Pre 40 godina Škoda Garde se preselila u Bratislavu
Dana 30. aprila 1982. proizvodnja Škoda Garde preselila se iz Kvasiny u Bratislavu. Danas je ovaj coupe vrlo cenjen klasik, što pokazuju i cene koje stalno rastu
Sportski kupei, odnosno automobili sa zatvorenim karoserijama s dvoje vrata koji dočaravaju brzinu i dinamiku, imaju dugu tradiciju u brendu Škoda. Mnogi ljudi još uvek ne posmatraju Škoda Popular Monte Carlo kao elegantan model, dok su drugi pripadnici kluba obožavaoca legendarne ikone ŠKODA 110 R iz 1970-ih. A naslednik tog automobila iz 1981. bio je ŠKODA GARDE. Ovaj model je predstavljen na Međunarodnom sajmu inženjerstva u Brnu 13. septembra 1981.
Serijska proizvodnja tada je započela u postrojenju u Kvasiny
početkom oktobra 1981. Prednja svetla sa naglašenim ivicama i druge moderne
karakteristike obećavale su značajan korak napred, iako je osnovni oblik i
koncept automobila sa pogonom na zadnje točkove ostao nepromenjen u odnosu na
110 R. GARDE je ipak doneo niz inovacija. Precizno upravljanje zupčanikom i
bolje dizajnirana geometrija zadnjih točkova omogućili su poboljšano
upravljanje.
Garde ili 120 R Coupe
U Čehoslovačkoj je automobil dobio ime GARDE, ali u drugim
zemljama koje su bile u sukobu sa zaštitnim znakovima drugih proizvođača, model
se u inostranstvu plasirao kao 120 R Coupé. Pored toga, izvozio se u neke
zemlje pod oznakom RAPID, ali to je bila stara oznaka koja se koristila u
Čehoslovačkoj koja je oživela s modelom GARDE. GARDE je od nule do 100 km/h
ubrzavao za 18 sekundi i dostizao 150 km/h - iako se takođe tvrdi da je najveća
postignuta brzina 153 km/h. Pri toj brzini vozači su ocenjivali električne
kočnice i sigurnosne pojaseve Moravan Super Rol s inercionim namotajem koji su
se uz doplatu mogli pričvrstiti na prednja sedišta koja su bila podesiva po
visini i imala integrisane naslone za glavu.
Dugačak 4.175 mm, širok 1.610 mm i visok 1.380 mm, coupé je
težio samo 915 kg. Dana 4. septembra 1981. Magazin kompanije ŠKODA iz tog
perioda, Ventil (ili Valve), objavio je sledeću „paletu boja“ za karoseriju s
dvoje vrata: bela, champagne bež, rosehip crvena i maslinasto zelena, s metalik
srebrnom, bronzanom ili crvenom, koje su bile dostupne uz doplatu. Standard
pasivne bezbednosti poboljšali su PREPREG plastični branici, patosnice od
kratkih staklenih vlakana impregniranih smolom.
Slovačko doba
Na prelazu iz 1970-ih u 1980-te, razvojni sektor automobilske
fabrike u Bratislavi (Bratislavské automobilové závody, ili BAZ), osnovan 1.
jula 1971, imao je gotovo četiri stotine zaposlenih. Osim saradnje s domaćim
brendovima, kompanija je planirala i licenciranu proizvodnju stranih sportskih
automobila u Slovačkoj. Osam jedinica modela Alfa Romeo Giulia, na primer, ovde
je prošlo intenzivno testiranje. U martu 1980. direktori BAZ-a i ŠKODA-e
potpisali su ugovor o godišnjoj proizvodnji 80.000 ŠKODA limuzina i 17.000
coupéa u glavnom gradu Slovačke.
