Tri decenije kasnije - Sećanje na četiri uzastopne pobede modela Škoda Favorit na reliju Monte Carlo
Pobedom u klasi na 62. reliju Monte Carlo u januaru 1994. godine, Škoda Motorsport je krenuo na put prema osvajanju ukupnog trofeja na FIA prvenstvu
Brend Škoda usko je povezan s moto sportom od samog početka, istorijom obeleženom značajnim postignućima i herojskim nastupima. Škoda Favorit timovi doslovno su ispisali svoje poglavlje zlatnim slovima. Postupna tehnička evolucija ovog automobila, u kombinaciji s entuzijazmom i majstorskim izvedbama vozača i navigatora dovela je do vrlo uspešne kampanje 1994. Počela je u januaru s timom Sibera/Gross, koji je ostvario svoju četvrtu uzastopnu pobedu na tradicionalnom otvaranju sezone reli Monte Carlo. Međutim, uspesi vredni pažnje obuhvatili su celu sezonu, a kulminirali su značajnim trofejom za Škoda Motorsport na FIA prvenstvu.
Favorit - Ime koje je
sinonim za uspeh u motosportu
Krajem 1980-ih Škoda Auto je doživela značajnu
transformaciju. Ova promena je otelotvorena u modelu Škoda Favorit,
označavajući revolucionarni pomak od dugogodišnje ere modela sa motorom
smeštenim pozadi i zadnjim pogonom na moderan automobil s prostranom
karoserijom, motorom postavljenim napred i pogonom na prednje točkove. U isto
vreme kada je serijski model silazio s proizvodne trake, od 1988. razvijena je
trkačka varijanta, koja je dobila homologaciju 1. januara 1989. Škoda Favorit
136 L imao je svoj zvanični takmičarski debi u januaru 1989. na Vlaškom zimskom
reliju, s timovima Ladislav Křeček/Bořivoj Motl i Pavel Sibera/Petr Gross. Škoda
Favorit je zatim zakoračila na međunarodnu scenu u finskom Hankiralliju, gde je
dokazala svoju snagu u premijer „takmičarskoj“ ligi u Finskoj. Lokalni tim
Kalevi Aho/Timo Hakala ostvario je pobedu u klasi s Favoritom. U to je vreme
malo ko mogao da predvidi kakav će uticaj Škoda Favorit imati u motosportu u
Mladá Boleslavi i na svetskim reli stazama.
Reli Monte Carlo 1994 -
Četvrta uzastopna pobeda u klasi do 1300 cm
Tehničke inovacije i iskusni, motivisani timovi doveli su do
izvanrednih rezultata u sezoni 1994. godine. Najava ove uspešne kampanje bila
je pobeda na 62. reliju Monte Carlo u januaru. Tim Sibera/Gross nastavio je
svoj pobednički niz u klasi do 1300 cm³ i osigurao svoju četvrtu uzastopnu pobedu
u ovom zahtevnom takmičenju. Vladimír Berger i Pavel Štanec osvojili su drugo
mesto u klasi u svojoj Škoda Favorit, dok je trećeplasirani takmičar zaostao za
češkim pobednicima više od pola sata. Uprkos skromnom učinku Favorita u odnosu
na svetsku konkurenciju, Pavel Sibera je u ukupnom plasmanu stigao do
impresivnog 20. mesta. Prema rečima vozača, automobil se ponašao kao go-kart,
što dokazuje njegova tendencija da se podigne na dva točka, a ne da proklizava
tokom brzih skretanja.
Izvanredna sezona 1994.
i pobeda na FIA Svetskom prvenstvu
Tim Škoda Motorsport nastavio je svoj početni uspeh na
izazovnom reliju u Portugalu. Ovde su češki timovi s automobilima Škoda Favorit
pokazali svoju dominaciju u klasi, a tim Sibera/Gross slavio je pobedu, a
sledila ga je posada Triner/Klíma. Pored toga, Pavel Sibera se izborio za
sveukupno 10. mesto, osvojivši vredne bodove za Škodu u Svetskom prvenstvu
proizvođača. Na majskom Acropolis reliju, oba automobila su se plasirala u Top
10, postigavši istorijski uspeh za brend Škoda na svetskom prvenstvu.
