoja bezbednosti vozila, dodajući da svaka vrsta lutke reaguje drugačije na određenom testu i drugačije komunicira sa sigurnosnim sistemima i dizajnom vozila. A to je i cilj: testirati što više opcija kako bi odrasli putnici i deca bili dobro zaštićeni, gde god sedeli u automobilu.

50% muška, 5% ženska

Lutke su posebno dizajnirane da najbolje simuliraju ponašanje ljudskog tela za određeni test. - Za frontalne udare koriste se lutke kao što su Hybrid III ili Thor, dok za bočne udare koristimo lutke EuroSID II i WorldSID - objašnjava Domkar.

Lutke često imaju oznaku postotka, na primer 50% muška. Međutim, to znači da se radi o prosečnom muškarcu u smislu visine i težine. Za žene je najčešće lutka sa oznakom „5% ženska“, što znači da je samo 5% žena fizički manje od lutke. Kako objašnjava Jan Domkář, u testovima se koriste samo standardizovane lutke. To se bazira na zahtevima testova hoologacije i strožih testova potrošača koji se sprovode prema metodologiji EuroNCAP, na primer. Iste lutke koriste se i u službenim i internim testovima koje kompanija sprovodi kako bi proverila bezbednost tokom razvoja automobila pre nego što se to potvrdi zvaničnim testiranjem.

Metalna rebra i kičma, plastična koža

Lutke se uvek izrađuju od širokog spektra materijala. Osnovna metalna konstrukcija je čvrsta i izdržljiva, ali je i telo lutke sastavljeno od materijala koji što je moguće vernije simuliraju ponašanje ljudskog tela u određenim situacijama. Tako se za rebra, kičmu ili zglobove koriste posebni metali, dok je koža ili karlica lutke izrađena od specifične plastike. Mere se opterećenja na tim delovima, što omogućava da se zaključi gde i kakve su stvarne povrede. Pojedinačni delovi su, naravno, zamenljivi, tako da osnovna lutka može ponovo da se koristi i ima gotovo neograničen vek trajanja.

Mnogi elementi dizajna lutki su patentirani i samo nekoliko proizvođača u svetu proizvodi lutke prema najvišim standardima. Kao rezultat toga, logično je da su lutke skupe – zapravo, one su često najskuplji deo opreme koji se koristi u testu sudara. „Na primer, prednja lutka Thor košta 650.000 evra, a lutka za bočni udar WorldSID 350.000 evra. Pored toga, morate da dodate znatne troškove servisiranja i kalibracije,“ objašnjava Domkář. Osim toga, kalibracija se vrši nakon propisanog broja testova ili kada se prekorače biomehaničke granice.

Uvek nešto novo

Svaka lutka je opremljena desetinama senzora koji mere ubrzanje, sile i deformacije. Štaviše, sva ta tehnologija se neprestano razvija. Dok je 50% muška lutka (Hybrid III) korišćena na prelazu milenijuma dopuštala merenja na 56 tačaka na telu, trenutna THOR lutka ima 116 mernih mesta. Slično, lutka EuroSID2 sa 57 mernih tačaka nekada se naširoko koristila za testiranje bočnog sudara, ali danas je zamenjuje lutka WorldSID sa 94 merne tačke. WorldSID takođe ima značajno veću sličnost sa ljudskim telom, ocenjena sa 7,6/10, u poređenju sa 4,6/10 za stariju lutku. Osim veće ljudske sličnosti i većeg broja senzora, u testovima se s vremena na vreme pojavljuju nove vrste lutki.

- Trenutno se radi na lutkama Thor i WorldSID koje će predstavljati 5% žena. Još jedan trend kada su lutke u pitanju je da reflektuju stariju dob putnika u automobilu - kaže Domkar, ističući gde se mogu očekivati inovacije u ovoj oblasti.

Komentari(0)

sortiraj