U budućnosti bi pešacima mogli da pomažu roboti i pametne rešetke
Robot na semaforu polako stupa na pešački prelaz. Zaustavlja automobile koji dolaze i pokazuje zeleno svetlo pešacima. Rešetka hladnjaka automobila daje pešacima sličan signal
Naučna fantastika? Ne, ne tako daleka budućnost. Robot rover nazvan IPA2X dizajniran je za pomoć deci, starijim osobama i osobama s invaliditetom pri sigurnom prelaženju puta. Stručnjaci sa Instituta za informatiku, robotiku i kibernetiku Češkog tehničkog fakulteta u Pragu (CIIRC), Tehničkog fakulteta u Minhenu i Škode sarađivali su na razvoju pametnog asistenta, fokusirajući se između ostalog na novu signalnu rešetku hladnjaka za automobile.
Projekat, koji je dobio podršku u okviru inicijative Urbana
mobilnost Evropskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT), uključuje i
brojne druge kompanije koje deluju na području autonomne vožnje, istraživačke
institute i proizvođače tehnologije. Prenesena su iskustva i znanje iz oblasti
veštačke inteligencije i 5G mobilnih mreža. Rezultat je robot visok preko dva
metra koji izgleda kao mobilni semafor.
„Robot će se probiti do sredine pešačkog prelaza. Čim stigne
tamo, pokazaće zeleno svetlo i pešaci mogu da pređu. Robot neprestano nadzire
svoju okolinu, tako da može da detektuje kada se automobil približava prelazu.
Njegova prednost je u tome što mu senzori smešteni na visini od dva metra ili
više omogućavaju da vidi preko niza parkiranih automobila. Zato izlazi na ulicu
kada vidi da je bezbedno“, objašnjava Michal Sojka iz CIIRC-a.
Robot prikazuje i informacije za pešake i upozorenja za
automobile koji se približavaju – vozačima pokazuje znak stop. Takođe šalje
upozorenje samom automobilu, koje se prikazuje kao animacija na ekranu
infotainment-a. „Iskače upozorenje da je ispred pešački prelaz na kom se nešto
događa. Nakon što ljudi pređu ulicu, robot se vraća na trotoar. U trenutku kada
dođe do ivičnjaka, upozorenje na kontrolnoj tabli nestaje i vozač može da
nastavi svojim putem,“ dodaje Michal Sojka. Takođe se očekuje da će robot rover
emitovati prateće audio signale u kasnijim razvojnim verzijama.
Automobili komuniciraju
sa pešacima
Još jedan zanimljiv deo projekta – i inovacija koju je
posebno razvila Škoda – je signalna rešetka na prednjem delu automobila koja mu
omogućava komunikaciju sa okolinom. Prilično je teško slati jasna i
nedvosmislena upozorenja pešacima iz daljine, pa su programeri smislili zamenu
za rešetku hladnjaka automobila. Rešetka ima ugrađene LED trake koje omogućavaju
prikaz piktograma, pa čak i čitavih animacija.
Zdenek Herda
-Ovo je u suštini potpuna zamena za Crystal Face sa
pozadinskim osvetljenjem. Napravili smo novo telo sa držačima LED trake. LED
diode su programabilne i svakom se može upravljati posebno, što omogućava
stvaranje animacija. Poslednji korak bio je lagani difuzioni sloj i pokrivač
kako bi se osiguralo da maska izdrži najteže vremenske uslove tokom testiranja
- objašnjava Zdenek Herda, specijalista za HMI simulacije i automatsku vožnju u
Škoda tehničkom razvoju.
Ovo je scenario: automobil se približava pešačkom prelazu i
dovoljno unapred daje do znanja pešacima da ih je uočio. Zaustavlja se i
prikazuje, na primer, zelene strelice koje im govore da mogu da pređu. Kada
pešaci pređu i automobil se sprema da krene, ponovo prikazuje znak „Stop,
pomeri se sa pešačkog prelaza“. Drugi scenario je da se automobil koji se
približava prelazu ne može zaustaviti iz bilo kog razloga – tada mora da
pošalje jasan znak: „Pažnja, ne mogu da stanem, ne izlazite na prelaz“.
Simboli koji se testiraju uključuju zelene strelice, zelenu
figuru čoveka, boje na koje smo svi navikli sa semafora, trougao upozorenja ili
crveni trougao sa krstom. To su simboli koje svi razumeju. U ovom trenutku
projekat isprobava različite scenarije i mogućnosti koje ove tehnologije
dozvoljavaju. Kako objašnjava Zdeněk Herda, u budućnosti bi mogli da postoje i
statični elementi – na primer, semafor na pešačkom prelazu bi pratio gde se
ljudi nalaze u tom području, koliko ih ima i približavaju li se pešačkom
prelazu, ili su već na njemu, i slao bi informacije automobilima koji se
približavaju.
Testiranje u Italiji i
Sloveniji
Stručnjaci iz Škode i Češkog tehničkog fakulteta takođe su
testirali komunikaciju robota sa automobilima. Testiranje je održano prošle
jeseni u tri evropska grada. U Milanu i Modeni robot je testiran u blizini
škola, dok je u Ljubljani fokus bio na starijim osobama. Uz povećanje
bezbednosti, projekat ima i dodatnu prednost smanjenja buke i zagađenja i
smanjenja troškova, budući da uklanja potrebu za ljudima da učestvuju na
pešačkim prelazima.
Komentari(0)