U petak, 30. aprila 1982. započela je proizvodnja automobila
ŠKODA u Devinska Nova Vesu, na severozapadnoj periferiji Bratislave, iako je iz
propagandnih razloga na fotografiji tog razdoblja prikazan datum 1. maj,
Praznik rada. Glavni proizvodni artikal bio je GARDE coupé, s obzirom da se na
proizvodnju u Bratislavi računalo od razvojne faze – prvobitni plan je bio da
se model proizvodi u Kvasiny i Bratislavi u isto vreme. Ovaj prvobitni
plan je ipak promenjen, a Bratislava je dobila svoj GARDE tek nekoliko meseci
kasnije. Ipak, uprkos velikim državnim ulaganjima, prosečna brzina proizvodnje
modela GARDE bila je samo jedan i po automobil dnevno, što je rezultiralo samo
hiljadu coupéa proizvedenih u prvih dvadeset meseci. U BAZ-u je za tri godine
izgrađeno oko tri i po hiljade GARDE. To je dramatično manje od prvobitno
planiranih 17.000 godišnje – a zamišljenih 80.000 limuzina uopšte se nije
ostvarilo!
Uz gotove automobile GARDE, u Bratislavi su se izrađivale
osovine i ostale komponente za ŠKODA automobile i druge domaće brendove. Neki
prototipovi su takođe razvijeni ovde, ali nijedan nije ušao u serijsku
proizvodnju. Locusta coupé, na primer, bio je baziran na modelu GARDE, ali sa
70 mm dužim međuosovinskim razmakom. Niz drugih BAZ-ovih projekata za putnička
i laka komercijalna vozila bazirana na modelima ŠKODA sa motorom pozadi nikada
nije zaživelo. Takođe, GARDE je ustupio mesto modelu ŠKODA RAPID coupé,
predstavljenom u septembru 1984. Istorija njihove proizvodnje bila je ista:
prvo u Kvasiny, a kasnije su prebačeni – iako ovaj put samo delimično – u
Bratislavu.
Prekretnica u istoriji BAZ-a dogodila se u maju 1991. godine
kada je 80% udela u novom zajedničkom poduhvatu Volkswagen Bratislava preuzela
kompanija koja je već tada bila najveći evropski proizvođač automobila.
Volkswagen je stekao isključivo vlasništvo sedam godina kasnije. Modernizovana
i proširena proizvodnja počela je da proizvodi automobile VW Passat generacije
B3, kasnije dodajući razne modele brendova Audi, Porsche, Seat i ŠKODA. A
upravo je ŠKODA GARDE coupé započeo sve to pre 40 godina.
Prethodnik – Škoda 110
R
Prethodnik ŠKODA GARDE bio je kompaktni ŠKODA 110 R coupé,
koji je premijerno predstavljen u septembru 1970. Na točkovima s gumama 165 SR
14, 110 R je imao najveću brzinu od 145 km/h, mogao je da ubrza od nule do 100
km/h u 19 sekundi i oslanjao se na visokoefikasne dvostruke disk kočnice
licencirane od strane britanskog proizvođača Dunlop i bubanj kočnice pozadi.
Prosečna potrošnja goriva od 8,5 litara na 100 km dolazila je iz 32-litarskog
rezervoara smeštenog napred, u kom je bilo mesta i za 250 litara prtljaga.
Upečatljivim enterijerom u prvim automobilima dominirala je kontrolna ploča od
drveta, ali to je ubrzo zamenjeno mat crnom završnom obradom. ŠKODA 110 R
takođe je bio uspešan na zahtevnim stranim tržištima: 1973. punih 93% od šest
hiljada proizvedenih 110 Rs je krenulo u inostranstvo. Egzotične destinacije
uključivale su Novi Zeland, Kuvajt i Nikaragvu. U Kvasiny je do 30. decembra
1980. proizvedeno ukupno 57.085 ŠKODA 110 R.
Garde - Inovativan i
ekonomičan
ŠKODA GARDE nije bio samo vizuelno elegantan: coupé se mogao pohvaliti s nekoliko inovacija. Ako ne za svetsko, onda barem za tadašnje čehoslovačko tržište. Karakteristike koje su privlačile pogled uključivale su gume 165 SR 13 s gaznim slojem OR 29 i, pre svega, čvršću karoseriju. To je dovelo do dugotrajnije školjke karoserije, manjeg otpora kotrljanja, a time i do manje potrošnje goriva. U poređenju sa 110 R, prosečna potrošnja smanjena je za 0,7 litara na 100 km: službene brojke bile su 6,5 l pri konstantnoj brzini od 90 km/h, 9,2 l pri 120 km/h i 8,9 l u uslovima gradske vožnje. Četvorocilindrični motor od 1174 cm³ isporučivao je snagu od 42,7 kW (58 KS) i radio je na benzin od 96 oktana.
Komentari(0)