Škoda Type 998 - Umesto kroz prašinu i blato, završio na bioskopskom platnu
Škoda je 1962. godine predstavila Type 998, agilno i kompaktno vozilo za upotrebu u poljoprivredi i šumarstvu, kao i za vojsku
Iako se Type 998 pokazao dobro na off-road testovima, platforma kamiona sa sklopivim vetrobranskim staklom poznata kao „Agromobil“ nikada nije ušla u serijsku proizvodnju. Međutim, vozilo dugačko 3,5 metra koje može da primi do 10 putnika našlo je svoje mesto na bioskopskom platnu. Danas, jedno od trinaest proizvedenih vozila Type 998 je deo postavke Škoda Muzeja u gradu Mlada Boleslav.
Funkcionalna i svestrana
Vozila proizvođača Laurin &
Klement i kasnije Škoda su uvek bila funkcionalna i svestrana. Na primer,
motocikli iz ranih dana kompanije mogli bi se koristiti za pogon manjih
poljoprivrednih mašina, ako je potrebno. Početkom dvadesetog veka, portfolio
proizvoda ove kompanije uključivao je i generatore napajanja, koje su pokretali
ili modifikovani motori automobila ili dizeli motori koje je kompanija sama
proizvodila.
Decenije iskustva
Krajem 50-tih godina prošlog veka,
Škoda je već imala iza sebe decenije iskustva u oblasti konstruisanja terenskih
komercijalnih vozila. U tadašnjoj Čehoslovačkoj u to vreme je nedostajalo
kompaktnih, a ujedno i lakih i svestranih terenskih vozila. Zato je
Ministrastvo poljoprivrede uputilo zahtev da se dizajnira vozilo koje bi
zadovoljio potrebame poljoprivrede, šumarstva, moglo bi se dodatno koristiti i
za površinsko kopanje. Takođe je trebalo da bude prikladno i za vojsku. Tokom
Hladnog rata, to je često bio dodatni ili čak suštinski zahtev pa su mnogim
vojnim projektima u to vreme davana civilna imena.
Škoda je počela s razvojem modela
Type 998 „Agromobil“ u januaru 1961. godine. U tom je trenutku proizvođač automobila
zvan AZNP (‘Automobilové závody národní podnik’ ili „Državni automobilski
pogon“), sarađivao je sa češkom fabrikom „Česká zbrojovka Strakonice“ koja se
bavila proizvodnjom pištolja, bicikala i motocikala brenda ČZ. Novi model se
proizvodio tamo jer su kapaciteti kompanije AZNP već bili u potpunosti
iskorišćeni. Ipak, tri prototipa modela 998 su napravljena u gradu Mladá
Boleslav i korišćene su brojne komponente iz Škoda standardnih modela.
Forma prati funkciju
Princip koji preovladava kada je
dizajn modela „Agromobil“ u pitanju bio je „forma prati funkciju“. Kompaktno
vozilo je bilo dugačko 3,47 metara i široko 1,70, a imalo je karoseriju sa
platformom pokrivenom ceradom koja se takođe prostirala preko kabine za vozača
i suvozača. Utovarna ivica je bila duga 1,98 metara, a 1,59 metara široka i
nalazila se samo 70 centimetara iznad puta.
U kombinaciji sa haubicom visokom
1,24 metra, dobijao se transportni prostor od 3,9 m³ do kog je bilo lako doći i
koji se mogao lako natovariti. Postojala je i mogućnost da se dve klupe postave
uzdužno, a moglo se smestiti do osam osoba. Jedna od osobina ovog svestranog
terenskog vozila bilo je nepodeljeno vetrobransko staklo. Moglo se sklopiti
napred, čime se visina „Agromobil“-a samnjivala sa 1,94 na 1,41 metar, idealno
za putovanja kroz šumu.
Njegove izvanredne off-road
karakteristike postignute su uglavnom zahvaljujući međuosovinskom rastojanju od
1,90 matara i kratkom prepustu karoserije, što je dalo gotovo identičan ugao
nagiba od skoro 45 stepeni napred i pozadi. Velikodušni zazor od 290 milimetara
kada je vozilo prazno i 230 milimetara kada je opterećeno, takođe je doprineo
njegovim mogućnostima na neasfaltiranom putu.
Vodeno hlađeni četvorocilindrični motor
Vodeno hlađeni četvorocilindrični
motor sa OHV ventilima obezbeđivao je pogon. On je preuzet iz modela Škoda 1202
koji se proizvodio u periodu od 1961. do 1973. godine, a bio je postavljen
uzdužno iza prednje osovine između sedišta vozača i suvozača. Kapacitet motora
je bio 1.221cc, i proizvodio je 33 kW (45 PS).
Četvorostepeni menjač prenosio je
snagu na zadnju osovinu sa ograničenim kliznim diferencijalom, a po potrebi i
na prednje točkove koji su se mogli aktivirati i zaključati. „Agromobil“ je
takođe mogao napajati opremu za terenske i šumarske radove preko PTO vratila sa
zadnje strane. Težina vozila je iznosila 936 kilograma. Kada je potpuno
opterećen, Type 998 je mogao imati težinu do 1.736 kilograma, kada je 56
procenata ukupne težine distribuirano na zadnje točkove.
Detaljni testovi
Od tri prvobitno izrađena prototipa,
dva su otišla u ČZ kao što je i planirano. Treći „Agromobil“ je ostao u Mlada
Boleslav i tamo prošao tri vrlo detaljna testa. U samo 79 dana prešao je 29.953
kilometra i zabeležio maksimalnu brzinu od 89 km/h, sasvim dovoljno za vozilo
ovakvog dizajna. Uporedni test izveden u vojnom centru pokazao se kao pravi
izazov, jer je za njih izrađeno još deset ovakvih vozila, a Škoda je čak
nadmašila sovjetski GAZ 69 koji je u to vreme bio standardno vojno vozilo
Varšavskog pakta. Razlozi zbog kojih serijska proizvodnja modela Type 998
nikada nije pokrenuta prvenstveno se pripisuje karakteristikama centralno
kontrolisane planirane ekonomije i nedostatku uticaja čehoslovačke vojske.
Javnost nije znala ništa o vozilu
Šira javnost nije znala ništa o vozilu sa pogonom na prednje točkove do 29. januara 1965. kada je prikazan čehoslovački mjuzikl „Kdyby tisíc klarinetů“ („Kad bi hiljadu klarineta“). Jedan od tri prototipa „Agromobil“-a je sada deo postavke Škoda Muzeja u Mlada Boleslav, zajedno sa modelom Type 973 „Babeta“ iz 1952, još jednim lakim terenskim Škoda vozilom koje se pojavilo u istom mjuziklu.
Komentari(0)