Vozite bezbedno - Pravilno jutarnje odmrzavanje
Svi znate kako to izgleda. Ujutru ste u žurbi, ali automobil je prekriven snegom ili ledom. Jutarnja poledica se ne skida baš lako, već može biti i prilično opasna. Šta bi trebalo da imate na umu
Vožnja s nedovoljno čistim vetrobranskim staklom i prozorima predstavlja pravi rizik.
-Smanjena vidljivost značajno
povećava rizik od sudara. Najizloženiji su pešaci, jer se svetla automobila
mogu videti čak i kroz zamrznute prozore, ali silueta pešaka ili biciklista bez
osvetljenja ne uočava se kroz poledicu na staklu - upozorava Robert Štastny iz
Škoda sektora za Istraživanje bezbednosti u saobraćaju.
Robert Štastny ističe da vozači koji
očiste samo usku traku vetrobranskog stakla rizikuju da ne primete kako pešaci
stupaju na pešački prelaz s desne strane, posebno ako dolaze kroz niz
parkiranih automobila. Policija širom sveta je zabeležila tragične slučajeve
kada se vozači nisu trudili da očiste led ili sneg sa svojih automobila i
uzrokovali vrlo ozbiljne nesreće, čak i one sa smrtnim ishodom. Vožnja sa
neočišćenim staklima kažnjava se novčanim kaznama u mnogim zemljama.
-Sigurno ne bi trebalo da razmišljate
o tome. Čišćenje prozora će vam oduzeti pet minuta, a moglo bi da spase ljudski
život - kaže Robert Štastny.
Najbrži put do dobre vidljivosti
Šta bi trebalo da učinite kada nađete
svoj automobil pod slojem leda, a želite da krenete što pre? Pored
tradicionalnih pomagala poput strugača za led, koji se u Škoda modelima uredno
čuvaju u poklopcu rezervoara za gorivo ili vratima prtljažnika, možete
iskoristiti prednosti modernih Škoda automobila.
Jan Hrnčir
-Ako je ujutru na vetrobranskom
staklu debeo sloj leda, aktivirajte funkciju MAX odmrzavanja koja je posebno
dizajnirana za brzo čišćenje vetrobranskog stakla - savetuje Jan Hrnčir, koji
je odgovoran za razvoj klima uređaja u Škoda-i. Sistem sam bira temperaturu i
količinu vazduha koja će biti usmerena na vetrobransko staklo. Ako su klima
uređaj i grejanje postavljeni na AUTO, sposobnost sistema da detektuje
spoljašnju temperaturu i druge uzročnike znači da automatski može odlučiti da
odmagli vetrobransko staklo i spreči dalje zamagljivanje. Vlasnici automobila s
grejanim staklenim površinama, što se može naručiti u Škoda automobilima, već
su na pola puta.
-Svako kome je podešavanje grejanja
stakala postavljeno na automatsko, staklene površine će se odlediti u roku od
nekoliko minuta i bez pomeranja prsta - objašnjava Jan Hrnčir, dodajući da ako
je automatska fabrička postavka isključena, može se aktivirati manuelno u
meniju klima uređaja. Prema rečima Milana Sluke iz odeljenja za montažu delova
i aeroakustičkih simulacija u Škoda-i, vetrobranska stakla na kojima su
vidljive grejne žice zamenjene tankim, prozirnim metalnim slojem najnoviji su
trend. Dok se zimi zagrevaju, leti sprečavaju i pregrejavanje unutrašnjosti
automobila jer odbijaju infracrvenu sunčevu svetlost.
Ugrejano unapred i daljinski
Najveća pogodnost u obliku autonomnog
grejanja i ventilacije dostupna je u novoj generaciji modela Octavia, Superb i
Enyaq iV, koji mogu zagrejati i odlediti vaš automobil pre nego što uopšte
stignete do njega. Ovim Škoda sistemima može se upravljati daljinski. Druga
opcija je mogućnost postavljanja vremena za uključivanje i isključivanje
grejanja putem infotainment sistema.
Tada ne morate sami uklanjati led sa
prozora, što vam štedi vreme i trud. Glavna prednost modernih autonomnih
sistema grejanja je činjenica da u zimskim mesecima obezbeđuju da putnici
automobila vide i da im je toplo, ali posedovanje zagrejanog motora prilikom
pokretanja automobila takođe smanjuje trošenje motora, potrošnju goriva i
emisije štetnih gasova. Ako je automobil opremljen manuelnom klimom ili ga
držite u manuelnom načinu rada, vetrobransko staklo ćete najbrže odmrznuti ako
temperaturu podesite na maksimalnu vrednost „HI“, ventilator na maksimalnu
snagu i usmerenost vazduha na vetrobransko staklo.
Četkanje
Led na vetrobranskom staklu nije
jedina zimska opasnost. Automobil prekriven slojem puderastog ili smrznutog
snega nije opasnost samo za vozača i ostale putnike u vašem automobilu: on
takođe ugrožava automobile iza vas. U većini zemalja vozači po zakonu moraju
očistiti sneg s automobila pre nego što izađu na put, a ako to ne učine,
kažnjavaju se novčanim kaznama (80 evra u Nemačkoj, 60 evra u Slovačkoj i 2.500
CZK u Češkoj, na primer) ili čak gubitkom vozačke dozvole.
Štaviše, sneg na automobilu ugrožava njegovu aerodinamiku i povećava potrošnju goriva. Ako ste iza automobila prekrivenog snegom, nije loša ideja držati distancu. Neuviđajnost drugih ljudi može vas na kraju koštati novca, jer oštećenje automobila uzrokovano odvajanjem ledene kore od drugog automobila koji se kreće velikom brzinom nije toliko neobično. Pogotovo ako je u pitanju kamion. I još jedna preporuka - trebali biste očistiti i sneg sa registarskih tablica. Sneg se na njih vrlo lako zalepi, čak i tokom vožnje, a nečitljiv registarski broj takođe može rezultirati novčanim kažnjavanjem.
Komentari(0)