Automobili na prvih osam pozicija bili su fabrički trkački specijalci
opremljeni mnogo snažnijim turbo motorima, što uspeh čini još impresivnijim.
Škoda Favorit ponovo je potvrdio svoj nastup na finskom
reliju, pa čak i u Australiji. Dodatni bodovi osigurani su na Sanremo i
Španskom reliju. Ulaskom u slavni britanski RAC Rally, koji je 1994. proslavio
svoju 50-togodišnjicu, zadatak je bio jasan: odbraniti vodeću poziciju na FIA
Svetskom prvenstvu u klasi do dve litre. Takmičući se u klasi A5 za atmosferske
automobile s pogonom na prednje točkove i motorima do 1300 cm³, Škoda ne samo
da je pobedila u ovoj kategoriji, već je takođe zauzela impresivno 6. i 7.
mesto u višoj klasi od 2 litre. Ovi nastupi u obe klase doveli su do toga da je
Škoda osigurala trofej proizvođača na FIA 2-litarskom Svetskom prvenstvu u
reliju. Škoda je tako po drugi put u svojoj istoriji dominirala zvaničnim
prvenstvom FIA-e, prvi put 1981. kada je osvojila Evropsko prvenstvo touring
automobila.
Završava na visokoj
poziciji
Nakon što je vođa tima Škoda Motorsport Pavel Janeba primio
prestižni trofej na svečanosti u Monte Carlu 9. decembra 1994. godine, nekoliko
dana kasnije u Carskim ergelama Praškog dvorca usledio je još jedan istorijski
trenutak: Škoda Favorit službeno je završio svoju trkačku karijeru, a novinari
su se upoznali s njegov naslednikom – Škoda Felicia Kit Car. Pod zastavom
fabričkog tima, trkački Favorit učestvovao je u 35 takmičenja Svetskog
prvenstva, zabeleživši impresivnih 31 pobedu i 20 drugih mesta u svojoj klasi.
Škoda Favorit 136 L
Rally Special
Ovaj takmičarski automobil, homologovan za grupu A, temeljio
se na proizvodnom modelu, imao je čeličnu karoseriju s petoro vrata sa
zaštitnim okvirom izrađenim od tankozidnih hromolibdenskih cevi, a težio je 750
kg. Pokretao ga je aluminijumski, vodom hlađeni četvorocilindrični OHV motor s
osmokanalnom glavom i jednim karburatorom. Motor je bio postavljen poprečno
napred i pokretao je prednje točkove. Iz zapremine od 1289 cm³, inženjeri iz Mladá
Boleslave su uspeli da izvuku 120 konjskih snaga. Zavisno od vrste takmičenja i
rezultirajućem stepenu prenosa manuelnog menjača sa šest stepeni prenosa,
automobil je postizao maksimalne brzine od 150 do 210 km/h. Za kočenje su bile
zadužene četiri disk kočnice.
Škoda na Monte Carlo
reliju
Motosport je bio kamen temeljac nasleđa proizvođača automobila iz Mladá Boleslave od njegovog osnivanja, a brend je osvojio brojne vredne trofeje na prestižnom reliju Monte Carlo. Vozila Laurin & Klement su se takmičila već na drugoj etapi relija 1912. godine, a 1936. model s krilatom strelom u svom logotipu prvi je put bio na startnoj liniji: Škoda Popular Sport roadster završio je drugi u kategoriji do 1500 cm³. Nakon Drugog svetskog rata, Škoda se etablirala kao jak konkurent u klasi do 1300 cm³, čemu svedoči „hat trick“ modela Octavia TS od 1961. do 1963. U 1990-im, model Favorit 136 L nastavio je Škoda uspeh u Monte Carlu, s četiri uzastopne pobede u klasi od 1991. do 1994. Moderno doba obeleženo je takmičarskim automobilima Škoda Fabia s pogonom na sva četiri točka: Škoda Fabia R5 osvojila je kategoriju WRC2 na MCR-u 2018.
Komentari(0)